پنجمین همایش روسای موفق شعب بانک های کشور 25 بهمن ماه در بانک مرکزی با حضور مدیران بانکی و به همت موسسه عالی آموزش بانکداری تشکیل شد.

به گزارش جماران، مهدی رضوی، رئیس مؤسسه بانکداری ایران، در پنجمین همایش رؤسای موفق شعب بانک‌ها به عنوان اولین سخنران ضمن خیر مقدم به حضار و مدیران بانکی بعد از ارائه آماری از بانکداری الکترونیک با بیان اینکه مفهوم شعب در بانکداری نوین متفاوت با گذشته است افزود: بانکی موفق‌تر است که مشتری بدون حضور در شعب از خدمات آن بانک استفاده نماید اگرچه هنوز در کشور ما، بخشی از خدمات به صورت مراجعه به شعبه و بخش دیگر به صورت مجازی و در واقع ترکیبی ارائه می‌شود.

سخنران بعدی جناب آقای مسگر ها معاون محترم اداری مالی بانک مرکزی بودند ، ایشان در بخشی از سخنانشان بانکی را موفق دانستند که با استفاده از روشهایی با فناوری جدید با مشتریان روبرو شود و بانکی که فقط شبکه گسترده شعب داشته باشد را کارساز ندانستند.

بعد از آقای مسگرها جناب آقای دکتر عزیزی مشاور رئیس بانک مرکزی سخنرانی کردند ، وی اظهار داشت: ما به عنوان مدیران شعب چند نکته را باید مد نظر داشته باشیم، ما باید یک جعبه ابزار بانکی داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از الزامات این جعبه ابزار ذره بین است ذره بینی برای افزایش سطح دقت در اموری که درشعب انجام می شود، مانند مسئله جذب منابع که اگر بانک نتواند منابع مورد نیاز خود را جذب کند دچار زیان می شود.

مشاور رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ذره بینی می خواهیم برای دقت در اموری که به مدیریت ریسک بانکها برمی گردد. به این منظور که بتوانیم منابع ومصارفمان را کنترل کنیم، به طور مثال شعبه ای وجود دارد که منابع آن A ریال است اما مصرفش 3A ریال است. این مسئله به دلیل توجه نکردن به مدیریت منابع ومصارف پدید می آید.

وی گفت: خط کشی می خواهیم برای دقت در اندازه گیری وسنجش امور خود،‌ ما به عنوان سیستم بانکی نمی توانیم بی انضباط باشیم زیرا مردم به ما اعتماد کرده و پولهای خود را نزد ما سپرده اند.

حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در پنجمین همایش روسای موفق شعب موفق بانک‌های کشور اظهار داشت: دولت یازدهم مبنای فعالیت خود را کنترل تورم از طریق کنترل پایه پولی ارائه کرده و خوشبختانه در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یافته است.

وی افزود: در 10 سال گذشته با افزایش رشد پایه پولی مواجه بودیم اما در مدت فعالیت دولت جدید شاهد رشد منفی پایه پولی بوده‌ایم که این دستاور قابل تأمل است.

تهرانفر در ادامه اظهارداشت: از گذشته افزایش تعداد سپرده‌ها در شعب یکی از معیارهای سنجش مدیران موفق بوده است اما با توجه به اینکه پایه پولی منشأ اصلی گسترش تعداد سپرده‌ها است و با توجه به رشد منفی پایه پولی مطمئنا مثل گذشته شاهد افزایش آن نخواهیم بود و تنها تلاش مدیران برای انتقال سپرده از بانکی به بانک دیگر امکان پذیر است که به دلیل شرایط نقدینگی این اقدام آسان نیست و از طرفی با توجه به کنترل حجم نقدینگی توسط بانک مرکزی ایجاد سپرده جدید به مانند گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود.

در این همایش از دو کتاب با عناونین برنامه ریزی در سیستم های بزرگ مقیاس و بانکداری اسلامی در ایرن ، نوشته جناب آقای دکتر رضوی رئیس موسسه آموزش عالی بانکداری رونمایی شد.

بعد از آن ، جناب آقای ساروخانی مدیرعامل بانک ملت ، به سخنرانی پرداختند و از لزوم چرخشهای اساسی در استراتژی بانک ها سخن گفتند و بیان کردند در مدل کسب و کار بانکی در ایران باید چرخش ایجاد شود و با مدل حاضر نمی توان برای مشتری ایجاد ارزش کرد.

سخنران بعدی جناب آقای معتمدی مدیرعامل بانک اقتصاد نوین بودند که از وجود تعداد زیاد شعب در کشور انتقاد کردند و فرمودند بطور میانگین در آمریکا به ازای هر 250 هزار نفر یک شعبه بانکی وجود دارد در صورتیکه در سیستم بانکهای دولتی ایران به ازای هر دو هزار نفر یک شعبه وجود دارد.

سید کامل تقوی‌نژاد مدیر عامل بانک سپه نیز در پنجمین همایش روسای موفق شعب بانکهای کشور اظهار داشت: در ارتباط با تحقق برنامه‌های توسعه‌ای و اسناد بالادستی مدیریت شعب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هدایت رهبری کارکنان تحت پوشش و انتقال دانش و تجربه و ارتقا سطح سازمان شعبه از جمله زمینه‌های مهم است. وی افزود: در خصوص جذب سپرده بازاریابی و بازارشناسی ازجمله وظایف مدیران است و حفظ اسرار مشتریان و ایفای نقش مشاوره‌ بانکی و اداره امور جاری شعب از جمله وظایف مدیران در شعب است.

تقوی ن‍‍ژاد گفت: عدم شناخت کافی مشتریان از مفاهیم بانک‌داری بدون ربا و عدم مراجعه حضوری مشتریان به شعب علی‌رغم توسعه اقتصادی از جمله ضعفهای سیستم بانکی در حوزه مشتریان دانست.

بعد از سخنرانی های تعدادی از روسای برگزیده شعب و اهدای جوایز و تجلیل از روسای موفق شعب بانکهای کشور این همایش به اتمام رسید.


منبع: conf.ibi.ac.ir

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.