نخست وزیر استرالیا که رهبری جستجو برای یافتن هواپیمای پرواز 'ام.اچ 370' مالزی را بر عهده دارد، گفت که پیچیدگی معمای پرواز 8501 ایرآسیا که روز گذشته ناپدید شد مانند پرواز خطوط هوایی مالزی نیست.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، پرواز 'ام.اچ 370' خطوط هوایی مالزی 297 روز پیش با تغییر مسیر حرکت از کوالالامپور به پکن با 239 سرنشین ناپدید شد و تاکنون به رغم جستجو در آب های عمیق اقیانوس هند با استفاده از فناوری های نوین اثری از آن به دست نیامده است.

استرالیا مدیریت تیم های بین المللی جستجو به منظور یافتن این پرواز را بر عهده دارد.

'تونی ابوت' نخست وزیر استرالیا به شبکه رادیویی 'جی بی'، گفت که پیچیدگی معمای هواپیمای ناپدیدشده ایرآسیا که می تواند در دریای جاوه سقوط کرده باشد با هواپیمای پرواز 'ام.اچ 370' یکی نیست.

وی گفت این اشتباه است آنچه در خصوص هواپیمای ایرباس A320-200 ایرآسیا اتفاق افتاده را با پرواز ام.اچ 370 یکسان فرض کنیم.

وی ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370 را 'یکی از اسرار بزرگ زمان حاضر' دانست و گفت که به نظر نمی رسد در خصوص پرواز 8501 راز و رمزی وجود داشته باشد. این پرواز یک مسیر منظم و در یک برنامه منظم انجام می شده است.

خطوط هوایی مالزی 132 روز پس از پرواز ام.اچ 370 در 17 جولای امسال (26 تیر 93) نیز پرواز ام.اچ 17 را در قلمرو درگیری های شرق اوکراین با 298 سرنشین براثر اصابت موشک از دست داد.

نخست وزیر استرالیا همچنین اعلام کرد این کشور می تواند به مقامات اندونزی برای جستجوی هواپیمای ایرآسیا که در مسیر 'سورابایا' اندونزی به سنگاپور ناپدید شد، کمک کند.

خلبان این هواپیما صبح روز گذشته پس از مواجه شدن با آب و هوای بد درخواست تغییر مسیر داده بود که با آن موافقت نشد و پس از لحظاتی ناپدید شد.

کارشناسان اندونزیایی معتقدند خلبان این هواپیمای ایر آسیا با ابرهای 'کومولونیمبوس' مواجه شده و پس از آن درخواست تغییر مسیر داده که با آن موافقت نشده است.

این ابرهای بلند و متراکم همراه با صاعقه بوده و پیش از طوفان ظاهر می شود.

به نوشته روزنامه جاکارتا گلوپ، کارشناسان هواپیمایی معتقدند اگر یک خلبان اصرار بر رفتن از مسیر این ابرها داشته باشد می تواند به بدنه هواپیما آسیب برساند.

ابرهای کومولونیمبوس که در ارتفاع 30 هزار تا 40 هزار فوتی از سطح دریا به وجود می آید، در آسمان اندونزی به دلیل شرایط آب و هوایی به مراتب قوی تر از دیگر کشورها است.

برخی کارشناسان احتمال می دهند خلبان ها به علت تشکیل یخ در 'لوله پیتو' هواپیما، توانایی سنجش سرعت را از دست داده باشند و مشکل هواپیمای ایرفرانس که سال 2009 بر فراز اقیانوس اطلس سقوط کرد، در این هواپیما که 149 مسافر اندونزیایی، سه شهروند کره جنوبی، یک سنگاپوری، یک مالزیایی و یک انگلیسی را از اندونزی به سنگاپور انتقال می داد نیز بروز کرده باشد.

آخرین موقعیت این هواپیما هنگام ناپدیدشدن ارتفاع 9 هزار و 679 متری بالاتر از سطح دریا در محدوده این جزیره بوده است.

این هواپیما هنگام نزدیک شدن به ابرها در ارتفاع 32 هزار فوتی پرواز می کرد و خلبان برای خروج از ابرها درخواست کرده بود به ارتفاع 38 هزار فوتی برود که مجوز آن صادر نشد.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.