یک روان شناس گفت: معمولاً رانندگی در ایران در بسیاری از موارد با نوعی پرخاشگری، فحاشی، هتاکی، رقابت جویی، رفتار خصمانه، عجله و نوعی انتقام جویی همراه است.

یک روان‌شناس گفت: معمولاً رانندگی در ایران در بسیاری از موارد با نوعی پرخاشگری، فحاشی، هتاکی، رقابت‌جویی، رفتار خصمانه، عجله و نوعی انتقام‌جویی همراه است.

به گزارش جماران،‌ «سعید حیدری» اظهار کرد: رانندگی مانند هر رفتار دیگری بازتابی از فرهنگ عمومی جامعه است و اگر به رانندگی به‌عنوان نوعی رفتار و ارتباط اجتماعی نگریسته شود می‌توان نحوه‌ی تعامل ویژگی‌های فردی و شخصیتی را با معیارهای جامعه مشاهده کرد.

وی با بیان این‌که در فرهنگ ایران معمولاً تعارف در هنگام ورود و خروج امری متداول و مرسوم است اما این نوع احترام در سبک رانندگی ایرانی جایگاهی ندارد، تصریح کرد: اغلب رانندگی در ایران در بسیاری از موارد با نوعی پرخاشگری، فحاشی، هتاکی، رقابت‌جویی، رفتار خصمانه، عجله و نوعی انتقام‌جویی همراه است.

این کارشناس‌ارشد روان‌شناسی ادامه داد: در کنار این موارد رفتارهای خودنمایانه و جبرانی مانند ویراژ دادن در خیابان، استفاده از بوق‌های غیرمعمول، تزئینات عجیب‌وغریب را نباید از نظر دور داشت که مسأله‌ای قابل‌ تأمل است و معتقدم نحوه‌ی رانندگی کردن فرد در لحظه، می‌تواند نشان از نظم فکری و آرامش درونی فرد باشد.

وی با طرح این پرسش که آیا بستر رانندگی مناسب در ایران فراهم است؟ تصریح کرد: وقتی نگاهی به امکانات و شرایط موجود انداخته می‌شود متأسفانه پاسخ منفی است، چون زمان اثبات کرده است که جریمه و فشار به‌تنهایی نمی‌تواند عامل مهمی برای فرهنگ‌سازی باشد، همان‌گونه که هرروزه مشاهده می‌شود باوجود جرائم سنگین، توقیف خودرو، امتیاز منفی و حتی سلب امتیاز رانندگی و ابطال گواهینامه بازهم انواع تخلفات در مقیاسی بالا مشاهده می‌شود و روزانه بسیاری از هم‌وطنانمان بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند، به عبارتی هر سال در ایران یک زلزله بم اتفاق می‌افتد که متأسفانه بسیار خاموش است و کسی متوجه عمق فاجعه نمی‌شود.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تصریح کرد: تخلف در رانندگی همیشه یک امر درونی و شخصی نیست، تبعیضات اجتماعی، نابرابری، پائین بودن وضع معیشت مردم، هزینه‌های زیاد زندگی، چند شغله بودن و کلافگی به‌علت ترافیک می‌تواند در کنار هم، فرد را مستعد انواع تخلفات کنند که تخلف در رانندگی یکی از این موارد است.

حیدری با بیان این‌که داشتن آرامش فکری، صبر و اندکی ایثار در امر رانندگی می‌تواند بسیار مثبت باشد، تصریح کرد: در چند سال اخیر برنامه‌های متنوعی در این زمینه ساخته‌شده و سعی در فرهنگ‌سازی اصولی شده که بسیار امیدوارکننده است.

وی ادامه داد: رانندگی یک رفتار اجتماعی است که در بستری بنام جامعه بروز می‌کند، بنابراین برای زندگی در جامعه باید به حقوق اطرافیان احترام گذاشته شود و مسئولان آموزش جامعه باید به این نکته توجه داشته باشند که همان‌گونه که برای رانندگی کردن باید کلاس تئوری گذرانده شود، امتحان علمی به عمل و پس از تائید صلاحیت گواهینامه و مجوز رانندگی صادر شود، برای زندگی کردن در جامعه هم مهارت‌هایی وجود دارد که باید در این کلاس‌ها لحاظ شود تا فرهنگ رانندگی، رعایت حق تقدم و آداب احترام اجتماعی در افراد نهادینه شود و نتیجتاً یک انگیزه درونی برای رانندگی احترام‌آمیز شکل بگیرد.

منبع: ایسنا

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.