life

برای حفظ کارایی مسواک و لبخند زیبا، مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یک بار عوض کنید. در مورد مسواک های برقی توصیه کارخانه سازنده را رعایت کنید.

جی پلاس، توصیه هایی را برای حفظ دندان های تان به شما می کند. توجه کنید:

با اضطراب مراجعه به دندانپزشک مبارزه کنید

اگر فکر نشستن روی صندلی دندانپزشکی شما را مضطرب می کند، دفعه بعد گوشی همراه یا پلیر و هدفون خود را ببرید و به کمک گوش دادن به موسیقی های دلخواه تان، خود را دعوت به آرامش کنید. چون برخی افراد هنگامی که عصبی می شوند نفس شان را در سینه حبس می کنند، احساس اضطراب شان تقویت می شود بنابراین بر تنفس خود دائماً توجه کنید. علاوه بر اینها می توانید با دندانپزشک خود صحبت کنید. او ترس شما را می فهمد و کمک می کند احساس آرامش پیدا کنید.

اول نخ دندان بکشیم بعد مسواک بزنیم یا برعکس؟

وقتی اول نخ دندان می کشید، مسواک زدن مؤثرتر می شود چون ذرات غذا از بین دندان ها و لثه خارج شده و اجازه می دهد مسواک با خود دندان تماس پیدا کند. اگر استفاده از نخ دندان معمولی برای تان راحت نیست، می توانید از داروخانه نخ نگهدار (floss holder) تهیه کنید. هنگام مسواک حتماً زاویه موهای مسواک باید با خط لثه ۴۵ درجه باشد، سپس با ملایمت مسواک بزنید و آن را به جلو و عقب حرکت دهید.

از خلال دندان درست استفاده کنید

اگر نخ دندان در دسترس ندارید، می توانید ذرات باقیمانده غذا را با خلال دندان از بین دندان ها و لثه خارج کنید اما این کار را باید با ملایمت انجام دهید. ممکن است حواس تان نباشد و خلال دندان را به لثه فشار دهید و به آن آسیب وارد کنید یا حتی بدتر از آن، قسمتی از خلال دندان زیر خط لثه شکسته و جدا شود. نخ برای در آوردن ذرات غذا از بین دندان ها گزینه بهتری است و با خارج کردن باکتری هایی که در آن ناحیه تشکیل شده اند، به جلوگیری از تشکیل پلاک نیز کمک می کند. اگر مرتباً از خلال دندان برای در آوردن ذرات غذای گیر کرده بین دندان ها در یک ناحیه مشخص از دهان استفاده می کنید، ممکن است با مشکل بزرگ تری مواجه باشید و نیاز به معاینه دندانپزشک داشته باشید.

مسواک خود را عوض کنید

به مرور زمان موهای مسواک مستهلک و ناکارآمد می شوند. برای حفظ کارایی مسواک و لبخند زیبا، مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یک بار عوض کنید. در مورد مسواک های برقی توصیه کارخانه سازنده را رعایت کنید. اگر بیمار هستید، با عوض کردن مسواک در ابتدا و پایان بیماری، از ایجاد مخفیگاه برای باکتری ها جلوگیری کنید.

اگر دندانهای سفید دوست دارید، پنیر بخورید

کازئین و پروتئین وی (whey) موجود در پنیر با کاهش از بین رفتن مواد معدنی دندان، به حفظ مینای دندان کمک می کنند. پنیر حاوی کلسیم نیز برای ساخت دندان حیاتی است. فراموش نکنید ویتامین D نیز در رژیم غذایی خود داشته باشید. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند. معدود غذاهای سرشار از ویتامین D عبارتند از شیر (غنی شده)، زرده تخم مرغ و ماهی.

با جوش شیرین از زرد شدن دندان ها جلوگیری کنید

اگر عاشق قهوه یا دیگر نوشیدنی ها و غذاهایی هستید که موجب زرد شدن دندان ها می شوند، سعی کنید دو بار در ماه مقداری جوش شیرین (همانند خمیر دندان) بر روی مسواک خود بریزید سپس دهان تان را شستشو دهید تا خنده تان زیباتر شود. اگر جوش شیرین ساده لثه یا دندان های تان را تحریک می کند، می توانید از خمیر دندانی استفاده کنید که حاوی جوش شیرین است یا اینکه کلاً از این توصیه صرف نظر کنید.

غذاها می توانند دندان ها را سفید یا زرد کنند

برخی بر این عقیده اند که توت فرنگی می تواند خاصیت سفید کنندگی برای دندان ها داشته باشد اما بهتر است پس از خوردن غذاهایی که ممکن است دندان را لکه دار کنند (مانند بلوبری) و مصرف سیگار، مسواک بزنید. برای به حداقل رساندن تغییر رنگ دندان ها، مسواک زده و سپس سیب، گلابی، هویج یا کرفس بجوید. همه این مواد تحریک کننده بزاق هستند و به سفید شدن دندان های تان کمک می کنند.

رفلاکس اسید معده تان را تنظیم کنید

اگر رفلاکس اسید دارید، با کنترل آن به حفظ مینای دندان و سلامت دهان خود کمک کنید. غذاهای متداولی که رفلاکس را تحریک می کنند عبارتند از شکلات، الکل، نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه، قهوه و چای، سیر و پیاز، گوجه فرنگی، مرکبات، نعنا، ادویه های تند، غذاهای چرب و سرخ شده.

مراقب زبان خود باشید

هر بار که مسواک می زنید، زمانی را نیز به مسواک زدن یا تمیز کردن زبان اختصاص دهید. زبان نقش مهمی در میزبانی باکتری هایی که بوی بدی ایجاد می کنند دارد بنابراین با استفاده روزانه از پاک کننده زبان یا مسواک به کاهش ترکیبات ایجاد کننده بوی بد کمک کنید.

داروها ممکن است موجب خشکی دهان شوند

دهان برای سلامت خود نیاز به بزاق دارد اما صدها دارو مانند داروهای ضد افسردگی، فشار خون و آنتی هیستامین بزاق را خشک می کنند. دارو تقریباً متداول ترین علت خشکی دهان است. برای مرطوب نگه داشتن دهان مصرف مایعات را افزایش دهید. از دندانپزشک در مورد تولید مصنوعی بزاق یا جویدن آدامس بدون شکر پس از غذا صحبت کنید. منبع: سیمرغ
کدخبر: 479941
ارسال نظر

موضوعات داغ