اگر انسان به رموز نماز با دقت نگاه کند، در افعال و الفاظ نماز به نکات اخلاقی زیادی بر می خورد که باید در غیر نماز هم این دستورات اخلاقی را رعایت کند و به این معنی نباشد که افعال و الفاظ نماز فقط درهمان لحظه انجام نماز خلاصه شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از مهر، یکی از آداب اجتماعی که اهمیت فراوانی دارد و قرآن مجید و احادیث روی آن تکیه کرده، سلام و جواب سلام است. این نکته اخلاقی را مکتب نماز به ما می آموزد و در آخر نماز، نمازگزار سه سلام را یادآور می شود: سلام بر پیامبر خدا، سلام بر بندگان شایسته خدا و سلام بر همه فرشتگان و مومنان و نمازگزاران. نمازگزاران با تمام وجود بر این سه گروه سلام می دهد و این خود یک تمرین اخلاقی است برای ما.
اگر انسان به رموز نماز با دقت نگاه کند، در افعال و الفاظ نماز به نکات اخلاقی زیادی بر می‌خورد که باید در غیر نماز هم این دستورات اخلاقی را رعایت کند و به این معنی نباشد که افعال و الفاظ نماز فقط درهمان لحظه انجام نماز خلاصه شود.
هدف از خواندن نماز این است که ما را مزین به اخلاق الهی کند. نمازگزار در نماز بر بندگان شایسته خدا و نمازگزاران سلام می‌کند و در غیر نماز نیز بر همین بندگان و نمازگزاران برای جلب محبت و پیوند رحم‌ها و نزدیک شدن قلبها سلام می‌کند. خداوند متعال در آیه 61 سوره نور می‌فرماید: آن‌گاه که به خانه‌ای وارد می‌شوید بر خویشتن سلام کنید و سلام و تحیتی که از سوی خدا است با برکت و پاک است.
این دستور اخلاقی را قرآن مجید بر همه لازم می‌داند، که اگر وارد منزل شدید به اهل خانه، زن و کودکان و غیره سلام بدهید و اگر در منزل هم کسی نبود، سلام دهید چون یک نوع عبادت است. وارد مسجد می شوید، کسی در حال نماز باشد یا نباشد سلام دهید. این آیه نشان می‌دهد که در هر مکانی که وارد شدیم سلام دهیم.
امام باقر علیه السلام می‌فرماید: هنگامی که کسی از شما وارد خانه اش می‌شود، اگردر آنجا کسی باشد بر او سلام کند و چنانچه کسی نباشد بگوید سلام بر ما از سوی پروردگار ما؛ همان گونه که خداوند فرمود: تحیة من عند‌الله مبارکة طیبة.
منظور این است که تحیت را به نوعی با خدا ارتباط دهند، یعنی مراد از «سلام علیکم» این باشد که سلام خدا بر تو باد یا سلامتی تو را از خدا می خواهم، چرا که از نظر یک فرد موحد هرگونه دعایی بالاخره به خدا باز می گردد و از او تقاضا می شود و طبیعی است دعایی که چنین باشد هم پر برکت و هم پاکیزه و طیبه است.
برنامه اسلام تحیت و احترام خدایی است که اگر رواج یابد موجب خیر و پاداش می‌شود. سلام خوش آمدن است، مبارک و پاک از جانب خدا. سلام تحیتی است پاکیزه و پر برکت از سوی خداوند که برای ما هدیه فرستاده است.
سلام یکی از نام‌های پروردگار است. یکی از نعمت‌های بزرگ روحانی در بهشت سلام است؛ لایسمعون فیها لغوا و لا تاثیما الا قیلا سلاما سلاما؛ بهشتیان در آن باغهای بهشت نه لغو و بیهوده می‌ شنوند و نه سخنان گناه آلود. تنها چیزی که می‌شنوند سلام است.
لغو و دشنام کار جهنمیان است که آنجا هم به عادت دنیا به یکدیگر فحش و دشنام می‌دهند؟ و یکی از عقوبت‌های روحی دوزخ همین موضوع است. نمازگزاران از این‌ها مبرا هستند. در دنیا زبانشان مشغول ذکر الهی است و در آخرت هم مشمول درود و سلام هستند.
در بهشت سه قسم سلام است؛ قسم اول:سلام و تحیت مومنین با یکدیگر است. همدیگر را که ملاقات می‌کنند درود می‌فرستند، همان طور که در دنیا به همدیگر می‌‌رسند سلام می‌کنند. قسم دوم: سلام ملائکه بر اهل ایمان است، چنان که در قرآن مجید صریحا موضوع را تذکر می فرماید: ملائکه از هر دری که بر مومنین وارد می‌ شوند به آنان می گویند، سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان چه نیکوست سرانجام آن سرای جاویدان و قسم سوم:سلام «رب العالمین» به بنده مومن است. کار انسان به جایی می‌رسد که ذات اقدس احدیت به او سلام کند: سلام قولا من رب رحیم؛ بر آنان از خدای مهربان سلام تحیت رسانند.
سلام باعث افزونی حسنات می‌شود. رسول خدا(ص) می‌فرماید: به هر مسلمانی برخورد نمودی سلام کن که خداوند بر حسنات تو می‌افزاید. و در جایی دیگر می‌فرمایند: بخیل ترین مردم کسی است که از سلام کردن بخل ورزد.
اهمیت سلام و جواب سلام آن قدر زیاد است که در رساله های عملیه آمده است: کسی که در حال نماز است، اگر به او سلام دادند، نمازگزار باید جواب او را بدهد، و اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد، معصیت کرده است. این امر نشان دهنده اهمیت سلام است که اگر کسی در حال نماز است به او سلام دهند و نمازگزار هم جواب سلام بدهد، نمازش اشکال پیدا نمی‌کند، بلکه لازم است جواب سلام را بدهد.
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.