رئیس دیوان عدالت اداری گفت: به صورت ماهانه 10 هزار پرونده به دیوان عدالت اداری وارد می شود و 97 درصد آرای صادر شده از سوی دیوان عدالت اجرایی می شود.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری که روز چهارشنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه در شبکه شش سیما سخن می گفت، در مورد نحوه شکایت در شهرستان ها با توجه به اینکه دیوان در تهران مستقر است، گفت : به موجب قانون برنامه پنجم مکلف شدیم در سراسر کشور دفاتر نمایندگی افتتاح کنیم و در دو سال گذشته این تکلیف قانونی را عمل کردیم و در تمام استانها در مراکزشان دفاتر تشکیل شد.

وی در مورد ضمانت اجرایی برای اجرای حکم دیوان گفت: برخی می گویند که اجرا نمی شود اما این چنین نیست براساس آمار بیش از 97 درصد آرا دیوان به مرحله اجرا در می آید تنها 3درصد اجرا نمی شود که این عدم اجرا در قانون هم هست که اگر دستگاه محکوم مشکلی در اجرا دارد باید مشکل را به دیوان اعلام کند.

منتظری گفت: در غیر اینصورت اگر مشکل اجرایی نباشد و خودداری کند از طریق معاونت اجرای احکام دیوان اقداماتی می شود و در نهایت شعبه می تواند تا حد انفصال از خدمت آن مدیر را صادر کند و از مردم می خواهم تا این موارد را به ما اطلاع دهند.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه شکایت از نیروهای مسلح و وزارت دادگستری چگونه است ؟ گفت: فرقی نمی کند آنچه که زیر مجموعه دولت به معنای اعم است مشمول قانون و در حوزه صلاحیت دیوان عدالت به حساب می آید. البته یک فردی از یک مأمور نظامی می خواهد شکایت کند در آن صورت باید به دادگاه قضایی نیروهای مسلح برود.

رئیس دیوان عدالت اداری درباره اطاله دادرسی گفت: واقع امر این است که از اینکه مردم مراجعه می کنند و نمی توانیم در یک زمان قابل قبول رسیدگی کنیم ، شرمنده مردم هستیم.

منتظری با اشاره به این که به طور متوسطه به هر شعبه 200 پرونده ارجاع می شود، افزود: ما در ماه 10 هزار شکایت وارده داریم که این به منزله ورود 10 هزار پرونده به 45 شعبه دیوان عدالت اداری است .

وی درباره جذب قضات برای حل مشکل اطاله دادرسی نیز گفت: ما در کل مجموعه دستگاه قضایی کشور با کمبود قاضی مواجه هستیم ولی وقتی قاضی جذب می شود نمی تواند ابتدا به ساکن به دیوان عدالت اداری بیاید و در دیوان مشغول کار شود.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: البته ما یک برنامه ریزی داریم که آن هم موضوع پیشگیری از وقوع این همه شکایت است.

وی افزود: خوشبختانه در دولت جدید دستگاه ها بیش از گذشته با ما تعامل دارند و هماهنگی های بیشتری وجود دارد و امیدواریم در خود دستگاه ها و قبل از تشکیل پرونده موضوع حل و فصل شود.

منتظری درباره اینکه چه میزان از پرونده ها شکایت درست تشخیص داده می شود، گفت: آمار پذیرفته شدن شکایت در دیوان تا سال های قبل کمتر از 50 درصد بود اما این اعداد و ارقام در سال 92 به بالای 50 درصد رسیده است.

حجت الاسلام منتظری در مورد چگونگی پیگیری مردم از شکایات، گفت: این نهاد از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و قبل از انقلاب این نهاد را نداشتیم و اصولا نظام گذشته اجازه نمی داد تا کسی بخواهد در تصمیمات اداری آنها ورود پیدا کند و جرأت شکایت داشته باشد.

منتظری گفت: نظام مردم سالاری دینی ما این اجازه را به مردم داده است تا هرگاه از مأمورین دولتی به واسطه وظایفی که آنها داده شده شکایتی دارد به دیوان عدالت اداری برود و از آنها شکایت کند.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در مطالعات و بررسی هایمان در سایر کشورها حقیقتا کمتر دست یافتیم که چنین مجموعه ای به صورت مستقل داشته باشد و بتواند به تمام عرصه ها ورود پیدا کند.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: تا سال گذشته رسیدگی در دیوان یک مرحله ای بود اما در طول 10ماه گذشته رسیدگی در دیوان دو مرحله ای شده است.

وی افزود: البته رئیس دیوان عدالت و رئیس قوه قضاییه مکلف هستند که اگر خودشان تشخیص دهند یک مصوبه خلاف قانون است ورود باید پیدا کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در اینجا دیگر پرونده به شعبه نمی رود و به هیأت عمومی دیوان عدالت می رود که در آن جا هم زیر مجموعه ای وجود دارد به اسم هیأت های تخصصی که این شکایت را برای دستگاه مربوطه می فرستد.

وی افزود: اگر هیأت تشخیص دهد که شکایت وارد نیست در این مرحله خود هیأت رأی بر رد شکایت اعلام می کند اما ممکن است به همان رأی اعتراض شود.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: گاهی ابطال رأی از زمان طرح در هیأت عمومی است و آثار ابطال از همان زمانی است که رأی صادر شده است و عطف به ماسبق نمی شود.

منتظری گفت: اما در دو صورت امکان دارد عطف به ماسبق شود مثلا ممکن است مصوبه ای در سال 90 به تصویب رسیده و اجرا هم شده است و دو سال از اجرای آن گذشته است اما اگر هیأت عمومی تشخیص دهد که مصوبه خلاف شرع بوده است عطف به ماسبق هم داده می شود اما یک امکان دیگر هم دارد که هیأت عمومی تشخیص دهد که مصوبه باعث شده به عده ای ضرر و زیان وارد شده است در آن زمان هم باز رأی به ابطال مصوبه از زمان تصویب داده می شود.

منتظری درباره اینکه معمولا از کدام دستگاه ها بیشتر شکایت می شود ، گفت: من بنا ندارم در هیچ کدام از مصاحبه های خودم اسم دستگاه خاص را بیاورم اما یک قاعده کلی داریم و آن دستگاه هایی که مورد مراجعه بیشتر مردم واقع می شوند قاعدتا میزان شکایت هم از انها بیشتر است.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.