به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی پنجشنبه شب در نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با اشاره به برخی ویژگی های علمی و شخصیتی علامه طباطبایی(ره) تصریح کرد: امروز مجمع عالی تفسیر با حضور بیش از 500 استاد و جلسه تفسیر، مسیری که علامه در حوزه های علمیه گشود را به خوبی ادامه می دهد.
وی با بیان این که امروز در حوزه های علمیه طلاب جوان با استعدادی حضور دارند که می توانند در عرصه های گوناگون علوم دینی و قرآنی گام های موثری بردارند، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید با درک و فهم اقتضائات دنیا، همچون گذشته در جهت هدایت مردم و جامعه درخشش داشته باشد.
دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: با تلاش و مجاهدت فضلا و بزرگان دینی و حمایت هایی که انجام می شود، حوزه های علمیه تشیع همانند همیشه در بعد علمی به ویژه در مباحث قرآنی بدرخشد.

** قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم نیز در این نشست گفت: علامه طباطبایی(ره) اهتمام ویژه ای به استفاده از روایات تفسیری داشت.
حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، برخی ویژگی های برجسته تفسیر المیزان را مورد توجه قرار داد و گفت: علامه طباطبایی در این کتاب ارزشمند گاهی حتی به بیان روایات تفسیری نیز اکتفا نکرده است.
وی با بیان این که یکی از احیاگران احادیث شیعی، مرحوم علامه طباطبایی(ره) است، خاطرنشان کرد: نقش ایشان در این جهت به ویژه در حوزه روایات تفسیری بسیار مهم و ارزشمند است و باید در این جهت تحقیقات و پژوهش های متعددی صورت بپذیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که علامه طباطبایی(ره) برای تبیین روایات تفسیری نیز تلاش کرده است، اظهار داشت: یکی از خدمات بزرگ این عالم ربانی به جهان اسلام، بیان راهکارهای فهم درست آیات و روایات و چگونگی وفاق و جمع میان آنها و اصول و قواعدی است که در این حوزه وجود دارد.
وی نام و یاد علامه طباطبایی(ره) در تارک قرآن پژوهی را درخشان و ماندگار دانست و ابراز امیدواری کرد: با الگو قراردادن این فقیه مجاهد، هرچه بیشتر و بهتر بتوانیم در حوزه علوم و معارف قرآنی، اقدام های ماندگار و موثر انجام دهیم.
سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) و نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با حضور آیات مصباح یزدی، ممدوحی، رجبی، کعبی و جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علما و فضلای حوزه های علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد.
علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در سال 1282 هجری شمسی در تبریز به دنیا آمد. ایشان در زادگاه خود تحصیلات مقدماتی را به انجام رساند و در سال 1304 رهسپار نجف شد و طی مدت 10 سال نزد اساتید معروفی همچون نائینی، کمپانی و بادکوبه‌ای دروس فقه و اصول و فلسفه را فراگرفت.
ایشان در سال 1314 به زادگاه خود بازگشت و به سبب وضع معیشتی مجبور شد 10 سال در تبریز بماند. سپس به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در آنجا به تدریس علوم عقلی و تفسیر قرآن مشغول بود و در نهایت در روز 24 آبانماه 1360 هجری شمسی دارفانی را وداع گفت.
8146 / 1175 خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.