شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حالی نتایج مربوط به میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای سواری کشور را در 6 ماه دوم سال 92 منتشر کرده که آمار آن از تثبیت کیفی خودروها در مقایسه با شش ماه نخست همین سال، حکایت دارد.
این البته در شرایطی است که روند رضایتمندی مردم، از شش ماه نخست سال 91 تا شش ماهه اول 92، نزولی بوده و با این حساب باید از این بازه زمانی به‌عنوان دوران افت رضایت کیفی مردم از صنعت خودرو یاد کرد. بررسی میزان رضایتمندی مردم از سطح کیفی خودروهای داخلی، سابقه‌ای حدودا پنج ساله دارد، به‌نحوی‌که شرکت بازرسی از ابتدای سال 88 نسبت به تهیه این گزارش اقدام و هر شش ماه یک بار و به‌واسطه مکاتبه با مشتریان، نتایج گزارش خود را منتشر کرده است. طبق نمودار موجود، میزان رضایتمندی مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل، از ابتدای سال 88 تا انتهای سال 90 همواره صعودی بوده و نقطه عطف این رضایتمندی نیز به شش ماهه اول سال 91 مربوط می‌شود؛ در واقع طی 10 دوره‌ای که نتایج رضایتمندی مردم از سطح کیفی خودروها منتشر شده، مردم از کیفیت خودروها در نیمه نخست سال 91 بیش از سایر دوره‌ها راضی بوده‌اند. اما در جدیدترین گزارش منتشر شده که به نیمه دوم سال 92 مربوط می‌شود، رضایت عمومی از کیفیت خودروها در مقایسه با دوره قبل (شش ماه نخست سال 92)، روندی ثابت داشته است. بر این اساس، میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای سواری در شش ماه دوم سال 92، به امتیاز 652 رسیده و این امتیاز دقیقا در نیمه نخست سال گذشته نیز تکرار شده است.
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 27 هزار و 589 نفر از مالکان خودرو در کشور، مکاتبه کرده‌اند و طی این مکاتبه، 49 خودرو سواری که توسط 13 شرکت عرضه‌کننده خودرو (اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان)، به مشتریان فروخته شده‌اند، رتبه‌های خاص خود را متناسب با میزان رضایتمندی مردم، کسب کرده‌اند.
مطابق با روال معمول ارزیابی‌های قبلی، 49 خودرو موردنظر در شش دسته قیمتی «کمتر از ۲۰ میلیون تومان»، «۲۰ تا ۴۰»، «۴۰ تا ۶۰»، «۶۰ تا ۸۰»، «۸۰ تا ۱۰۰» و «بیش از ۱۰۰ میلیون تومان» تقسیم شده‌اند و این در شرایطی است که در جمع خودروهای زیر ۲۰ میلیون تومان، پراید مدل 131، در جمع 20 تا 40 میلیونی‌ها پارس تندر، در جمع 40 تا 60 میلیون تومانی‌ها تندر-90 اتومات، در جمع 60 تا 80 میلیون تومانی‌ها کیاپیکانتو، در جمع 80 تا 100 میلیونی‌ها هیوندایی اکسنت و در جمع بالای 100 میلیونی‌ها نیز پورشه کاین، بیشترین میزان رضایتمندی مردم را به‌دست آورده‌اند. از جمله نکات قابل‌توجه گزارش موردنظر، می‌توان به این نکته اشاره کرد که پورشه کاین توانسته بالاترین امتیاز را در جلب رضایت مردم، به خود اختصاص دهد و پراید مدل 141 هم دارای کمترین امتیاز ممکن است. همچنین در جمع 17 خودرو لوکس (بالای 100 میلیون تومان) حاضر در گزارش منتشره، پورشه کاین و میتسوبیشی مدل ASX توانسته‌اند بیشترین میزان رضایتمندی مردم را کسب کنند و در جمع شاسی بلندها نیز پس از کاین رتبه اولی، خودروهایی مانند کیا موهاوی، رنو کلئوس، سانتافه، توسان و اسپورتیج توانسته‌اند دل ایرانی‌ها را بیش از سایر خودروها به‌دست بیاورند.
از سوی دیگر، در جمع خودروهای صندوقدار و‌هاچ بک، آلفارومئو جولیتا به‌عنوان امتیازآورترین خودرو وارداتی و نیسان تیانا نیز به‌عنوان پر امتیازترین خودرو تولید داخل در کسب رضایت مردم، شناخته شده‌اند. نکته دیگر اینکه خودروهایی مانند ویتارا و آزرا و سورنتو به دلیل اینکه تولید یا وارد نشده‌اند یا حجم تولید و واردات کمی داشته‌اند، در لیست خودروهای تحت ارزیابی به چشم نمی‌آیند و در عوض، تندر-90 اتومات و هیوندایی اکسنت و النترا و رنو کلئوس و بسترن، برای اولین بار در بحث میزان رضایتمندی مشتریان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
کدام پراید بهتر است؟
اما به‌سراغ جزئیات گزارش میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروها در 6 ماه دوم سال 92 برویم و ابتدا از گروه زیر ۲۰ میلیونی‌ها شروع کنیم؛ گروهی که پرایدها در آن جمع شده و در این بین، مدل 131 توانسته بیشترین میزان رضایتمندی مردم را نصیب خود کند. پس از این خودرو نیز پراید ۱۳۲، پراید 111 و پراید 141 به ترتیب حائز بیشترین رضایتمندی مشتریان شده‌اند. در این گروه، پیش‌تر تیبا و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز حضور داشتند که هر دو آنها به دلیل افزایش قیمت، به جمع خودروهای 20 تا 40 میلیونی پیوسته و اتفاقا رتبه چندان مناسبی را نیز در آن جمع، کسب نکرده‌اند. گروه خودروهای ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی را باید گروه خودی‌ها نامید، چه آنکه بیشتر خودروهای تولید داخل در آن حضور دارند و در این بین، پارس‌تندر بیشترین حجم رضایت را کسب کرده است. این محصول که در پارس خودرو به تولید می‌رسد، تغییر شکل یافته تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود که تنها ظاهر آن عوض شده و به لحاظ فنی تفاوتی با سایر تندرها ندارد.
پارس‌تندر توانسته 732 امتیاز کسب کند و این در شرایطی است که در مقایسه با تندر-90 ایران خودرو، دو امتیاز و در مقایسه با تندر پارس خودرو، سه امتیاز بیشتر کسب کرده است. تندر-۹۰‌های ایران خودرو و پارس خودرو به ترتیب در رده‌های دوم و سوم جدول رضایتمندی مشتریان (در گروه خودروهای 20 تا 40 میلیون تومانی) قرار گرفته‌اند و پشت سر آنها نیز با پژو 206‌ها روبه‌رو می‌شویم و در این بین، مردم از مدل صندوقدار 206 بیش از نوع‌هاچ بک آن راضی بوده‌اند.
همچنین سمند سورن نیز با 674 امتیاز، پس از 206 قرار دارد و ام‌وی‌ام مدل 315 و سمند مدل EF7 و رانا نیز رده‌های بعدی را در جلب رضایت مشتریان به‌دست آورده‌اند. در گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها، سمند معمولی و ام‌وی‌ام 110 و پژو 405 و پارس و تیبا نیز حضور دارند که از بین آنها بیشترین امتیاز رضایتمندی مردم به سمند رسیده و تیبا نیز کمترین رضایتمندی را به خود می‌بیند.
قرار گرفتن خودرو چینی ام‌وی‌ام مدل 315 بالاتر از خودروهای داخلی مانند سمند و تیبا نشان می‌دهد که مردم از کیفیت خودروهای چینی بیش از برخی از محصولات داخلی راضی‌اند و این به هیچ وجه نشانه خوبی برای خودروسازی کشور نیست.
اما سراغ خودروهای گروه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی برویم، گروهی که پنج عضو دارد و تندر-90 اتومات صدرنشین آن به‌شمار می‌رود.
تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، 719 امتیاز کسب کرده و پشت سر آن، جک توانسته با 710 امتیاز جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد. همچنین ولیکس مدل C30 هم توانسته در بین 40 تا 60 میلیونی‌ها رتبه سوم را در کسب رضایت مردم نصیب خود کند. در این گروه، مردم از از ام‌وی‌ام مدل 530 بیش از لیفان 620 و کمتر از تندر و جک و ولیکس، ابراز رضایت کرده‌اند. گروه خودروهای 40 تا 60 میلیون تومان پیش‌تر خودرویی به نام کیا پیکانتو را نیز مهمان خود می‌دید و این در شرایطی است که پیکانتو در گزارش جدید، به یک گروه بالاتر صعود کرده، یعنی دسته 60 تا 80 میلیون تومانی‌ها. پیکانتو در این گروه اول است و پشت سر خود مگان 1600 سی‌سی و بسترن را می‌بیند. بسترن یا B50 توسط بهمن موتور عرضه می‌شود و خودرویی تحت لیسانس شرکت چینی FAW به‌شمار می‌رود. پس از این محصول، دو خودرو چینی دیگر نیز در گروه 60 تا 80 میلیون تومانی‌ها جا خوش کرده‌اند که هر دو شاسی بلندند. در این بین، ام‌وی‌ام مدل X33 توانسته پس از پیکانتو و مگان و بسترن، بیشترین میزان رضایت مشتریان را به خود اختصاص دهد و از این حیث، بالاتر از لیفان X60 بایستد. از این گروه که بگذریم، به دسته خودروهای ۸۰ تا۱۰۰ میلیون تومانی می‌رسیم که پرچمدار آنها، هیوندایی اکسنت کره‌ای است. این خودرو 788 امتیاز به‌دست آورده و با اختلاف قابل توجهی بالاتر از ام‌جی مدل 350 ایستاده است. ام‌جی نیز اگرچه در کسب رضایت مردم، امتیاز کمتری نسبت به اکسنت به‌دست آورده، اما مردم عنوان کرده‌اند که آن را بیش از مگان و هیوندایی مدل I20 می‌پسندند. هیوندایی I20 آخرین عضو گروه خودروهای 80 تا 100 میلیون تومانی به‌شمار می‌رود و توانسته 756 امتیاز برای خود کسب کند.
اما در جدول میزان رضایتمندی مشتریان از خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان، پورشه کاین توانسته در صدر بایستد و بیشترین امتیاز رضایتمندی مردم را بین کل خودروهای کشور به خود اختصاص دهد. پورشه 850 امتیاز دارد و این در شرایطی است که آلفارومئو جولیتا نیز توانسته با 833 امتیاز در رده دوم جای بگیرد. در رده‌های بعدی، اما سه مدل از هیوندایی (به ترتیب سنتنیال، جنسیس و سوناتا) توانسته‌اند بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان را در مقایسه با سایر هم گروه‌های خود به‌دست بیاورند.
کیاموهاوی نیز توانسته در جمع 17 خودرو لوکس بالای 100 میلیون تومان، رده ششم را با 804 امتیاز به خود اختصاص دهد و رنو کلئوس و نیسان تیانا نیز با سه امتیاز کمتر، رده‌های هفتم و هشتم را در اختیار دارند. همچنین رده نهم نیز به هیوندایی سانتافه تعلق گرفته که 799 امتیاز دارد و بالاتر از هم خانواده‌اش؛ یعنی النترا (خودرو رده دهمی جدول) قرار گرفته است. از سوی دیگر، دو مدل از کیا یعنی سراتو و اپتیما نیز رده‌های یازدهم و دوازدهم را در جدول خودروهای بالای 100 میلیون تومان در اختیار دارند و اختلافی تنها سه امتیازی میان این دو به چشم می‌خورد. هیوندایی توسان هم سیزدهم است و مزدا3 و کیا اسپورتیج نیز توانسته‌اند با کسب 780 امتیاز، چهاردهمین و پانزدهمین خودروهای در گروه بالای 100 میلیون تومانی‌ها باشند که مردم از کیفیت آنها ابراز رضایت کرده‌اند. در این گروه، همچنین ام‌جی 6 جایگاه شانزدهم را در کسب رضایت مردم به خود اختصاص داده و میتسوبیشی ASX نیز در رده آخر قرار گرفته است.

منبع: دنیای اقتصاد

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.