به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، آیت‌الله جوادی‌آملی، شامگاه چهارشنبه در همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با تبریک پیروزی تاریخی جهادگران جبهه مقاومت بر کافران به‌ظاهر مسلمان داعشی و تجلیل از سردار سلیمانی، گفت: امیدواریم که این شادی‌ها مستدام باشد و این سانحه عظیم زلزله اخیر که در کشور رخ داد، ترمیم شود.
این مرجع تقلید بیان کرد: قرآن‌پژوهان در محضر قرآن کریم هستند؛ قرآن کریم هیچ معادلی غیر از عترت طاهرین ندارد؛ عترت معادل قرآن است نه روایت؛ مرحوم کلینی و محدثان نامی امامیه هر دو طایفه نصوص را چه علاجیه و چه نصوصی که معارض ندارد، مطرح کرده‌اند.
ایشان گفت: این بزرگان مطرح کردند که به‌نام اهل‌بیت(ع) روایت جعل می‌شود، ولی نمی‌توان قرآن را جعل کرد و به همین دلیل روایات باید به قرآن عرضه شود.
معظم‌له یادآور شد: نصوص بیان می‌کند روایاتی که معارض داشته باشد یا نداشته باشد باید به قرآن عرضه شود زیرا به نام اهل‌بیت(ع) روایات دروغینی نیز جعل و بیان شده است.
 آیت‌الله جوادی‌آملی عنوان کرد: تمام روایات فقهی، حقوقی و اخلاقی و تفسیری باید بر قرآن کریم عرضه شود؛ در حوزه باید اولین حرف را قرآن بزند؛ اگر بیان شده که کلام را عرضه کنید به این دلیل است که حد عناصر عرضه شود.
این مرجع تقلید بیان کرد: زمانی که امام علی(ع) توسط پیامبر(ص) معرفی شدند با معیّت حق مطرح شد؛ این بحث در خصوص عمار نیز بیان شده است؛ فرق این دو استاد و شاگرد، مرجع ضمیر است؛ زمانی که بیان شد که حق با علی(ع) است و علی با حق است، منظور آن است که هرچه علی(ع) بگوید، حق است.
ایشان گفت: اولین رسالت استادان حوزه، قرآن‌محوری است؛ زمانی که اسلام عرضه شد، دشمن نیز او را تعقیب می‌کند؛ زمانی که دو دوست در کنار هم هستند، باید مشترکات را ملاک قرار داد.
معظم‌له یادآور شد: گروهی بیان می‌کنند که در گذشته تصور می‌کردیم که اسلام، دینی جداست و مسیحیت نیز چیز دیگری است، ولی امروزه به این نتیجه رسیدیم که محمدیت چون مسیحیت است؛ آنها انجیل فعلی را که جزو تقریرات چهارگانه است، معادل با قرآن قرار دادند؛ یعنی هم مسیحیت و هم اسلام را هدف قرار دادند.
 آیت‌الله جوادی‌آملی عنوان کرد: امام رضا(ع) بیان می‌فرمایند: ما حضرت عیسایی را که چون پیامبر ما سخن می‌گوید، قبول داریم نه عیسای جعلی که از سوی دیگران ارائه می‌شود.
این مرجع تقلید افزود: حضرت عیسی(ع) بیان کردند: «من عبد محض هستم»؛ تکلّم حضرت عیسی معجزه بود نه کلام ایشان؛ آن کلامی را که احدی توان آوردن مثل آن ندارد، قرآن است.
ایشان گفت: عیسویت مسخ شده، تحریف شده است و دشمنان سعی دارند، محمدیت را چون مسیحیت معرفی کنند؛ امروزه حرف هایی است که در برخی دانشگاه‌ها مطرح می‌شود؛ اگر این بحث‌ها در دانشگاه‌ها مطرح شود، ممکن است فرزندان جامعه با این حرف‌ها منحرف شوند.
معظم‌له یادآور شد: قرآن کریم بیان می‌کند: «حبل متین است»، یعنی آویخته شده است؛ اگر قرآن تجلی و آویختن است، آنچه معادل این حبل متین است، علی(ع) و اولاد علی(ع) است.
 آیت‌الله جوادی‌آملی عنوان کرد: قرآن، طناب آویخته است نه باران ریخته؛ پایین قرآن عربی مبین است، ولی دسترسی به بالای قرآن را که علی(ع) حکیم است،‌ در صورت شناخت باید به‌طور کامل اطاعت کرد.
این مرجع تقلید افزود: در زیارت اهل‌بیت(ع) باید بیان کنیم ما در محضر شما وارد شدیم که از دامنه علم الهی شما بیاموزیم و چیزی را می‌خواهیم بیاموزیم که در حوزه و مکتب درسی نمی‌توانیم. باید در محضر حضرات بیان کنیم که می‌خواهیم از ما شاگردان خاص خود را بسازید.
ایشان گفت: مرحوم «کاشف‌الغطا» بیان می‌کند که اگر قرآن نبود، انجیل و توراتی نیز نبود؛ قطعاً با پیشرفت علم، مسیحیت نیز باقی نمی‌‌ماند؛ قرآن و اسلام، انقلاب اسلامی و شهدای‌ انقلاب و مدافع حرم را زنده کردند.
معظم‌له یادآورشد: حوزه و بزرگان حوزه باید روزهایی چون مباهله و غدیر را بزرگ بدارند و جایگاه این روز را برای مردم بیان کنند؛ استادان حوزه باید قرآن متحرک باشند.
آیت‌الله جوادی‌آملی عنوان کرد: کلیسا و مسیحیت را همین مساجد ما زنده کردند؛ دشمن برای بیرون کردن قرآن، گام‌به‌گام حرکت می‌کنند؛ احمد غزالی برادر محمد غزالی، در ذیل آیه‌ای که می فرماید: پیرو قرآن کریم باشید، بیان می کند که قرآن مرجع است و قرآن نیز نیازمند سنت است و سنت نیز ما را به اجماع، و اجماع نیز ما را به قیاس ارجاع داده است؛ یعنی به همین راحتی سعی می‌کنند که عقل بشر را جایگزین وحی کنند.
ایشان در پایان بیان کرد: تبیین معارف در جامعه و ایجاد فضای مشترک با برادران اهل‌سنت باید با محوریت قرآن انجام شود.

48
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 800964
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.