life

افرادی که مشکلات شناختی خفیف دارند، در صورتی که دیابت، افسردگی یا کمبود فولات داشته باشند، احتمال زوال عقل (دمانس) در آنها بیشتر است.

به گزارش جی پلاس، محققان دریافته اند افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای دارند کمتر در خظر زوال عقل قرار دارند. اختلالات شناختی خفیف (MCI) به گروهی از علائم در افرادی اشاره دارد که توانایی شان در فکر کردن و به خاطر آوردن چیزهایی که می دانند، دچار اشکال شده است. اغلب این افراد در به یاد آوردن مسائل روزمره دچار مشکل هستند اما مشکلات حافظه آنها به اندازه ای شدید نیست که مشکلات جدی در زندگی روزمره ایجاد کند. کاهش قدرت فکر و حافظه در این افراد بیشتر از لغزش های کوچک معمولی است که در پیری معمولی اتفاق می افتد اگر چه به شدت زوال عقل نیست. زوال عقل به گروهی از علایم اشاره می کند که شامل کاهش حافظه شدید و مشکل بودن تفکر، حل مسئله و کاربرد زبان است. این مشکلات به اندازه ای مهم هستند که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می کنند. حدود ۴۶% از افراد مبتلا به اختلالات خفیف شناختی ظرف ۳ سال دچار زوال عقل می شوند. در مقایسه با آن تنها ۳% از افرادی که به واسطه افزایش سن در حد طبیعی مشکل فکر و حافظه دارند، دچار زوال عقل می شوند. طبق گزارش انجمن آلزایمر امریکا، میلیون ها نفر در امریکا به نوعی زوال عقل اعم از بیماری آلزایمر مبتلا هستند، انتظار می رود این رقم در سال های آتی افزایش یابد. مطالعه ای که در مجله روانپزشکی آمریکا American Journal of Psychiatry منتشر شد، ۶۲ پژوهش را مورد بازبینی قرار داد تا مشخص شود چه چیزهایی می توانند خطر تبدیل اختلالات شناختی خفیف به زوال عقل را نشان دهند، تقریبا ۱۶۰۰۰ نفر مبتلا به اختلالات شناختی خفیف در این مطالعه شرکت داشتند. محققان دانشگاه لندن به این موارد پی بردند: به نظر می رسد دیابت احتمال پیشروی اختلالات شناختی خفیف به زوال عقل را افزایش می دهد. افرادی که افسردگی دارند در خطر پیشرفت اختلالات شناختی خفیف به زوال عقل قرار دارند. افرادی که کمبود فولات دارند، بیشتر در خطر تبدیل اختلالات شناختی خفیف رو به زوال عقل قرار دارند. همچنین افرادی که در طول زندگی مقدار زیادی نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند، بیشتر در خطر تبدیل اختلالات شناختی خفیف به زوال عقل قرار دارند. اگر چه در حال حاضر درمان قطعی برای زوال عقل وجود ندارد اما می دانیم که بهترین راه کاهش خطر آن مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از ماهی های چرب و سبزیجات، حفظ تحرک فیزیکی، عدم مصرف سیگار و بررسی منظم فشارخون است. منبع: سیمرغ

کدخبر: 484351
ارسال نظر