شوره سر و راه‌های طبیعی درمان آن

شوره سر را می توان به سادگی و با استفاده از روش های طبیعی که هیچ عوارض جانبی نیز به دنبال ندارند، درمان کرد. برای اینکه بدانیم چگونه از دست شوره سر خلاص شویم، ابتدا باید بدانیم شوره سر چیست، عوامل بروز آن چه بوده و چگونه می توان آن را درمان کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت جی پلاس، یکی از عمده مشکلات مو که بسیاری با آن دست و پنجه نرم می کنند، شوره سر است. شوره سر باعث افزایش میزان آسیب به موها شده و به طور پیوسته منجر به کاهش ضخامت مو می شود که باید به سرعت درمان شود چرا که مشکلات بیشتری را به دنبال خواهد داشت. برای خلاص شدن از دست شوره سر ابتدا باید بدانیم شوره سر چیست، چه عواملی باعث به وجود آمدن آن شده و راه های درمان آن چیست. شوره سر چیست؟ شوره سر انباشته شدن سلول های مرده موجود بر روی پوست سر است که تجزیه و به پوسته های سفید تبدیل شده اند. بدن انسان طوری طراحی شده که سلول های مرده را بیرون ریخته تا سلول های جدید جایگزین آنها شوند و این به دلیل وجود نوعی قارچ به نام مالاسزیا در پوست سر است. دلایل بروز شوره سر شوره سر می تواند به دلیل خشکی پوسته سر یا تولید بیش از حد چربی در این ناحیه به وجود بیاید. دانستن اینکه چه چیزی باعث ایجاد شوره در سر شده است، مشخص می کند چه نوع درمانی باید مورد استفاده قرار بگیرد. عوامل مختلفی می تواند باعث ایجاد شوره سر شود:

  • رژیم غذایی نادرست
  • شامپو زدن نامنظم به موها
  • بیماری های خاص مانند اگزما، درماتیت سبوره ای (نوعی التهاب پوست)، بیماری پارکینسون
  • استرس
  • شست و شوی کم موها
راه هایی برای خلاص شدن از شوره سر
  1. مراقبت مناسب از پوست سر
به منظور مراقبت مناسب از پوست سر، باید روش های خاصی را برای رژیم موهای خود در نظر بگیرید، مانند:
  • شست و شوی موها براساس یک برنامه منظم و نه از روی وسواس، موهای خود را با یک شامپوی ضد شوره و براساس برنامه منظم از پیش تعیین شده و تا زمانی که شوره ها کم شوند، شست و شو دهید. شست و شوی موها با یک شامپوی ضد شوره را سه تا چهار مرتبه در هفته ادامه دهید. هنگام انتخاب شامپو، مراقب باشید شامپویی انتخاب نکنید که مواد شیمیایی موجود در آن مضر بوده و باعث سوزش پوست سر می شود. به عنوان مثال، لوریل سولفات در شامپو باعث خشک شدن و سوزش پوست شده و شوره سر را زیاد می کند.
  • اگر موهای خود را با یک شامپوی ضد شوره می شویید، اجازه دهید قبل از شستن موهای خود، حداقل پنج تا هفت دقیقه شامپو بر روی سرتان باقی بماند. این مدت به شامپو زمان کافی برای عمل کردن بر روی پوست می دهد.
  • برای جلوگیری از شوره، پس از شامپو زدن و شست و شوی موها، آنها را به خوبی شانه کنید. شانه زدن موها اجازه می دهد چربی های موجود در پوست سر در همه سطح آن پخش شود.
  1. از هرگونه موقعیت استرس زا دوری کنید
استرس یکی از عوامل بروز شوره سر است؛ بنابراین تلاش کنید برای حفظ سلامت خود بر استرس غلبه کرده و از شرایط استرس زا دوری کنید.
  1. رژیم غذایی مناسب
این یک حقیقت شناخته شده است که هر چیزی که ما مصرف می کنیم بر روی عملکرد بدن ما تأثیرگذار است. مصرف بیش از اندازه غذاهای ناسالم مثل فست فود ها و غذاهایی که حاوی چربی و قند زیادی هستند، معمولاً موجب ایجاد مشکلاتی برای موها، پوست سر و دیگر قسمت های بدن می شوند. سعی کنید بیشتر از غذاهایی استفاده کنید که حاوی مقادیر بالایی امگا ۳، ویتامین B6 و روی هستند. اینگونه غذاها برای داشتن پوست و موی سالم بسیار حیاتی هستند؛ همچنین غذاهایی که غنی از پروتئین هستند مانند حبوبات، تخم مرغ و ماهی برای سلامت موها بسیار مفیدند.
  1. آسپرین
دو یا سه قرص آسپرین را بر روی یک دستمال تمیز پودر کرده و با شامپوی ضد شوره خود مخلوط کنید. موهای خود را خیس کرده، شامپو را به آرامی بر روی موها ماساژ داده و پس از دو یا سه دقیقه بشویید.
  1. سرکه
شست و شوی موها با سرکه نیز برای خلاص شدن از دست شوره سر بسیار مفید است. پس از شست و شوی موها، چند قطره سرکه سیب را در یک فنجان آب ریخته و به عنوان آخرین مرحله شست و شو بر روی سر خود بریزید و سعی کنید پوست سرتان را به خوبی با آن خیس کنید. سرکه سرشار از پتاسیم بوده و در از بین بردن سلول های مرده که باعث ایجاد پوسته های سفید بر روی پوست سر می شوند، بسیار مؤثر است. هرگز از سرکه های شیمیایی برای درمان شوره سر استفاده نکنید؛ همچنین نگران بوی سرکه بر روی سر خود نباشید، زیرا با خشک شدن موها بوی آن هم از بین خواهد رفت.
  1. آلوئه ورا
آلوئه ورا حاوی خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی بوده که به کاهش شوره سر کمک کرده و فواید زیادی برای پوست سر دارد. آلوئه ورا باعث از بین رفتن شوره و احیا شدن پوست سر می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ژل آلوئه ورای خالص را بر روی مو مالیده و به آرامی ماساژ دهید.
  1. تخم مرغ
چند تخم مرغ را در یک پیاله تمیز بشکنید، روی سر خود مالیده و پس از دو تا سه ساعت بشویید. تخم مرغ باعث نرمی و درخشندگی موها شده و کم شدن شوره های سر می شود.
  1. روغن درخت چای
چند قطره روغن درخت چای را با روغن یا کرم مو به خوبی مخلوط کرده و بر روی پوست سر خود بمالید. این روغن در درمان شوره سر تأثیر شگرفی دارد.
  1. ماست
پس از شست و شوی موها، مقداری ماست بر روی سر خود مالیده و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند و سپس سر خود را با شامپو بشویید.
  1. کافور و روغن نارگیل
روغن نارگیل برای تغذیه پوست سر بسیار مفید است. ترکیب یک قاشق پر چای خوری کافور و نصف فنجان روغن نارگیل را بر روی سر خود مالیده و به آرامی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. این درمان را می توانید به مدت دو تا سه هفته هر شب ادامه دهید. در صورتی که ترکیب روغن نارگیل باعث کنترل شوره سر شود، می توانید یک شب در میان این کار را انجام دهید.
  1. روغن زیتون
روغن نارگیل فایده های متعددی دارد که یکی از آنها درمان شوره سر است. استفاده مداوم از روغن زیتون برای کاهش شوره در سر بسیار مفید است. روغن زیتون حاوی خواص مرطوب کنندگی فوق العاده بوده که تأثیر درمان شوره را افزایش می دهد. روغن زیتون را براساس یک برنامه منظم و به آرامی بر روی سر خود ماساژ دهید. می توانید این روغن را شب ها مورد استفاده قرار دهید و توجه داشته باشید که بین زمان استفاده از روغن زیتون و شستن موها نباید بیشتر از ۱۰ ساعت فاصله بیفتد. نکته هایی برای خلاص شدن از شوره سر
  • بروس و شانه شما باید به طور مرتب با سرکه شسته شود.
  • از شامپوی ضد شوره نباید به طور منظم استفاده شود.
  • استفاده از یک روغن ضد شوره
  • پوست سر خود را نخارانید. این کار باعث سوزش موها و ایجاد درد می شود و همچنین احتمال ابتلا به شوره سر را افزایش می دهد.
برگرفته از: healthieyou

دیدگاه تان را بنویسید