لباس هنرمندان در جشنواره فجر + تصاویر

در این گزارش نگاهی به نوع پوشش نوازندگان و خوانندگان در کنسرت‌ها داریم و میزان اهمیت این موضوع برای آنها را بررسی می‌کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، انتخاب لباس برای مراسم ویژه، یکی از نکاتی است که برای عده‌ای از مردم اهمیت زیادی دارد. به جز مهمانی و مراسمی از این نوع، چند سالی است که در ایران به استفاده از لباس‌های خاص و ویژه در جشن‌های هنری، کنسرت‌ها، افتتاحیه جشنواره‌ها و... توجه می‌شود. با توجه به تحولات طراحی لباس در ایران و بها دادن به این موضوع توسط مخاطبان، در سال‌های اخیر شاهد استفاده از لباس‌های طراحی شده در بین هنرمندان هستیم. هنرپیشه‌های سینما در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فجر با لباس‌های تک‌دوز مقابل دوربین عکاسان قرار می‌گیرند و گروه‌های موسیقی در هر کنسرت خود، لباسی متفاوت به تن می‌کنند.

در سال‌های گذشته بینندگان کنسرت گروه‌های موسیقی سنتی شاهد لباس‌های یکدست گروه بودند که اگرچه طراحی خاصی در آنها وجود نداشت، اما سعی می‌شد با انتخاب یک رنگ خاص برای پیراهن و شلوار آقایان و لباس خانم‌ها، هماهنگی و نظمی در ظاهر گروه به وجود آید. اگرچه در سال‌های بعد هم انتخاب لباس گروه‌ها توسط خود اعضا انجام می‌شد، اما کم‌کم بعضی از گروه‌های سنتی و پاپ سعی کردند با مشاوره گرفتن از طراحان یا سپردن کار طراحی لباس گروه به یک طراح حرفه‌ای، تصویر متفاوتی از گروه خود ارائه دهند.

جشنواره موسیقی فجر فضایی است که تعداد زیادی از گروه‌های موسیقی ایران در سبک‌های مختلف به ارائه آثار خود می‌پردازند. بررسی این کنسرت‌ها نشان می‌دهد گروه‌های مختلف، برخوردهای متفاوتی با موضوع لباس کنسرت دارند. در بخش موسیقی کلاسیک به رسم اجراهای جهانی، لباس‌های رسمی یکدست مشکی در همه اجراها دیده می‌شد و در بخش موسیقی محلی هم گروه‌های مختلف با استفاده از لباس منطقه خود به اجرای برنامه پرداختند.

در بخش موسیقی ایرانی بیشتر گروه‌ها از لباس مشکی استفاده کردند و تنها سعی آنها برای متفاوت بودن، استفاده از شال رنگی به همراه لباس، تکه‌دوزی و نوار دوزی یا چاپ نقوش سنتی روی لباس بود. شاید استفاده زیاد از لباس مشکی توسط گروه‌های موسیقی به دلیل راحتی آن باشد، اما از سوی دیگر در میان صحنه‌های رنگارنگ و پر نور استفاده از لباس مشکی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

گروه‌های خارجی هم از این قاعده مستثنی نبودند و بسیاری از آنها مانند گروه استونی با لباس‌های مشکی به صحنه آمدند در حالی‌که گروه‌های دیگری مانند یوری هونینگ از هلند با لباس‌های معمولی خود به اجرا پرداختند.

گروه رستاک از ابتدای شکل‌گیری به لباس کنسرت خود اهمیت داده و اعضای آن تلاش کردند با توجه به جنس موسیقی گروه با لباسی مناسب به صحنه روند. اجرای قطعات موسیقی از نواحی مختلف ایران باعث به وجود آمدن فضایی پر تنوع در اجرای گروه شده و همین نکته در طراحی لباس آنها هم در نظر گرفته شده است. لباس مشکی مردان نوازنده با نقش‌های ساده‌ای که با خطوط رنگارنگ روی آن به وجود آمده است تزئین شده، در حالی‌که لباس زنان طراحی کاملا متفاوتی دارد. لباس بانوان اگرچه به پوشش هیچ کدام از اقوام ایرانی شباهت کامل ندارد، اما پیراهن‌هایی با پارچه رنگی براق، سربندهای چندلایه از تور و پارچه و نقش‌های ایرانی که روی لباس دوخته شده، مجموعه‌ای رنگارنگ و هماهنگ به وجود آورده که با موسیقی گروه تناسب دارد.

گروه دنگ‌شو نیز سعی کرده بود لباس‌هایی هماهنگ داشته باشد. لباس اعضای گروه اگرچه یکسان نبود اما استفاده از رنگ‌های مشکی و خاکستری باعث شده بود تصویری یکدست از لباس‌ها ارائه شود. مهم‌ترین بخش لباس آنها پارچه‌های خاکستری بود که با تناژ مختلف و نقش‌های کوچک متفاوتی که داشتند باعث ایجاد هماهنگی در لباس‌ها می‌شد. علی زندوکیلی با شنل خاکستری که روی پیراهن مشکی پوشیده بود و سعید آتانی با کت گلدار خود، خواننده‌های این گروه بودند.

اگرچه به نظر می‌رسد موسیقی پاپ بستر مناسبی برای بروز خلاقیت طراحان لباس است، اما نگاهی به اجراهای پاپ جشنواره موسیقی نشان می‌دهد بیشتر گروه‌ها اهمیتی برای لباس خاص کنسرت قائل نشده و با لباس‌های روزمره خود به صحنه رفتند.

فرزاد فرزین یکی از خوانندگانی است که به پوشش خود اهمیت می‌دهد و در کنسرت‌هایش لباس‌های متفاوتی به تن کرده است. اگرچه لباس مورد علاقه او کت و شلوار است، اما بسیاری از کت‌های او به شیوه متفاوتی طراحی شدند. با وجود این او امسال با کت و شلوار کلاسیک مشکی به همراه پیراهن سفید به صحنه رفت، در حالی که نوازندگان گروه او لباس‌های مشکی متفاوتی مانند تیشرت، پیراهن، کت چرم و... پوشیده بودند.

شهرام شکوهی هم در کنسرت‌های اخیر خود با لباس‌های خاص و گاه عجیبی به صحنه رفته بود. کت‌های طراحی شده او با تکه‌دوزی طرح‌های اسلیمی و ختایی، پچ‌ورک طرح‌های هندسی، یقه‌های ایستاده و... بسیار به چشم می‌آمدند. اما او هم در جشنواره فجر امسال تصمیم گرفت با لباس ساده به صحنه رود. پیراهن، شلوار و کفش سفید شهرام شکوهی با کت بلند مشکی همراه شد و باز هم دیگر اعضای گروه با انواع پیراهن ساده، چهارخانه و تیشرت به صحنه آمدند.

سیروان خسروی معمولا با لباس راحت یا کت اسپرت به صحنه می‌رود. این بار هم در جشنواره فجر او با یک تیشرت سفید و شلوار جین به صحنه رفت، اما تفاوت لباس او با دفعات قبل، تصویر چهره‌ای بود که شباهت زیادی به چهره خودش داشت و توسط یکی از هواداران او روی تیشرت چاپ شده بود. مانند سایر گروه‌های پاپ، نوازندگان این گروه هم با لباس‌های اسپرت راحت با رنگ‌های مختلف و ناهماهنگ به صحنه رفتند.

ساده‌ترین لباس در میان خوانندگان پاپ متعلق به احسان خواجه امیری بود. تیشرت خاکستری به همراه ژاکت و شلوار مشکی، پوششی بود که این خواننده جوان برای حضور بر صحنه انتخاب کرده بود. سادگی لباس او باعث ایجاد نوعی هماهنگی بین پوشش خواننده و لباس‌های معمولی نوازندگان شده بود.

مازیار فلاحی که دامنه رنگ لباس‌های خود را به سفید، مشکی و خاکستری محدود کرده است در این کنسرت هم با بلوز، شال گردن و شلوار جین خاکستری تیره حاضر شد در حالی‌که دو پلاک فلزی قرمز رنگ به خوبی روی لباس او خودنمایی می‌کرد. لباس سراسر مشکی نوازندگان هم از نظر رنگ با لباس خواننده هماهنگی داشت.

گروه فریدون آسرایی از معدود نوازندگانی بودند که لباس یکدست بر تن داشتند. اعضای گروه با تیشرت آستین بلند طوسی و شلوار مشکی ترکیب هماهنگی به وجود آورده بودند که در کنار خواننده با کت سرمه‌ای و پیراهن راه راه سفید و سرمه‌ای به اجرای برنامه پرداختند.

بابک جهانبخش نیز با کت بدون آستین خود به صحنه آمد. کت و شلوار مشکی او با راه‌راه‌های نازک سفید که نشانه‌ای از یک لباس کلاسیک است، با حذف آستین به لباسی خاص تبدیل شده بود. بیشتر نوازندگان گروه او هم با لباس‌هایی یکدست مشکی روی سن آمدند.

آنچه در جشنواره موسیقی، به عنوان برآیندی از گروه‌های موسیقی پاپ ایران دیده شد نشان می‌دهد طراحی لباس برای این گروه‌ها جایگاه خاصی ندارد و اگر هم نیازی به این کار دیده شود، طراحی به لباس خواننده محدود می‌شود و پوشش نوازندگان هیچ اهمیتی ندارد. در بیشتر کنسرت‌های پاپ لباس‌های بسیار خاص خواننده در کنار لباس‌های معمولی و راحت نوازندگان دیده می‌شود.

محسن یگانه با لباسی متفاوت

در میان گروه‌های پاپ محسن یگانه تنها کسی بود که برای خود و گروهش لباس طراحی شده داشت. محسن یگانه پیراهنی مشکی و طلایی به تن داشت که نقش پارچه آن برگرفته ازستاره هشت‌پر مشهور کاشی‌های ایرانی بود. استفاده از این المان ها طوری بود که در عین نشان دادن هویت خود، به چشم نمی‌زدند و بیان اضافه‌ای نداشتند. لباس نوازندگان هم در هماهنگی با لباس خواننده از پارچه مشکی و نقره‌ای دوخته شده و جلوه بصری زیبایی روی سن ایجاد کرده بود.

کامران بختیاری که طراحی لباس این گروه را انجام داده می‌گوید: طراحی لباس کنسرت باید بر اساس اینکه صحنه اجرا، آهنگ‌ها و فضای کار چگونه است و با توجه به رنگ پوست و اندام افراد انجام شود. به نظر من یک خواننده یا بازیگر در صورتی‌که خودش علاقه‌مند باشد باید لباس‌های خاصی بپوشد که با مردم عادی فرق کند. من علاقه زیادی به استفاده از فرهنگ ایرانی در کارهایم دارم و می‌خواهم با استفاده از المان‌هایی که از بافت تمدن ایران آمده، اصالت خود را به دنیای خارج نشان دهم.

منبع: سایت هنر آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید