اخبار مرتبط

عنبران علیا روستایی سنی نشین و تالش زبان همچون جزیره ای در میان اهالی ترک زبان و شیعه استان اردبیل واقع است اما خادمان ملت برای خدمت در این روستا توجهی به زبان و مذهب ساکنانش ندارند، آنها هموطنان و براداران و خواهران دینی هستند که باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرند.
عنبران بسیار زیباست، طبیعتش چیزی شبیه ماسوله استان گیلان است و اکنون دولت با زیباسازی و ساماندهی این روستا قصد دارد که آن را برای جذب گردشگر و توسعه اقتصادی زیبا تر سازد.
نزد اهل سلوک وطریقت نام عنبران علیا کلمه ای دیر آشناست که گاه بدون در نظر گرفتن نام جغرافیایی ،به جهت قرار گرفتن آرامگاه  اولیاء ا... بیشمار در این خاک مقدس آنرا ' عنبران اولیاء ' نیز می نامند، علاوه برآثار دوره اسلامی باقیمانده تاریخ چندهزار ساله زندگی بشری در جای جای روستا به چشم می خورد.
بقاع متبرکه روستای اهل تسنن عنبران که به هفت گنبدان یا هفت اولیاء مشهور است در روستای عنبران علیا در شهرستان نمین و استان اردبیل واقع شده است.
روستای عنبران علیا محل عارفان و سالکان سوخته دل در طرائق تصوف و عرفانی در قرون متمادی از اوایل تاریخ اسلام تا به امروز بوده که می توان در قرن هفتم و هشتم هجری به نقطه اوج آنها اشاره داشت و اشتهار هفت گنبدان و هفت اولیاء و ارتباط بین شیخ زاهد و شیخ صفی الدّین اردبیلی اشاره خوبی به این موضوع می باشد.
آثاری چون بقعه شیخ علی نقشبندی و سید باباخرم، مسجد تاریخی جابر ابن عبدالله انصاری و زاویه شیخ صفی الدین اردبیلی می گوید که مجموعه ای پدید آورده که می تواند عنبران علیا را پس از احیا به یکی از جاذبه های گردشگری قابل توجه استان اردبیل تبدیل کند.
نقطه مشترک تمام بناهایی که در عنبران علیا از اولین تا آخرین آنها به چشم می خورد چارچوب آبی تیره درها و پنچره هاست که نوعی هارمونی خاصی به فضای کالبدی روستا بخشیده است.
درب چهاردیواری های بی تکلف، بدون چفت و بستی خاص به روی مهمانان شهری غریبه گشوده است و تنها زینت چهره زمختشان لبخندی است گرم از سر مهربانی که همین سادگی بر دل می نشیند.
این روستا هم اکنون 9 پیر دارد با این وجود طی قرن ها و به خصوص در این روزها که اختلاف های مذهبی به یکی از عوامل بروز بحران در کشورهای همسایه بدل شده، همزیستی مسالمت آمیز ساکنان شافعی مذهب روستا با شیعیان منطقه وجه تمایزی است که جایگاه خاصی به آنها می بخشد.
نقوش سنتی و اساطیری گلیم های بافته شده عنبران سمبل نمادها و یا نقشهایی از خواست باطنی بافندگان و بیانگر آرزوها و نیازهای مردمان ساکن این مناطق است.
نقوش سنتی رایج در گلیم‌های استان بیشتر نقش سماور، سینی و خرچنگ در متن گلیم و گردونه مهر (چلیپا) و نقش اژدها در حاشیه گلیم می باشد. حاشیه های گلیم عنبران دارای چند دور نقش هستند که در درون آن نقش های اصلی گلیم بافته شده و این نقش ها عبارت اند از 'بوکوگل'، 'پوته'، 'گانگل' و 'جنگل' که هرکدام تداعی کننده ی بخشی از زندگی و محیط فکری ویژه ای با سابقه تاریخی خود است.
زنان و دختران روستایی با طرح گلیم، نه تنها هنری ماندگار بر جای می گذارند بلکه اسطورهای انسانی را که بدون توجه به محل زندگی در بین انسانها از اصول اخلاقی مشترک برخودار است، معرفی می کنند.
ویژگی منحصر به فرد گلیم عنبران بومی بودن الیاف و ابزار بافت آن و همچنین نقش دو طرفه آن است یعنی بیننده نمی تواند پشت و روی آن را تشخیص دهد و به همین دلیل دو روی این گلیم قابل استفاده است.
در حال حاضر بافت این محصول به شکلهای تابلو فرش، مفرش، زیر تلفنی، کیف دخترانه، وسایل آشپزخانه، دستگیره آشپزخانه، دمکش برنج، جای سیخ و جامدادی تولید می شوند.
روستای عنبران علیا در شمالی ترین نقطه بخش عنبران به علت کوهپایه ای بودن و حالت پلکانی خانه‌های روستا همچون ماسوله گیلان ویژگی منحصر به فردی در استان دارد.
اکنون با این ویژگی های منحصر بفرد روستای عنبران علیا در حال اجرای طرح ساماندهی و احیا و مرمت بافت تاریخی اش است.
فرماندار نمین می گوید: تاکنون برای احیا و مرمت بافت باارزش روستای هدف گردشگری عنبران علیا بالغ بر هشت میلیارد ریال هزینه شده و فاز اول این پروژه تا کنون 55 درصد رشد فیزیکی داشته است.
برای تکمیل فاز اول احیای بافت با ارزش روستای عنبران علیا بالغ بر 10 میلیارد ریال دیگر نیز پیش بینی شده که در صورت تخصیص تا پایان سال این فاز به بهره برداری کامل می رسد.
عبدالعلی پور می افزاید: در روستای عنبران علیا سه هزار متر مربع سنگ فرش،614 متر دیواره ساحلی،252 پلکان سنگی،300 متر آبراه و کانال سنگی و 30 متر فضای ویژه اجرایی شده است.
شهرستان نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار داد ، این شهرستان ازطریق روستاهای کوهستانی خود با جمهوری آذربایجان هم مرز می باشد.
گزارش : ساسان رحمتی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
7120/6016

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.