به گزارش جماران، مهر نوشت:‌

سال ۹۲ برای شرکت مخابرات ایران سال پر افت و خیز و به نوعی پر تنشی بود چرا که ابهام در اجرای برخی مصوبات تعرفه‌ای و نیز اختلاف حساب این شرکت با دولت که با آغاز به کار دولت یازدهم مطرح شد مخابرات را به نوعی با چالش درونی روبرو ساخت.

نگاهی گذرا به فعالیت شرکت مخابرات ایران در سالی که گذشت از چالش‌های این شرکت با دولت، عدم توسعه در برخی بخش‌ها و نیز افتتاح و اجرای چندین پروژه مخابراتی حکایت دارد. در همین حال باید گفت با وجود چالش‌ها و حاشیه‌هایی که این شرکت بزرگ مخابراتی را درگیر خود کرد این شرکت اعلام کرد که با کسب ۵ مقام برتر، در میان ۵۰۰ شرکت برگزیده کشور، در ارزیابی ذی‌صلاح‌ترین سازمان ارزیاب رتبه دوم را از نظر ارزش افزوده و ارزش بازار، رتبه سوم را از نظر سودآوری، رتبه پنجم را از نظر اشتغال‌زایی و رتبه نهم را از نظر شاخص فروش از آن خود کرده است.

همچنین این شرکت در سال ۹۲ به رقم بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان گردش مالی دست یافت و افزایش سرمایه به مبلغ ۴ میلیارد و ۸۷۲ میلیون و ۹۷۷ میلیون ریال را در دستور کار قرار داد.

از اختلاف حساب با دولت تا تسویه بدهی‌ها

از آغاز به کار دولت یازدهم، شرکت مخابرات ایران بارها در موارد مختلفی همچون عدم سرمایه‌گذاری و توسعه در این بخش، گران‌فروشی، کیفیت سرویس و بدهی به دولت مورد خطاب وزیر ارتباطات و مسئولان این وزارتخانه قرار گرفت؛ در این میان مخابرات نیز در اغلب مواقع این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را بی اساس خواند. این موضوع که تا چندین ماه موضوع داغ رسانه‌ای بود در نهایت با برگزاری نشست مشترکی میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران، مرتفع شد و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که مشکلی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد و با این وزارتخانه رفیق شده است.

مظفر پوررنجبر گفت: مخابرات بدهی به دولت نداشته و مبالغی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن یاد می‌کرده تنها اختلاف حساب بوده که با مذاکرات طرفین موضوع حل شده است. شرکت مخابرات ایران سالانه ۵ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی با وزارت ارتباطات دارد و اختلاف حساب حدود ۸۰۰ میلیارد تومان طبیعی است و نباید به خاطر این مبلغ مردم از عدم دریافت خدمات مخابرات ضرر کنند.

براساس این اظهارات، ۴۸۰ میلیارد تومان از این اختلاف حساب میان مخابرات و دولت مربوط به اختلاف حسابی است که در زمان خصوصی‌سازی مخابرات بوده و مربوط به حساب سهامدار عمده می‌شود؛ از طرفی مبلغی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اختلاف حساب مربوط به درآمد مخابرات از محل پیامک و دیتا است که در دست بررسی قرار دارد.

وی در مورد بحث توقف فروش پهنای باند اینترنت به مخابرات که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت عنوان شده بود نیز اعلام کرد: مشکلی در حوزه پهنای باند اینترنت نداریم و شرکت ارتباطات زیرساخت به ما اینترنت می‌فروشد. از طرفی مشکل ترخیص کالاها و تجهیزات مخابراتی که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود نیز رفع شده و ما توانسته‌ایم بخشی از این تجهیزات را از گمرک تجهیز کنیم که این موضوع به زودی توسعه مخابرات را به همراه دارد. ما برای ورود تجهیزات به کشور به دلیل مسائل تحریم سختی بسیاری کشیدیم و مجبور شدیم با شرکت‌های دست دوم و سوم خارجی قرارداد ببندیم و این کالاها را به چند برابر قیمت وارد کشور کنیم؛ عوامل تصمیم‌گیر به جای اینکه مشوق ما باشند در مقطعی دست و بال ما را بستند. امیدواریم با رفع مشکلات سیاسی کشور و رفع تحریم‌ها نیز تا ۳ تا ۴ ماه آینده بتوانیم مابقی نیازمان برای تجهیزات را برطرف کنیم.

در نهایت اینکه رئیس هیات مدیره مخابرات اعلام کرد که بدهی مخابرات به زیرساخت و رگولاتوری کاملا تسویه شد و از این پس، به این دو نهاد زیرمجموعه وزارت ارتباطات ریالی بدهکار نیستیم.

نرخ‌های مخابراتی به حالت اول بازگشت

با وجودی که مخابرات قصد داشت در دو مرحله شامل یکسان سازی کدهای استانی و نیز افزایش تعرفه براساس مصوبه شورای رقابت، نرخ مکالمات تلفنی را افزایش دهد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین روزهای فعالیت خود در این وزارتخانه جلوی این تصمیم مخابرات را گرفت.

براین اساس شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که نرخ مکالمات تلفن همراه و ثابت مانند سال گذشته محاسبه می‌شود. با این وجود و در صورت کاهش حق السهم وزارت ارتباطات (دولت) از درآمــد مخابرات، شرکت مخابرات ایران آمادگی دارد، تعرفه‌های تلفن همراه و ثابت را کاهش دهد.

افتتاح ۱۶۱۴ پروژه و طرح مخابراتی در هفته دولت

شرکت مخابرات ایران‌، به مناسبت گرامیداشت هفته دولت ، بیش از ۱۶۱۴ طرح و پروژه مخابراتی در ۱۴ استان کشور افتتاح کرد. در همین حال ایجاد کمپین فروش ADSL حجمی، افتتاح فاز اول گسترش رسانه تعاملی مهر ( IP Media)‌، افتتاح مرکز پاسخگوی و پشتیبانی ADSL مخابرات تهران، واگذاری سه هزار تلفن ثابت اعتباری در مازندران، راه‌اندازی شبکه هوشمند تلفن ثابت در استان بوشهر و راه اندازی بزرگترین مرکز تماس (contact center) در کشور از جمله اقدامات شرکت مخابرات ایران در سالی که گذشت است.

همچنین در این سال اجرای ساختار شرکت ارتباطات ثابت ایران، کلید خورد و با سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در حوزه تلفن همراه رفع مشکل قطعی‌های شبکه تلفن همراه در دستور کار قرار گرفت.

تحول در مخابرات نیز با چهار اولویت تمرکز مدیریت، ایجاد شبکه یکپارچه، توسعه خدمات نو و همگرایی در تجهیزات، کلید خورد.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.