حجت الاسلام و المسلمین خسروی گفت: بعضی معتقدند سرنوشت یک سال افراد در این شب تعیین می‌شود تا افراد برای یک سال آینده راحت باشند. در حالی که به واقع چنین نیست و حتی ظاهر امر هم از این نوع تفکر بسیار پیچیده تر است. برای فهم مقدرات تعیین شده در شب قدر دانستن سه مقدمه ضروری است؛ اولین مقدمه این است که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که نظم بر آن حاکم است و حوادث عالم بر اساس شانس و اقبال رخ نمی‌دهند و همه چیز بر مبنای حساب و کتاب است. همه پیش بینی‌های علمی نشان می‌دهد که عالم بر اساس نظم جلو می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی، معاون سابق پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در مراسم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در حسینیه دارالزهرا(س)بر گزار شد، به توضیح درباره مقدمات رقم خوردن سرنوشت افراد پرداخت.

وی نظم در ساختار جهان، داشتن اراده در انسان ها و حقیقت قضا و قدر را عاملی برای تعیین سرنوشت انسان ها دانست.

وی اظهار داشت: جمعی تصور می‌کنند هر کار خواستند را می‌توانند انجام دهند چرا که آنچه مقدر است برای آنها اتفاق می‌افتد و این موضوع که همه چیز را به سرنوشت موکول کنیم از انحرافات در دین است که دو نگرش به این انحراف دامن می‌زنند. اولین آنها دست به دامن قضا و قدر شدن است. این نوع از تفکر را یکی از فرقه‌های اهل سنت به عنوان تفکرات علمی ترویج کرده‌اند که متأسفانه این نوع تفکر در خدمت ستمگران قرار گرفته است. دومین عامل روانی است. برای توجیه اتفاقاتی که برای انسان رخ می‌دهد متوسل به سرنوشت می‌شویم، زیرا نمی‌خواهیم با دلیل اصلی آنها رو به رو گردیم و به آنها فکر کنیم.

خسروی ادامه داد: متاسفانه شب قدر هم دچار همین انحرافات شده است، بعضی معتقدند سرنوشت یک سال افراد در این شب تعیین می‌شود تا افراد برای یک سال آینده راحت باشند. در حالی که به واقع چنین نیست و حتی ظاهر امر هم از این نوع تفکر بسیار پیچیده تر است. برای فهم مقدرات تعیین شده در شب قدر دانستن سه مقدمه ضروری است؛ اولین مقدمه این است که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که نظم بر آن حاکم است و حوادث عالم بر اساس شانس و اقبال رخ نمی‌دهند و همه چیز بر مبنای حساب و کتاب است. همه پیش بینی‌های علمی نشان می‌دهد که عالم بر اساس نظم جلو می‌رود.

وی درباره دومین مقدمه گفت: در این جهان، انسان به عنوان موجودی از موجودات عالم علاوه بر اینکه تحت نظم الهی هستند یک ویژگی خاص دارند که آنها را از همه موجودات متمایز می‌کند و آن اراده و اختیار در انسان است. و همین اراده و اختیار است که انسان را صاحب مسئولیت کرده است.

خسروی بااشاره به مقدمه سوم اظهار داشت: مورد سوم قضا و قدر الهی است. در فقه ما قضا به معنای نهایی شدن و اتمام کار است. پروردگار عالم تاکید کرده که جز خدا هیچ کس و هیچ چیز قابل پرستش نیست یا اینکه انسان باید به والدین خود نیکی کند. اینها اتمام حجت است و در واقع نوعی قضای الهی است، زیرا خداوند با بیان این جملات سخن را با بنده تمام کرده است.

انسان با اراده قدر را به قضا می رساند

وی گفت: مسئله بعدی قدر الهی است. قدر به معنای اندازه گیری و مقدار است. بنابراین قضا و قدر یعنی اینکه آنچه را که شما اندازه گرفته‌اید به نهایت می‌رسد و براساس مقداری که مطالبه نموده‌اید برای شما تمام می‌شود. در نتیجه در قضا و قدر اراده، اختیار و آزادی انسان را می‌توان دید چرا که انسان با اختیار خود قدر را مشخص می‌کند، پس آزادی و اراده جزئی از قضا و قدر است و ما در انجام آن دخیل هستیم. خداوند قوانینی قرار داده تا ما بر اساس آنها به کمال و قرب الهی برسیم. اگر اشتباه کنیم مقصر خود ما هستیم که تقدیرمان را بد رقم زده‌ایم. مشکلات را ما به وجود می‌آوریم چرا که اشتباه می‌کنیم، اشتباهاتی مثل همنشینی با افراد بد تقدیر ما را رقم می‌زند.

خسروی افزود: با این مقدمات به شب قدر می‌رسیم. به آیات سوره قدر توجه کنیم، در آن به این موضوع اشاره شده که شب قدر شبی است که سرنوشت افراد در آن رقم می‌خورد، اما به دست خود آدم و با همتی که در سال انجام می دهد.

وی افزود: با توجه به این مثال می توانید منظور از شب قدر را بهتر متوجه شویم. دولت یک دستگاه اجرایی است که بودجه مورد نیاز یکساله آن توسط مجلس تصویب می شود. دستگاه ها تلاش می کنند که برای بالا بردن بودجه و تامین نیاز هایشان به بهترین وجه با مجلس به بحث بنشینند و آنها را مجاب به دادن بودجه بیشتر نمایند، در نهایت این بودجه تصویب می شود و به دست دستگاه ها می رسد، اما تازمانی که دستگاه های دولتی تلاش نکنند و همت به خرج ندهند نمی توانند از این بودجه جهت بهبود اوضاع کشور استفاده کنند.

خسروی گفت: در این مثال قضا می شود که بودجه به دستگاه ها با توجه به قدرشان که همت خود آنها قدر را رقم می زند تعلق بگیرد. اینجا قضا و قدر الهی تمام است در خرج کردن این بودجه برای رشد کشور، افراد هستند که ایفای نقش می نمایند. این درباره زندگی افراد هم رخ می دهد، ما نباید تصور کنیم امشب دعا می نماییم، دست به دامن خداوند می شویم و سرونشت یکسالمان رقم می خورد. این تنها بخش ابتدایی زندگی افراد است، بعد از امشب است که تلاش افراد می تواند آنها را به سرنوشتی که برایشان مقدر شده است برساند، هر چند اگر افراد امشب توسل پیدا نکنند و یا برای رسیدن به مقدراتشان همت نورزند، زندگی آنها بدون دعا هم ادامه پیدا می کند، اما سطح آن بالا نمی رود.

حکمت سوره های سفارش شده در شب بیست و سوم

این مدرس حوزه های علمیه گفت: امام صادق(ع)، می فرمایند که اگر کسی سوره های مبارکه عنکبوت، رم و دخان را در شب قدر تلاوت کند، از اهل بهشت است. محتوای این سه سوره همین مقدماتی است که بنده عرض کردم بنابراین به همین نکته توجه کنید، که سوره های مورد تاکید جهت فهم بیشتر و بهتر امور برای زندگی است.

وی اظهار داشت: خداوند در سوره عنکبوت به این موضوع اشاره می کند که ما قوم عاد و ثمود را به خاطر گناهشان عقوبت کردیم نه بر اساس سرنوشت آنها. این موضوع از سویی نظم در ساختار دنیا را نشان می دهد و از سوی دیگر آزادی مردم را در رقم زدن سرنوشت شان نمایش می دهد.

خسروی گفت: علاوه بر این خداوند در قرآن می فرمایند، ما همه بندگان را در فتنه اندختیم و این طور نیست که تنها برخی از افراد در فتنه هستند، فتنه به معنای امتحان الهی است که همه افراد با آن رو به رو می شوند و نوع برخوردشان و صدق و کذبی که در این امتحان الهی دارند سرونوشت آنها را در ادامه پدید می آورد.

وی افزود: همچنین خداوند در سوره رم می فرمایند، همه چیز دنیا بر اساس نظم شکل یافته است، اما مردم دنیا تنها ظاهر دنیا را می بینند، ولی باطن دنیا چیز دیگری است. به همین دلیل خداوند از ما می خواهد اگر قرار است چیزی را از خدا طلب کنیم باید صبر بخواهیم. و یا اینکه خداوند در سوره دخان می فرمایند، تصور نکنید ما آسمان ها و زمین را بازیچه آفریدیم، همه بر اساس حکمت است و هیچ چیز بدون حکمت رخ نمی دهد. بنابراین با توجه به سوره هایی که به ما توصیه شده است تا آنها را بخوانیم می توان فهمید که همه چیز برنامه ریزی شده است و این برنامه را ما رقم می زنیم، نه بر اساس شانس و اقبال، بلکه بر اساس ظرفیت خودمان. آنچه باعث می شود از دنیا و آخرت کم بهره ببریم تنگ نظری ها، کوچک بودن دلها و کم تحملی ماست که باعث کم بهرگی ما می شود. دل ظرفی است که باید آن را از عنایات خدا پر کنیم.

بزرگترین مانع اجابت دعا خود پرستی است

خسروی ادامه داد: باید به این نکته خیلی دقت کنیم که خود پرستی بزرگترین مانع اجابت دعا است. برای بزرگ شدن، بزرگ فکر کردن و رسیدن به قرب الهی اولین قدم این است که در ابتدا باید پا روی خودمان بگذاریم. چرا که این منیت افراد است که باعث غیبت، تهمت و خیلی از گناه های دیگر می شود. منشأ بسیاری از گناه ها این است که ما تحمل اهانت به خودمان را نداریم.

وی اظهار داشت: قطع رحم و صرف نظر از دید و بازدید از گناهان کبیره ای است که ریشه آن در خود پرستی است، افراد به خاطر غرورشان خوب عمل نمی کنند. ما پیش از اینکه از آمریکا شکست بخوریم از آمریکای نفسمان شکست خورده ایم و تنها با بزرگ کردن آمریکا قدرت فکرمان را پایین می آوریم.

خسروی در پایان گفت: آنچه که می تواند به ما خیلی کمک کند، حب الله است. با استغفار می توان دل ها را پاک کرد و به حب الهی رسید و آن را در دل جا داد. اگر محبت خدا به دلی بیاید جایی برای حسرت افراد باقی نمی ماند.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.