دکتر فاطمه طباطبایی گفت: امام معتقد بودند نباید با مخالف بدرفتاری کرد کسی که مخالف هست حق دارد حرف بزند و اعتراض کند.

.به گزارش واحد خبر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ، این استاد دانشگاه که در مراسم اختتامیه مسابقات کتابخوانی" آقتاب در آیینه " تحت عنوان جامعیت شخصیت حضرت امام خمینی (ره) سخن می گفت، با تسلیت شهادت حضرت امام محمدباقر(ع) و با گرامیداشت روز دانشجو ، از شب عرفه به عنوان یکی از عارفانه ترین شبهای سال یاد کرد و با قرائت فرازهایی از دعای عرفه امام حسین (ع) اظهار داشت: دعای عرفه از بهترین های منابع معرفت شناسی است شناخت یک شخصیت از طریق خود آن شخص بهترین روش در معرفت شناسی است خدا را نیز باید اینگونه شناخت چشمی که حق را نبیند کور است. کسی که در معامله با خدا دوستی او را به دست نیاورد خسران زده است.

دکتر طباطبایی ادامه داد : امام را از طریق خودشان و آثار بجای مانده شان می شود شناخت. عده ای بودند که امام را از طریق خود امام شناختند چه قبل از انقلاب و جه بعد از انقلاب و چه الان که امام را در عرصه، حاضر می بینند. قبل از انقلاب افرادی بودند که به عشق امام قیام کردند، زندان رفتند و شهید شدند. چون حقیقت وجودی امام را شناخته بودند. وقتی امام فرمان می داد عمل می کردند آیت الله توسلی یکی از این افراد بود او از آن چهره هایی بود که امام را با خود امام شناخت.

وی افزود: امروز اینطور نیست که فکر کنیم امام رفته است و دورانش تمام شده است. امام امروز هم حضور دارد. این بینش وجود دارد و افرادی هستند که هنوز وجود امام را می بینند و امام را با وجود خودش می شناسند. شناخت امام باعث انتخاب مسیر درست در زندگی می شود.

دکتر طباطبایی به معرفی آثار تقریری امام خمینی در حوزه های مختلف فقهی ، فلسفی ، اصولی، اخلاقی و عرفانی پرداخت و گفت: امام فلسفه را تقریر کردند اما عرفان را بصورت رسمی تدریس نکردند چون شرایط آن زمان حوزه، فلسفه را هم برنمی تابید چه برسد به عرفان.

وی با اشاره به روش تدریس امام گفت: اگر امام در کلاس درس خودشان متکلم وحده بودند به طلبه ها می گفتند" مگر برای مجلس ختم آمدید. باید سوال کنید نقد کنید." اگر طلبه ای هم بیرون از کلاس سوال می پرسید ایشان می گفتند"سوال را در کلاس بپرسید تا دیگران هم یاد بگیرند." یکی از شاگردان جدی امام، حاج آقا مصطقی بودند که خیلی بحث می کردند و امام می گفتند "اگر حاج آقا مصطفی نبود من شاید علاقه ای به طرح مباحث جدید نداشتم."

دکتر طباطبایی به تشریح اندیشه های عرفانی حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امام فطرت انسان را وزیر خیر و و وزیر عقل می دانند از نظر امام خداوند یک فطرت الهی به انسان داده که عاشق کمال است و همه انسانها در این فطرت مشترک هستند. همه در اینکه فطرتا الهی هستند و خدا را می خواهند مشترکند. اشکال در مصادیق است. یکی کمال مطلق را در قدرت می بیند دیگری در پست و مقام و پول.

وی افزود: اگر فطرت مخموره انسان که عاشق مطلق است، گرفتار حجب شد و به گناه آلوده شد، رفته رفته نورانیت فطرت کم می شود وقتی نورانیت کم شود انسان نسبت به حقایق اشتها نخواهد داشت و حتی نسبت به خدا و پیامبر هم هیچ حسی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: انسان تنها بعد خاکی ندارد. دنیا مخدر است دردی که از فراق فطرت است احساس نمی شود اما وقتی وجود طبیعی تمام شد تخدیر هم تمام می شود و انسان درد را احساس می کند و اینجاست که عذاب شروع می شود. خداوند انسان را عذاب نمی کند این انسان است که خویشتن را عذاب می دهد.

این استاد عرفان افزود: فطرت مخموره اگر مبداء خیر است، فطرت محجوبه مبداء شر است پس شر استقلالی نیست شر تبعی است و انسان خودش آن را بوجود می آورد.

وی در ادامه به معرفی آثار تکوینی امام پرداخت و گفت: امام در این آثار نکاتی را گفته اند که مسائل خیلی مهمی را حل می کند. در این آثار نکات بسیار مهمی هست که می تواند نزاع بین فقها و فلاسفه را حل کند.

دکتر طباطبایی اظهار داشت: امام تحول عظیمی را در میان نسل جوان به وجود آورد بطوریکه جوانان معاصر امام در شرایط خاص انقلابی راه یکصد ساله را یک شبه طی کردند. امام افراد زیادی را در سطح جهان پرورش دادند اینکه می گویم جهان، اغراق نمی کنم. در اقصی نقاط دنیا امام را می شناسند و به او عشق می ورزند و این در حالی است که رسانه ها همواره در اختیار استکبار و استثمار بوده و از امام چهره دیگری را به جهان معرفی کرده اند.

وی به طبع شعری رهبر کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امام در اواخر عمرشان با ذوق ظریف وطبع لطیفشان در هنگام قدم زدن شعر می گفتند و اشعارشان را گوشه روزنامه می نوشتند. امام بسیار منظم بودند و در تمامی عمر خود روزی سه بار قدم می زدند این برنامه حتی در دروانی که امام در بازداشت در سلولهای ستمشاهی به سر می بردند هم قطع نشد.

وی به تبیین سیره امام در خانواده پرداخت و گفت: اگر در خانواده کسی مریض می شد اولین نفری که به عیادت می آمد امام بودند.

دکتر طباطبایی اظهار داشت: همه جلوه های رفتاری امام یک بن مایه داشت. بن مایه همه احوال و آثار امام اخلاص و توحید بود. امام معتقد بودند همه علوم شرعی واسطه ای هستند برای رساندن انسان به مقصد و به حضور توحید در قلب. همه علوم برای این است که انسان قلبا توحیدی بشود. حضور توحید در قلب یعنی به رنگ خدا درآمدن.

وی با ذکر خاطراتی از مواجهه مردم با شخصیت امام گفت: یکی از معجرات این قرن، عشق مردم به امام است به نظر من این معجزه قابل بررسی است همگان ، بچه ، جوان ، پیر ، مومن و غیر مومن عاشق امام بودند.

دکتر طباطبایی با ذکر خاطراتی از خلوص امام خاطرنشان ساخت: متاسفانه روش تربیتی امام کمتر گفته می شود. ظهور اخلاص در رفتار و کردار امام هویدا بود و این در اثر مبارزه با نفس بود.

وی با تاکید بر ضرورت تذهیب نفس گفت: مبادا زمان تمام بشود و متوجه بشویم که هیچ قدمی در راه تزکیه برنداشتیم و سرمایه عمرمان را بدون اینکه چیزی به دست بیاوریم در ظلالت و گمراهی از دست داده ایم.

در این مراسم همچنین حمید سبزرواری به قرائت شعر پرداخت و سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و فیروزی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد تربیت معلم در سخنانی به ارائه گزارش فعالیت های فرهنگی این نهاد انقلابی پرداختند.

بعد از سخنان دکتر طباطبایی و شعرخوانی ، از نفرات برگزیده این طرح ملی تقدیر شد. دومین دوره سلسله مسابقات کتابخوانی دانشجویان ایران با عنوان آقتاب در آینه ، توسط جهاددانشگاهی دانشگاه تربیت معلم و با هدف آشنایی نسل جوان با زندگی، آثار و اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) در طول یک سال در دانشگاههای سراسر کشور اجرا شد.

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.