امام خمینى به دنبال ایجاد فرهنگ جهانى بود تا به صورت جدى آسیب‏هاى فرهنگ‏هاى غیرخدایى را از بین ببرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شیخ محمد ایدان‏،اندیشمند عراقى در دومین همایش بین‏المللى «امام خمینى و قلمرو دین»،گفت: زمانى که امام خمینى در نجف بودند، خدا به ما توفیق داد در خدمت ایشان باشیم و با بسیارى از افق‏هاى زندگى و اندیشه ایشان آشنا شویم.
وى افزود: در همان زمان ما احساس مى‏کردیم این افکار روزى تحقق مى‏یابد که بحمدالله جامه عمل پوشید و توانست کرامت انسان را تحقق بخشد.
ایدان با بیان این که انقلاب اسلامى ایران به خاطر تحقق کرامت انسان شکل گرفت، گفت: امام خمینى نقش بسزایى در استقلال عراقى‏ها داشتند و همواره مردم این کشور را دعوت مى‏کردند که عزت و کرامت خود را حفظ کنند.
این اندیشه‏مند عراقى اضافه کرد: امام خمینى همواره درباره مهاجران عراقى تأکید داشتند که حرمت و کرامتشان محفوظ بماند. در آن زمان که خیلى‏ها، عراقى‏ها را پذیرا نبودند، جمهورى اسلامى در حق ملت عراق مهمان‏نوازى به خرج داد.
وى با بیان این که امروز عراقى‏ها در شرایط دشوارى زندگى مى‏کنند، گفت: دشمنان امروز مى‏خواهند عراقى‏ها همواره در خدمت آنها باشند و آقاى خود نباشند. در عراق امکانات زیادى مثل نفت و پول وجود دارد اما عراق ضعیف و محتاج است زیرا دیگران نمى‏خواهند عراق کرامت داشته باشد.
این اندیشه‏مند عراقى ادامه داد: آمریکا و هم‏پیمانانش امروز به خاطر مردم عراق وارد این کشور نشده‏اند بلکه به خاطر ثروت‏هاى عراق آمده‏اند. اوضاع عراق امروز بر اساس دموکراسى نیست و حقیقتاً رقت‏بار است و مردم در این کشور مورد اذیت و آزار قرار مى‏گیرند.
ایدان با تأکید بر این که ما هیچ مشکلى از نظر شیعه و سنى در عراق نداریم، افزود: ما همچنان برادر خواهیم بود اما برخى مى‏خواهند در بین ما تفرقه بیندازند، این افراد از خارج آمده‏اند اما موفق نمى‏شوند به اهداف خود برسند.
این اندیشه‏مند عراقى در خاتمه گفت: مادامى که علمایى داریم
و در رأس آنها على سیستانى است، ما پایدارى خواهیم کرد.


اندیشمند هندى: امام خمینى به حفظ ارزش و شأن کرامت انسانى تأکید داشتند.
بنابراین گزارش،
جعفر رضا طى سخنانى در همایش «امام خمینى و قلمرو دین» با اشاره به مقاله خود با عنوان «امام خمینى و فرهنگ جهانى» ادامه داد: امام خمینى به دنبال ایجاد فرهنگ جهانى بود تا به صورت جدى آسیب‏هاى فرهنگ‏هاى غیرخدایى را از بین ببرد.
وى اظهار کرد: ایشان هشدار مى‏دادند که فرهنگ غرب نباید به عنوان فرهنگ جهانى پذیرفته شود و این در حالى است که ما مى‏بینیم انسان‏ها در زمان فعلى مانند کالاهاى تجارى نگریسته مى‏شوند و معیارهاى اخلاقى در غرب پائین آمده است.
وى افزود: بنابراین امام خمینى فرهنگى را در مقابل فرهنگ نادرست غرب به لحاظ وابستگى فرهنگى و اقتصادى به وجود آورد که بسیار قابل اهمیت است به همین دلیل آمریکا همه تلاش خود را کرد تا رژیم قبلى ایران حفظ شود و در مقابل حرکت انقلابیون بایستد.
این اندیشه‏مند هندى با بیان این که «جمهورى اسلامى به گونه‏اى تشکیل شد که نفى‏کننده دیگر ادیان در کشور ایران نبوده است» گفت: قهرمان این کار امام خمینى در ایران بوده است و او شهادت امام حسین (ع) را نمونه والاى فرهنگ ایران قرار داد.
جعفر رضا در خاتمه عنوان کرد:
امام خمینى توانست زمانى که در ایران نبود روحانیت و افراد روشنفکر را در کنار هم جمع کند.

همچنین «میثم سلمان» اندیشمند بحرینى که در همایش «امام خمینى و قلمرو دین» سخن مى‏گفت، خاطرنشان کرد: اگر مى‏خواهیم به وجود خود کرامت ببخشیم باید خود را تغییر دهیم و به مرتبه واقعى انسان برسانیم.
وى با بیان این که سخنرانى‏ها و فرمایشات امام خمینى توانست شخصیت همه انسانها را در همه نژادها متحول کند، افزود: امام تبعیض‏هاى نژادى را نفى مى‏کردند و همواره جنبه توانایى انسان را مد نظر قرار داشتند.
این اندیشه‏مند بحرینى با اشاره به آزادى انسان‏ها از جنبه‏هاى سیاسى از سوى امام خمینى اضافه کرد: او انسان‏ها را قادر کرد تا به دنبال آزادى سیاسى باشند و از رو به رو شدن با قدرت‏هاى سرکوب‏گر هراسى نداشته باشند.
سلمان تأکید بر آزادى‏هاى اجتماعى را مورد توجه قرار داد و گفت: در مقایسه زندگى امام با سایر حکمرانان و رهبران متوجه مى‏شویم که ایشان قادر بود زندگى خود را بر مبناى احتیاجات اصلى انسان بنا کند و به همین دلیل ما با این مرد بزرگ احساس یکى بودن مى‏کنیم.
این اندیشه‏مند با بیان این که حضرت امام به برابرى اجتماعى و عدالت اجتماعى معتقد بودند، افزود: من این را از خانه ساده ایشان متوجه شدم.
وى ادامه داد: امروز قدرت‏هاى بزرگ از طریق برنامه‏هاى تهاجم فرهنگى و رنج‏هاى روحى که براى انسانها درست مى‏کنند به دنبال تغییر افراد هستند که آنها را افرادى مادى کنند و این همان چیزى بود که امام خمینى با آن مبارزه مى‏کردند.
این اندیشه‏مند بحرینى در پایان سخنان خود گفت: امام خمینى توانست میلیون‏ها انسان را در سراسر دنیا زنده کند.

دکتر غلامرضا اعوانى استاد و فیلسوف برجسته ایرانى نیز که در میزگرد روز دوم همایش بین‏المللى «امام خمینى و قلمرو دین» با بیان این که کرامت چیزى جداى از ماهیت انسان نیست، اظهار کرد: کرامت مسأله‏اى الهیست که در نهاد انسان قرار داده شده و انسان به مفهوم حقیقى هرگز از این مسأله جدا نیست.
وى ادامه داد: البته باید توجه داشت که هیچ ممکن‏الوجودى به خودى خود نمى‏تواند وجود داشته باشد که حال از کرامت او سخن گوییم؛ پس بدون تردید باید اذعان داشت که این کرامت از طرف خالق و موجود انسان در او قرار داده شده است.
اعوانى تبیین صحیح مفاهیم انسانى را راهگشا عنوان کرد و گفت: باید میان بشر و انسان فرق قائل شویم؛ چرا که بشر ناظر به جنبه‏هاى زمینى و انسان ناظر به جنبه‏هاى معنوى است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اسماء الهى همان صفات خداى‏ى هستند که مى‏توانند در انسان تجلى یابند ولى باید این امر را مورد توجه قرار داد که این صفات در عین حال که لازم ماهیت انسانى است، مورد جعل واقع نمى‏شوند؛ زیرا طبق مباحث فلسفى به اثبات رسیده است که‏
اعوانى دیدگاه نظرى مناسب را راهگشاى عمل صحیح خواند و افزود: امام خمینى حکیمى بود که فقط به عمل بسنده نکرد و مبانى نظرى خود را با علوم فقهى و فلسفى و عرفانى تقویت کرد.
وى با بیان این که انسان داراى دو کرامت وجودى و کسبى است، خاطرنشان کرد: برخى جنبه‏هاى کرامت مسائل تمامى انسان‏ها مى‏شوند ولى عمده آنها از طریق فطرت دوم و انجام اعمال صالح محقق مى‏شود.
اعوانى امام خمینى را داراى دو بعد خدانگرى و خلق‏نگرى توصیف کرد و گفت: در این دنیا عده‏اى خلق‏بین هستند و بهره‏اى از حق‏بینى ندارند و عده‏اى دیگر هم با حق‏بینى صرف از خلق دورند، ولى امام خمینى شخصیت بزرگى بود که جامع هر دو جنبه بود.


اندیشمند سورى تمامى مسلمانان را به یکپارچگى هرچه بیشتر به دور از اختلافات فرقه‏اى دعوت کرد.

کمیل نصر طى سخنانى در همایش «امام خمینى و قلمرو دین» از امام خمینى به عنوان فردى بخشنده نام برد و افزود: او نماد و اوج خردورزى بود، زمانى که همه در جهالت بودند.
وى عنوان کرد: حضور این بزرگان در اذهان ما پایدارتر از حضور ایشان در دیدگان ماست.
وى همچنین امام خمینى را شخصیتى که در خدمت عقل بود توصیف کرد و ادامه داد: او انقلاب را جایگاهى بالا بخشید ما آمده‏ایم نام او را زنده کنیم تا جهان او را فراموش نکند.
این اندیشه‏مند سوری با بیان اینکه «اخیراً برخى فتواهاى مشکوک صادر مى‏شود» اضافه کرد: گلوله یک نفر را مى‏کشد اما کلمه یک ملت را به تباهى مى‏کشاند.
وی با بیان این که «شکوفایى اسلام را بیدارى علمى در انقلاب مى‏بینیم» گفت: سوریه و ایران دو کشورى هستند که گزینه‏هاى خود را به دستشان دارند با تانک‏هاى آمریکایى بر سر قدرت نیامده‏اند و پیرو ائمه هستند.
وى تصریح کرد: انقلاب اسلامى همچنان شعله‏اى خاموش‏ناپذیر خواهد بود که نسل‏هاى آینده از آن الهام مى‏گیرند.
وى افزود: خشونت جز خشونت نمى‏زاید و ستم جز قیام نتیجه‏اى در بر ندارد.
وى هم‏چنین تصریح کرد: آمریکا و اسرائیل شناخته شده‏اند و بوش فرقى بین قربانى و ظالم نمى‏گذارد.
کمیل نصر جهانى شدن آمریکایى را عاملى در جهت خنثى کردن کشورهاى مسلمان نام برد و گفت: ما باید به ماهیت دین و تأثیر آن در انسان‏ها توجه کنیم و اگر چارچوب‏هاى اخلاقى را در این مسیر رعایت نکنیم از سرابى به سراب دیگر مى‏رویم.
اندیشه‏مند سورى در خاتمه تصریح کرد: بیایید به دور از اختلافات شیعه و سنى با هم یکپارچه شویم، آمریکا مى‏خواهد کارى کند که ریشه وحدت مسلمانان از هم گسسته شود.

منبع:نشریه حضور، شماره 61

انتهای پیام

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.