life

یک کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی گفت: در اوقات فراغت به عنوان یکی از بخش های مهم زندگی ما، می‌توان به تفریح‌های مختلفی روی آورد اما باید تلاش کنیم از ترکیبی از تفریح فعال و منفعل بهره ببریم.

به گزارش جی پلاس، یاشا شایان یک کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی گفت: جامعه شناسان، اوقات فراغت را به دو دسته اصلی تفریح فعالانه و منفعلانه تقسیم می‌کنند. این تقسیم بندی را می‌توان در مورد تفریح ها هم به کار برد. در تفریح فعال برای خوش گذراندن انرژی جسمی یا انرژی روانی صرف می‌کنیم. بعضی وقتها برای تفریحمان انرژی ذهنی می‌گذاریم. مثلاً وقتی شطرنج بازی می‌کنیم یا کتاب می‌خوانیم یا نقاشی می‌کشیم. به هر حال تفریح‌های فعال همیشه با هیجان همراه هستند.

وی درباره تفریح منفعل گفت: برخلاف تفریح فعال، در تفریح منفعل انرژی جسمی یا ذهنی زیادی صرف نمی‌کنیم. واضح‌ترین نمونه تفریح منفعل، تماشای تلویزیون است البته به هر حال موقع تماشای تلویزیون فعالیت ذهنی می کنیم، اما هر چه برنامه‌ای که تماشا می‌کنیم عامه پسندتر باشد، کمتر ذهن ما را درگیر می‌کند. در تفریح منفعلانه بیشتر از اینکه مختار باشیم، تسلیم هستیم.

این روانشناس تاکید کرد: ترکیبی از تفریح فعال و منفعل، بگونه‌ای که تفریح فعالانه از تفریح منفعلانه بیشتر باشد، سالمترین الگوی پیشنهادی برای تفریح است.

تفریح هایتان را کشف کنید

شایان در ادامه گفت: خیلی وقت ها برخی از ما نمی‌دانیم چه امکانات تفریحی در محله، شهر یا شهرستانمان وجود دارد. بعضی وقت ها هم می‌دانیم، اما حاضر نیستیم برای یکبار آن را امتحان کنیم. برای اینکه تفریحات موجود را کشف کنید چند راه حل اساسی وجود دارد.

وی تصریح کرد: یک جستجوی ساده در اینترنت، بویژه در مورد کلانشهرها امکانات تفریحی محله و شهر محل سکونتمان را در اختیار ما قرار می‌دهد البته امکانات کلانشهرها بیشتر است، در مورد شهرهای کوچک هم تفرجگاه‌های نادیده کم نیستند.

تفریح تخصصی خودتان را دنبال کنید

این روانشناس تاکید کرد: تفریحی که به آن علاقه دارید را دنبال کنید. دنبال کردن تخصصی تفریح ها خودش یک جور تفریح است.

وی با بیان اینکه از برنامه‌های سرگرم کننده به‌روز مطلع باشید، گفت: اطلاعات به‌روز به شما کمک می‌کند هیچوقت تفریح‌هایتان تکراری نباشد.

خلاقانه تفریح بیافرینید

شایان در ادامه گفت: حتماً لازم نیست راه حلی که برای تفریح به ذهنتان می رسد، همان بازی های رایج باشد. می‌توانید تفریح خاص گروه خودتان را داشته باشید. مثلاً اینکه یکی از بچه‌ها را شخصیت یک داستان قرار دهید و هر کسی یک جمله از داستان را بگوید و نفر بعد ادامه دهد. گاهی همین داستان آن قدر خنده‌دار درمی‌آید و از ذهنتان انرژی مثبت می‌گیرد که دلتان می‌خواهد هر بار که دور هم جمع شدید تکرار کنید.

گروه تفریحی خودتان را داشته باشید

وی افزود: با چند تن از دوستانتان قرار بگذارید و بخشی از برنامه‌تان را به تفریح اختصاص دهید. به این ترتیب هر دفعه هر کدامتان با یک پیشنهاد تازه تفریحی دور هم جمع می‌شوید.

از تفریح در تنهایی غافل نشوید

این روانشناس در ادامه گفت:خیلی از تفریح ها را فقط می‌توان انفرادی انجام داد یا انجام دادنش نیازی به جمع ندارد. به عنوان مثال کتاب خواندن، پیاده‌روی، خوردن خوراکی مورد علاقه، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه با هدفون، نوشتن یا نقاشی کردن. خیلی وقت ها جمعی در دسترس نیست که ما تفریح‌مان را جمعی انجام دهیم، اینجور موقع‌ها نباید سرخورده شویم و از تفریح‌های تنهایی بگذریم. ضمن اینکه در این مورد هم می‌توانیم خلاقانه تفریح های فردی خودمان را بیافرینیم.

تفریحتان را با دیگران به اشتراک بگذارید

شایان در پایان مطلب خود اظهار کرد: اگر به تفریح منحصر به فرد جمعی یا فردی رسیدید، آن را به دیگران هم بگویید. این کار را می‌توانید هم در جمع‌های واقعی بزرگتر مطرح کنید و هم در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگتان. این کار هم تفریح است و هم ایده‌های آدمهای دورتر برای تفریح را زنده می‌کند و به شما می‌رساند.

منبع: مجله سپیده دانایی

کدخبر: 473150
ارسال نظر

موضوعات داغ