life

«این کار شدنی نیست»، «دلیل منطقی ندارم، اما احساس می کنم که به هدفم نمی رسم»، بعضی افراد هستند که روزشان را با مرور جملات منفی، شب می کنند. در اصطلاح روانشناسی به این افراد منفی باف می گویند.

به گزارش جی پلاس، مشکلات و ناملایمات همیشه در زندگی وجود دارد و این حقیقتی است که نمی توان آن را انکار کرد. بیماری، گرانی، مشکلات زناشویی، مشکلات تحصیلی، بیکاری و مواردی از این قبیل همواره زندگی مان را دستخوش تغییر قرار می دهد، اما نکته ای که باید به یاد داشت این است که قرار نیست خودمان هم با دامن زدن به افکار منفی، تبر به دست بگیریم و همراه با مشکلات ریز و درشت، به تنه زندگی ضربه وارد کنیم. اگر افکار منفی دست از سر شما برنمی دارد، راهکارهایی را که در ادامه مطرح می شود امتحان کنید تا مشکل تان به مرور زمان برطرف شود. خودتان را قبول کنید برخی از ما استاد منفی جلوه دادن اتفاق های مثبت هستیم! بخشی از این کار به خاطر کمبود اعتماد به نفس مان است. ما حس می کنیم که شایستگی چیزی را نداریم در نتیجه به طور مثال وقتی یکی از اطرافیان یا همکاران از ما تعریف می کند، به سرعت در مقابل تعریفش گارد می گیریم و تصور می کنیم مشغول چاپلوسی است یا قصد دارد به طور غیرمستقیم برخی از نقایص ما را به رخمان بکشد. از قرار گرفتن در بعضی موقعیت ها فرار کنید موقعیت هایی را که در آن، افکار منفی تان نسبت به خود یا دیگران فعال می شود شناسایی کنید و به سرعت آن موقعیت ها را ترک کنید. ممکن است شما زمانی که در موقعیت تنهایی قرار گرفته اید بیشتر از قبل شروع به منفی بافی درباره خود، دیگران یا اتفاق ها بکنید یا ممکن است در موقعیت هایی که دو نفر مشغول پچ پچ کردن هستند، فکر منفی تان تشدید شود که مبادا درباره من حرف می زنند یا زمانی که به طور مثال همسرتان مشغول تماشای تلویزیون، خواندن روزنامه، مکالمه با تلفن یا پیامک زدن است، این فکر به ذهن تان خطور کند که «من ذره ای برای او مهم و دوست داشتنی نیستم و گرنه وقتش را با من سپری می کرد». چنانچه این اتفاق ها در زندگی تان رخ داده، خود را آماده کنید تا به سرعت چنین موقعیت هایی را ترک کنید و با این روش اجازه ندهید دوباره افکار مسموم، رابطه شما را با اطرافیان تان دچار مشکل کند. این سه پرسش را از خودتان بپرسید بخش زیادی از افکار منفی ما ساخته و پرداخته ذهن مان است و ریشه در واقعیت ندارد. در نتیجه قبل از آنکه در برخورد با هر رفتاری از سمت دیگران به سرعت فکری به ذهن تان خطور کند و بر آن اساس تصمیم گیری و رفتار کنید، ابتدا این پرسش ها را از خود بپرسید: یک- چه شواهد و مدارکی از تفسیر من حمایت می کند؟ آیا من برای ثابت کردن افکارم، تاکنون از او موردی دیده ام؟ دو- چه شواهدی وجود دارد که برخلاف تفسیر من است؟ آیا تاکنون رفتاری از او دیده ام که متوجه شوم درباره او اشتباه فکر می کردم؟ سه- آیا ممکن است پشت این رفتار طرف مقابلم دلیل دیگری هم بجز آنچه من با افکار منفی تفسیر کرده ام، وجود داشته باشد؟ از افراد منفی باف دوری کنید از همنشینی با افرادی که افکار منفی را به شما تزریق می کنند، دوری کنید حتی اگر از نزدیک ترین دوستان شما باشند. به طور قطع افرادی که نمی توانند درباره خودشان و توانایی هایشان به گونه ای مثبت بیندیشند و جمله هایی از این قبیل استفاده می کنند که «من یک آدم بد شانسم و همیشه در زندگی یک بازنده بودم»، فکرهای فلج کننده خود را به شما نیز منتقل خواهند کرد. وضعیت بدن تان را تغییر دهید شاید خنده دار به نظر برسد، اما بعضی استادان روانشناسی توصیه می کنند زمانی که افکار منفی به ذهن تان هجوم می آورد یا یأس و ناامیدی بر شما غلبه می کند، وضعیت بدن خود را تغییر دهید؛ به طور مثال اگر نشسته اید، بلند شوید یا اگر ایستاده اید، بنشینید یا اگر متمایل به چپ هستید، به سمت راست مایل شوید. ۶ توصیه برای در امان ماندن از آسیب های بدبینی توجه به ۶ توصیه ای که در ادامه مطالعه خواهید کرد به شما کمک می کند تا از بدبینی و آسیب های آن در امان باشید. ۱-هدف های بزرگ را به هدف های کوچک تر تقسیم کنید تا زیر بار سنگین وظایف تان فلج نشوید و با دستیابی به هر هدف اولیه، شاهد یک پیشرفت باشید. فراموش نکنید که تجربه هر بار پیشرفت باعث می شود خوش بینی تان برای موفقیت نسبت به بدبینی بیشتر شود. ۲-عیب جویی از خود را کنار بگذارید. در مسیرتان انتظار دست انداز را هم داشته باشید و آنها را بپذیرید. افکار منفی، بدگویی و عیب جویی از خود را از ذهن تان بیرون کنید. به مسائل و اتفاقات گذشته فکر نکنید، فقط از آنها تجربه بگیرید و به راه تان ادامه بدهید. ۳-خود را با شرایط وفق دهید. زمان هایی را که در گذشته منفی بافی به سراغ تان آمده، به یاد آورید و به خود یادآور شوید که چگونه آن را پشت سر گذاشته اید. ۴-خود را مجبور کنید که برای چند روز هیچ حرف منفی بر زبان نیاورید. قبل از اینکه حرفی بزنید، درباره آن خوب فکر کنید. این عادت جدید را در خود ایجاد کنید که برای خود و دیگران ارزش بیشتری قائل شوید و قبول شان داشته باشید. ۵-به افراد نیازمند کمک کنید چون این باعث می شود که جنبه های مثبت زندگی تان را بهتر ببینید و دریابید که شرایط زندگی تان از بعضی همنوع های تان بهتر یا بسیار بهتر است. ۶-از دیگران مشورت و کمک بگیرید. اگر می بینید که افکار منفی تان روی یک نقطه متمرکز شده اند از افراد دیگری که تجربه ای مشابه شما داشته اند کمک بگیرید. حتی رفتن به چند جلسه مشاوره با افراد متخصص به شما کمک می کند تا راحت تر دیدگاه تان را تغییر دهید. منبع: سلامت نیوز

کدخبر: 476635
ارسال نظر

موضوعات داغ