پرواز 8501 ایرآسیای مالزی، یک ایرباس «ای 320» که 162 مسافر داشت، در ساعات اولیه روز یکشنبه پس از گذشت 40 دقیقه از زمان ترک شهر سورابایا به مقصد سنگاپور، از صفحه رادار ناپدید شد. یک روز کامل جستجو در آب های نسبتا کم عمق ساحل بورنئو تاکنون هیچ نتیجه نداشته و همین مسئله باعث شده تنها 9 ماه پس از ناپدید شدن پرواز 370 مالزی ایرلاینز، بار دیگر حس آشنای اندوه و تردید با هم در هم آمیزند. با وجود آنکه پرواز 8501 نیز در منطقه مشابهی ناپدید شد، شرکت های هواپیمایی متفاوت بوده و نوع هواپیماها نیز همینطور.

به گزارش جماران به نقل از فرارو، در ادامه به برخی جزئیات اولیه در مورد دو حادثه ناپدید شدن این هواپیماها اشاره شده است.

  • ایرآسیا برخلاف مالزی ایرلاینز یک حامل دولتی با مشکلات مالی است که برج های نظارتش در نزدیکی کولالامپور قرار دارد و شرکت هواپیمایی کم هزینه ای است که در سراسر جنوب شرق آسیا فعالیت می کند. 80 هواپیمای این شرکت با میانگین عمر کمتر از پنج سال تقریبا جوان هستند.

  • هواپیمایی که روز یکشنبه ناپدید شد ایرباس «ای 320» بود که در سال 2008 ساخته شده بود. ایرآسیا یکی از بزرگترین اپراتورهای سری جت های ایرباس «ای 320» است. پرواز 370 مالزی ایرلاینز یک بوئینگ 777 بود که در سال 2002 ساخته شده بود.

  • ایرآسیا تا پیش از روز یکشنبه سابقه ایمنی بی نقصی داشت. تونی فرناندز، میلیاردر و مدیراجرایی فعلی این شرکت، ایرآسیا را در سال 2001 از یک گروه صنعتی-تجاری بزرگ دولتی خریداری کرد. این شرکت یک هواپیمایی کوچک به شدت بدهکار بود که در سال 1994 تاسیس شده بود.

آب و هوا

  • در مورد پرواز 370 در زمان ناپدید شدن آن، آسمان صاف بود و هیچ شرایط آب و هوایی غیرعادی یا مشکل سازی گزارش نشده بود. در مورد ایرآسیا، گزارشی از شکل گیری ابرهای کومولونیمبوس در این منطقه گزارش شده بود و آژانس های هواشناسی گزارش رعدو برق در مسیر پروازها را منتشر کرده بود.

ارتباطات

  • در مورد پرواز 370 میزان داده های ارسالی از سیستم های خودکار در مورد عملکرد پرواز محدود بود، چراکه گفته می شود سیستم ACARS که مخصوص ارتباط بین خلبان و کنترلرهای زمینی است در اتاق خلبان به طور دستی غیرفعال شده بود. اما در مورد پرواز 447 ایرفرانس که در سال 2009 در ساحل برزیل ناپدید شد، محققان به مجموعه پیام های ناموفقی که از طریق سیستم ACARS ارسال شده بود، دسترسی داشتند.
  • تاکنون هیچ نشانه ای دال بر اینکه در پرواز ایرآسیا خدمه اقدامی برای غیرفعال کردن هرگونه سیستم پردازنده انجام داده باشند، دیده نشده است. اما محققان در مورد پرواز 370 معتقدند که یک نفر در اتاق خلبان به طور دستی فرستنده های هواپیما و دیگر سیستم های ارتباطی را قطع کرده بود.

خلبانان

  • یکی از جزئیات مخدوش کننده در مورد پرواز 370 این واقعیت بود که کاپیتان آن شخص بسیار با تجربه ای بوده و بیش از 18 هزار ساعت تجربه پرواز داشته است. کمک خلبان آن پرواز تجربه کمتری در بوئینگ 777 داشت و دارای حدود 2700 ساعت تجربه پرواز بود. مجموع تجربه پرواز دو خلبان پرواز ایرآسیا به مراتب کمتر بود: کاپیتان این پرواز که شخصی به نام ایریانتو بوده، مجموع 6100 ساعت تجربه پرواز داشته و این در حالی است که مامور اول آن 2275 ساعت پرواز کرده است. وزیر خارجه فرانسه تایید کرده که کمک خلبان یک شهروند فرانسوی بوده و نامش در رسانه های خبری رمی امانوئل پلسل عنوان شده است.

موقعیت پرواز 370

  • پرواز 370 در هشتم مارس با 239 مسافر کوالالامپور را به مقصد پکن ترک کرد اما ارتباطات آن ناگهان بدون هیچ توضیحی قطع شد و این هواپیما به سمت جنوب حرکت کرد. مجموعه ای از سیگنال های ارتباطات زودگذر ماهواره ای از هواپیما که توسط ایستگاه زمینی در پرث استرالیا ثبت شده بود، نشان می داد این پرواز به احتمال زیاد به دلیل کمبود سوخت، جایی در اقیانوس هند در ساحل غربی استرالیا سقوط کرده است. تحقیقات سه ماه روی بقایای این هواپیما روی سطح دریا و همچنین تلاش ها برای بررسی جعبه سیاه آن نتوانست ردی از پرواز 370 به دست دهد. در ماه اکتبر جستجوی جدیدی در دامنه ای گسترده آغاز شد.

  • مقامات استرالیایی که مسئولیت تازه ترین مرحله جستجو را بر عهده گرفته اند می گویند در مورد یافتن این جت با کمک تجهیزاتی با فناوری بالا خوش بین هستند.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.