حدس می زنم یکی از تفریحات روتین استاد مسلم موسیقی ایرانی در این روزها شنیدن ربناهای متعددی باشد که در هر چه تفاوت داشته باشند در یک چیز مشترکند و آن هم تقلید از صدای ایشان است.

سیدعبدالجواد موسوی با این مقدمه در خبرآنلاین نوشت: این مسابقه تقلید از صدای استاد چه معنایی دارد؟ مثلا می خواهند بگویند خواندن ربنا کاری ندارد و هرکس می تواند از ایشان تقلید کند؟ خب اگر محمدرضا شجریان کار خاصی انجام نداده پس چرا این همه تقلید؟ خود این کار نوعی نقض غرض نیست؟ اینها که اینقدر هنرمندند چرا به جای تقلید از کسی که این همه با او عداوت دارند کار جدید و بدیعی انجام نمی دهند؟ به جای این همه انرژی تلف کردن برای ادا درآوردن مردی که به قول بعضی از این نوابغ، جاسوس است و وطن فروش، چرا کاری نمی کنند که مردم ربنای ایشان را فراموش کنند و به یک چیز جدید و هنرمندانه ای گوش بسپارند؟

طرف - یکی از همین ها که خیلی نابغه است و مشاوره به نابغه های فرهنگی می دهد - می گفت فلان روحانی محترم در مشهد آنقدر خوب ربنای شجریان را تقلید می کند که من اگر به جای مدیران صداوسیما بودم صدای او را پخش می کردم. طرف - همان نابغه هه - می گفت مطمئنم اگر صدای آن بنده خدا را پخش کنیم اصلا کسی متوجه نمی شود که شجریان نیست بس که به صدای شجریان شبیه است! گفتم مرد مومن اگر قرار باشد کسی متوجه نشود که طرف کیست، خب چرا صدای خود شجریان را پخش نکنند؟ نابغه هه گفت ممکن است پخش صدای شجریان مشکل شرعی داشته باشد، اینطوری مشکل شرعی آن حل می شود. هم مردم فکر می کنند صدای شجریان است و دیگر کسی اعتراض نمی کند و هم در واقع صدای شجریان نیست! گفتم آن وقت اینکه سر این همه آدم را کلاه بگذارید اشکال شرعی ندارد ولی پخش صدای شجریان اشکال شرعی دارد؟ گفت وگوی من و آن مرد محترم به جاهایی کشید که نقل آن در این مجال امکان پذیر نیست.

بگذریم. برخورد ما با یک موضوع ساده دارد تبدیل به یکی از پیچیده ترین و مهیج ترین موضوعات در عالم خلقت می شود. این اتفاق فقط و فقط در این مرز پرگهر رخ خواهد داد و نه در هیچ جای دیگر. همکاران من هم در خبرآنلاین بامزگی کرده اند و تیتر زده اند: تقلید ربنای شجریان با صدای استاد محمدی. یعنی آنکه ربنای اصلی را خوانده استاد نیست ولی آنکه تقلید کرده از ایشان می شود استاد! کلا ملت بامزه ای هستیم. خدا همه ما را عاقبت به خیر کند.
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.