گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

افضلی به جماران خبر داد:

کلانتری برای توضیح درباره تولید محصولات تراریخته به کمیسیون کشاورزی می رود

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بعد از تعطیلات تابستانی مجلس رئیس سازمان محیط زیست برای توضیح درباره تولید محصولات تراریخته به کمیسیون مربوطه می آید.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بعد از تعطیلات تابستانی مجلس رئیس سازمان محیط زیست برای توضیح درباره تولید محصولات تراریخته به کمیسیون مربوطه می آید. 

نظر افضلی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره خبر اخیر صداوسیما درباره  برگزاری جلسات خصوصی در مجلس در رابطه با محصولات تراریخته، ضمن ردّ این خبر گفت: کمیسیون کشاورزی اخیرا جلسه فراگیری در زمینه نداشته است و نمایندگان در حوزه های انتخاباتی خود هستند.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه تولید، واردات و صادرات محصولات تراریخته ممنوع شده است. باید توجه داشت در برنامه ششم توسعه این استراتژی مطرح است اما عده ای از دوستان سعی دارند بگویند ذرت و سویای غیرتراریخته در جهان پیدا نمی شود. در حالی که بسیاری از کشورها از محصولات تراریخته مصرف نمی کنند و ما هم باید به این سمت برویم.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه که معاون وزیر بهداشت امروز اعلام کرده است« تا وضعیت سلامت محصولات دیگر مشخص نشود نمی توان گفت اینها سرطان زاست»، گفت:  کشورهای مبداء، این محصولات را مصرف کنند و ده سال از شروع مصرف آن بگذرد تا عوارض آن مشخص شود؛ در صورت تایید ما هم آن را مصرف خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه امروز اعلام شده «سلامت برنج های تراریخته تایید شده است» و با توجه به قانون برنامه ششم مجلس قصد ورود به این مسئله را ندارد، گفت: امروز و بلافاصله بعد از مصرف شاید عوارضی برای مصرف کننده نداشته باشد اما  بحث ما بر سر آثار بلندمدت این هاست.  

افضلی همچنین در واکنش به خبر امروز یکی از خبرگزاری ها مبنی بر اثبات سرطان زا بودن این محصولات بر اساس  پژوهش های فرانسوی، گفت: به هرحال در این نوع تولید و پرورش ژنی را از جای دیگر به محصول تزریق کردیم و همه اینها در مرحله آزمایشی است. باید منتظر ماند تا کشورها ابداع کننده آن، عوارضش را اعلام کنند؛ چرا ما باید نخستین کشور در مصرف آن ها باشیم؟! اگر عوارضی نداشت ما با مصرف آن مشکلی نخوایم داشت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی اعلام کرده اولویت ما تولید محصولات تراریخته غیر خوراکی است اما اغلب روغن های خوراکی از گیاهات تراریخته گرفته می شود و چرا مجلس تاکنون به آن ورود پیدا نکرده، گفت: ما بارها تاکید کردیم باید روی بسته مصرفی تراریخته بودن درج شود.

وی ادامه داد: این مسئله در مجلس و برنامه ششم قانونی شده است. دوستان به کمیسیون  دعوت شدند و توضیح دادند اما اعضا قانع نشدند و تولیدکننده باید به قانون پایبند باشد.

افضلی در همین راستا، درباره چرایی عدم ورود کمیسیون به مسئله گفت: در حال حاضر در تعطیلات به سر می بریم و ان شاء الله بعد از تعطیلات مجلس به صورت جدی آن را پیگیری خواهیم کرد.

وی در پایان تاکید: قرار بر این است، در همین راستا آقای کلانتری به کمیسیون بیایند و در این زمینه توضیح دهند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.