گزارش پیش رو، حاوی نتایج فاز دوم نظرسنجی است که توسط کمیته تبلیغات و کمیسیون اجتماعی حزب اتحاد ملت ایران اجرا شده است. بخش میدانی این نظرسنجی از 16 تا 18 اردیبهشت در شهرهای مختلف 15 استان کشور اجرا شده است.

به گزارش جماران، در ادامه تحلیل و آنالیز داده های این نظرسنجی کمیته تبلیغات و کمیسیون اجتماعی حزب اتحاد ملت آمده است: روش انجام مصاحبه ها به صورت رو در رو با کمک کامپیوتر (CAPI) بوده است. بدین صورت که قبل از شروع فاز میدانی، پرسشنامه روی صفحه وب بارگذاری شده بود و پرسشگر در مکان های عمومی با پاسخگو مصاحبه می کرد و پاسخ ها را از طریق موبایل یا تبلت متصل به اینترنت، در فرم نظرسنجی ثبت می کرد.

برای آن که بتوانیم یافته های تحقیق را با اطمینانی نسبی به کل جامعه تعمیم دهیم، انتخاب پاسخگویان به صورت ترکیبی از نمونه گیری خوشه ای و نمونه گیری سهمیه ای انجام شد. تخصیص سهمیه های جمعیت شناختی متناسب با نتایج سرشماری سال 1395 انجام گرفت. حجم نمونه این نظرسنجی 2372 نفر است.

در ادامه، مهمترین نتایج این نظرسنجی را مرور می کنیم.

یافته های تحقیق

65 درصد از پاسخگویان اظهار کرده اند که حتما در انتخابات ریاست جمهوری 96 شرکت خواهند کرد.

Untitled-1

این نسبت در هفته گذشته 59 درصد بود.

Untitled-2

 

در کمتر از دو هفته مانده به انتخابات، پهنه تهران(شامل دو استان تهران و البرز) کمترین میزان تمایل به شرکت در انتخابات را دارد.

Untitled-3

در حالی که هفته گذشته، پاسخگویان شهر تهران در مقایسه با سایر شهرها، به مراتب بیشتر اظهار می کردند که قصد شرکت در انتخابات دارند، به نظر می رسد که طی روزهای گذشته فضای انتخابات بیشتر توانسته است سایر شهرها را تحت تاثیر قرار دهد.

به طوری که حدود 67 درصد پاسخگویان سایر شهرها اظهار کرده اند که تصمیم قطعی دارند که در انتخابات شرکت کنند. این نسبت برای شهر تهران 54 درصد است.

Untitled-4

81 درصد از روستایی ها گفته اند که در انتخابات 29 اردیبهشت شرکت خواهند کرد.

Untitled-5

در حالی که هفته گذشته افراد تحصیل کرده تر، بر شرکت در انتخابات مصمم تر بودند، در این هفته، تفاوت چشمگیری بین دو گروه تحصیلی مشاهده نمی شود.

به طور کل به نظر می رسد که بخش تحصیل کرده تر و مطلع تر جامعه، زودتر برای شرکت در انتخابات مصمم شده است؛ با این حال، اتفاقات هفته گذشته توانسته است سایر بخش های جامعه را نیز برای شرکت در انتخابات مصمم کند.

Untitled-6

افراد 30 تا 45 ساله، تمایل کمتری برای شرکت در انتخابات دارند.

Untitled-8

50 درصد پاسخگویان اظهار کرده اند که هم برای شرکت در انتخابات تصمیم قطعی دارند و هم کاندیدای دلخواهشان را انتخاب کرده اند.

Untitled-9

 

هفته گذشته این نسبت 40 درصد بود.

 

Untitled-10

 

 

Untitled-13

 

 

Untitled-15

 

Untitled-29

Untitled-35

42 درصد از افرادی که قصد شرکت در انتخابات دارند، تصمیم دارند به آقای روحانی رای بدهند. رئیسی و قالیباف با فاصله ای نزدیک به هم و هر یک با 15 درصد در رده های دوم و سوم قرار دارند.

23 درصد از افرادی که قصد شرکت در انتخابات دارند، هنوز کاندیدای مطلوبشان را انتخاب نکرده اند.

Untitled-16

مقایسه آرای فعلی با هفته ی گذشته نشان می دهد که رئیسی توانسته است اندکی از قالیباف پیشی بگیرد.

Untitled-17

تفاوت آرای روحانی در بین دو گروه با تحصیلات «پایین تر از لیسانس»  و «لیسانس و بالاتر» و نیز تفاوت آرای قالیباف و رئیسی به تفکیک تهران و سایر شهرها حائز اهمیت است.

 

Untitled-18

 

آرای قطعی روحانی در استان های شمالی کمتر از سایر مناطق کشور است.

Untitled-19

 

از بین 23 درصدی که گفته اند قصد شرکت در انتخابات دارند ولی هنوز کاندیدایشان را انتخاب نکرده اند، 9 درصد روحانی را محتمل ترین گزینه برای خودشان می دانند.

 

Untitled-21

Untitled-20

از بین افرادی که هنوز تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات نگرفته اند، سهم رای احتمالی روحانی، کمی بیشتر از مجموع سهم رای احتمالی قالیباف و رئیسی است.

Untitled-22

از بین افرادی که هنوز برای شرکت در انتخابات تردید دارند، زنان و افراد تحصیل کرده برای رای دادن به روحانی مستعدترند.

Untitled-23

 

13 درصد پاسخگویان گفته اند که بعد از مناظره دوم تصمیمشان در خصوص انتخابات تغییر کرده است.

Untitled-24

4 درصد پاسخگویان اعلام کرده اند که قبل از مناظره دوم کاندیدای مورد نظر خود را هنوز انتخاب نکرده بودند و پس از مشاهده مناظره، تصمیم خود را گرفته اند.

 

Untitled-25

رئیسی و قالیباف به ترتیب 44 و 43 درصد، بیشترین میزان رای منفی را دارند. رای منفی روحانی نسبت به هفته گذشته، کاهش نسبی داشته است.

Untitled-26

رای منفی بالای قالیباف در بین زنان جالب توجه است.

Untitled-27

به طور کلی، رئیسی و قالیباف در بین افراد با تحصیلات پایین، و روحانی و جهانگیری در بین افراد تحصیل کرده تر رای منفی پایین تری دارند.

با توجه به نمودار ذیل، روحانی اگر بتواند 9 درصد افراد مرددی که او را محتمل ترین گزینه خود می دانند، متقاعد کند که به او رای دهند – با فرض ثابت ماندن سایر عوامل موثر بر سهم آرای کاندیداها – می تواند پیروز دور اول باشد.

 

Untitled-28

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.