تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به شاخص‌های مختلف اعتدال گفت: بر اساس آیات قرآن، شاخص اعتدال تنظیم کردن حرکت براساس مقام ولایت است.

به گزارش جماران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امشب در مراسم شب تاسوعای حسینی در مسجد امام (ره) اصفهان با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی و ادبیات شیعی تاسوعا با نام مبارک حضرت ابوالفضل (ع) عجین شده است، اظهار داشت: دلیل این تقارن 2 حادثه است، حادثه نخست که نقش حضرت ابوالفضل (ع) در آن مهم و کلیدی بوده، جریان محاصره لشکر امام حسین (ع) و نقش ایشان برای رفتن به سراغ دشمن و موکول کردن جریان جنگ به روز عاشورا است.

وی افزود: دومین حادثه جریان قبیله بنی کلاب و نه گفتن حضرت ابوالفضل (ع) به امان‌نامه دشمن است که نقش کلیدی او در قیام عاشورا را مشخص کرد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) در میان شهدای کربلا که با اخلاص و ولایت مدار بودند ممتاز است به گونه‌ای که شهدا به نام او غبطه می‌خورند.

وی با بیان اینکه دو نکته بسیار برجسته در زندگی حضرت ابوالفضل (ع)خودنمایی می‌کند، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند نخستین ویژگی عمویم عباس آزمون خوبی بود که او پس داد که جریان امان نامه واکنش هوشمندانه و با بصیرت وی بود.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: مسئله ادب ابوالفضل نسبت به وجود پیامبر اکرم(ص) امام حسین (ع)، قرآن و حضرت حق از جمله ویژگی‌های این شخصیت بزرگوار به شمار می‌رود. در واقع گام را نباید از خدا و پیامبر فراتر گذاشت و این نشانه ولایت مداری است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: هرکس با نگاه خود ممکن است خود را شاخص اعتدال معرفی کند اما قرآن می‌فرماید شاخص اعتدال تنظیم کردن حرکت براساس مقام ولایت است، میزان و شاخص وجود ولی خداست و در زمان امام معصوم و در زمان غیبت ولی فقیه جامع الشرایط شاخص است و به این ترتیب برداشت‌های متفاوت وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه صلابت در ایمان و پایمردی از ویژگی‌های حضرت ابوالفضل (ع) است، گفت: ایشان در امر ولی خدا "نکول" نکردند و مشی ایشان با بصیرتی بود، اگر انسان چشم دل نداشته باشد دوست و دشمن را نمی‌شناسد و افرادی از جمله حضرت ابوالفضل (ع) با چشم دل راه، راهبر و مقصد را می‌شناختند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه لفظ "امی" در فرهنگ قرآنی نشان دهنده کوری دل است، خاطرنشان کرد: قطب نمای حرکت انسان سالک الی‌الله بصیرت اوست، در وصف عاشوراییان باید گفت حکم رانی بصیرت آنها به شمشیرهایشان بود که سبب شد نام آنها به عنوان افراد با بصیرت در صفحه تاریخ ثبت شود.

وی با اشاره به شروط و درخواست امام حسین (ع) برای همراهی در کربلا بیان کرد: امام حسین (ع) فرمودند "هرکسی که می‌داند این کاروان موتنش لقا الله است با ما بیاید"، ایشان فرمودند "حرکت من برای اصلاح اجتماعی است"، ولی نه فقط اجتماع سال 61 هجری؛ قرار است عاشورا رمز تحول عالم شود، بنابراین از زمان طرح شرط، فصل شهادت به مدیریت امام حسین (ع)، فصل اسارت به مدیریت امام سجاد(ع) و فصل اجرایی به مدیریت حضرت زینب کبری (س) آغاز شد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در واقعه کربلا قرار دشمن این بود که عاشورا پایان و مرگ باشد اما عاشورا آغاز و تولد بود، دشمن امام حسین (ع) و یارانش را هم شهید کردند و هم اسب‌ها را بر بدن‌هایشان تازاندند تا هیچ اثری از عاشورا نماند اما این روز آغاز بود.

وی با بیان اینکه اربعین نشان و نمادی است تا عاشورا گم نشود، اظهار داشت: سئوال این است که چرا دشمن به دنبال این بود که عاشورا نماند، اما در پاسخ باید گفت عاشورا محل پیوند زدن دل‌ها با امام حسین (ع) است، تربت امام حسین(ع) یعنی پیوند زدن عاشورا با عبادت و بندگی.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: جریان عطش در کربلا یک نکته است، نکته این است که از آب همه موجودات حیات دارند، رگ‌های بریده امام حسین (ع) می گوید "مسلمانان هر وقت آب می‌نوشید به یاد من باشید" و "هر زمان غریبی می‌بینید من را ندبه کنید"، در همین راستا همه امامان ما همت داشتند که عاشورا بماند و دلیل آن اقتدا کردن به حسین (ع) است.

وی با بیان اینکه عاشورا تابلویی است از همه زیبایی‌های عالم، ادامه داد: وفا، ایثار، گذشت، تسلیم، رضا و صبر و تمام زیبایی‌های عالم در تابلوی عاشورا نقش بسته است و بر همین اساس زینب کبری (س) فرمودند "هرچه در کربلا دیدم زیبایی بود".

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اصلاح در تمام لایه‌های اجتماعی حیات بشر هدف قیام عاشورا بود، تصریح کرد: فریاد استغاثه امام حسین (ع) امروز نیز بلند است، امروز، زمان در هم نوردیده شده و اکنون اگر کسی در دفاع لبیک یا حسین (ع) پاسخ داد نشان دهنده امتداد راه عاشورا است.

وی افزود: امروز آل سعود امتداد راهبردی نظام استکبار جهانی است و همه حق خواهان در امتداد راهبردی جریان اسلام قرار دارند. تمام تاریخ باید از امام حسین (ع) الگو بگیریم تا جریان ظلم و ستم که قابل سازش نیست شکست بخورد.

آیت الله رئیسی گفت: در جریان عاشورا برخی بین راه امام را نصیحت کردند، برخی گفتند ما نمی‌آییم اما مال خود را می‌دهیم، برخی هم دلشان با امام بود اما زمان شناس نبودند و این گروه 4 هزار نفره شهید توابین نام داشتند اما امروز نام آنها را نمی‌بریم چون این افراد زمان شناس نبودند.

وی خاطرنشان کرد: امروز مهمترین دغدغه بسیاری از جوانان ما حفظ دین و ولی خداست، این جوانان که مقصد و هدف را می‌شناسند جان خود را در کف دست گذاشته با اینکه در اوایل جوانی آرزوهای بسیار دارند جان خود را فدای امتداد راه دلدادگی می‌کنند.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.