پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران- درماه‌های اخیر رقبای انتخاباتی آقای روحانی مانند آقای جلیلی رفت و آمد بیشتری به شهر قم داشته‌اند و سخنرانی‌های بیشتری نسبت به گذشته در قم انجام داده‌اند. از سوی دیگر برخی جلسات غیر علنی بین آقای جلیلی و برخی دیگر از کاندیداهای احتمالی مانند آقای قالیباف با برخی از علما صورت گرفته که از محتوای این جلسات هیچ گونه اطلاع دقیقی منتشر نمی‌شود. تحرکات انتخاباتی به صورت زیرپوستی در قم بیشتر شده و جلسات ودیدارهایی در این شهر صورت می‌گیرد که کاملا شائبه انتخاباتی دارد». جملات بالا سخنان آیت‌ا... محسن غرویان در گفت‌وگو با «آرمان امروز» است. ایشان همچنین از برخی فعالیت‌های انتخاباتی غیرعلنی در قم پرده برمی‌دارد و عنوان می‌کند: «باید سرنخ استراتژی رقبای انتخاباتی آقای روحانی را در فعالیت‌های غیرعلنی و پنهان جست‌وجو کرد. به نظر می‌رسد برخی از جریان‌های سیاسی برای شکست آقای روحانی در انتخابات آینده در قم اتاق فکر تشکیل داده‌اند و به شکل‌های مختلف تلاش می‌کنند صحنه انتخابات را به سمت خود تغییر دهند». در ادامه متن گفت‌وگو با آیت‌ا... محسن غرویان را از نظر می‌گذرانید:

دیدارهای اخیر رئیس دفتر رئیس‌جمهور با مراجع قم با چه هدفی صورت گرفت؟

رابطه دولت آقای روحانی در طول سه سال گذشته با علما و مراجع قم مثبت بوده و دولت یازدهم رویکرد صحیح و مناسبی را در جهت احترام و ارتباط با مراجع عظام در پیش گرفته است. این رابطه به شکل‌های مختلف در سه سال گذشته وجود داشته است. در برخی مقاطع آقای روحانی شخصا با سفر به قم با مراجع دیدار می‌کردند و در برخی مقاطع معاون اول ایشان آقای اسحاق‌جهانگیری یا برخی وزرا مانند آقای ظریف به قم سفر می‌کردند و به طور مستقیم با علما و مراجع دیدار می‌کردند و دیدگاه‌های آنها را درباره حل مشکلات مردم جویا می‌شدند. این در حالی است که دولت آقای احمدی‌نژاد رویکرد دیگری در ارتباط با مراجع در پیش گرفته بود و بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های مراجع و علما کشور را اداره می‌کرد. آقای احمدی‌نژاد به شکل‌های مختلف از مشورت دوری می‌کرد و به همین دلیل هرچه از عمر دولت ایشان می‌گذشت فاصله دولت با مراجع و علما نیز بیشتر می‌شد. آقای روحانی که خود یک شخصیت حوزوی هستند و در محضر بسیاری از علما و مراجع تلمذ کرده‌اند، رابطه استاد و شاگردی را به خوبی به جا آورده و همواره دیدگاه‌های سازنده مراجع و علما را در اداره کشور دخالت داده است. آقای روحانی بیش از هر کسی به این نکته آگاهی دارد که دولت ایشان زمانی می‌تواند موفق و پیروز باشد که دعای خیر و تایید مراجع و علمای معظم را پشت سر خود داشته باشد.

این دیدارها تا چه اندازه جنبه انتخاباتی و مشورت با علما در این زمینه داشته است؟

این حق طبیعی آقای روحانی است که خود را از هم‌اکنون برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آماده کند و زمینه‌های لازم را به وجود بیاورد. این در حالی است که رقبای انتخاباتی ایشان خیلی زود و با تمام قوا فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و به شکل‌های مختلف در حال زمینه‌سازی برای رقابت با آقای روحانی هستند. نکته دیگر اینکه از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم برخی از افراد تلاش کردند رابطه دولت با مراجع را مخدوش کنند و اجازه ندهند اخبار و اطلاعات دقیق از طرف دولت به مراجع و علما برسد. این افراد تلاش می‌کردند با تغییر در اخبار و تغییر آن به شکلی که خود تمایل داشتند دیدگاه مثبت مراجع را نسبت به دولت تدبیر و امید تغییر دهند. در نتیجه به مرور زمان آقای روحانی به این نکته پی بردند و تلاش کردند واسطه‌های بین دولت و مراجع را از بین ببرند و به صورت مستقیم با مراجع و علما ارتباط برقرار کنند. بدون شک سفر آقای نهاوندیان و دیگر اعضای دولت به قم و دیدار بدون واسطه با مراجع و علما نیز به همین منظور و برای تحکیم روابط دولت و علما صورت گرفت.

تحرکات رقبای انتخاباتی آقای روحانی در قم به چه صورت پیش می‌رود؟ آیا رقبای ایشان تحرکات جدید انتخاباتی در این شهر داشته اند؟

بدون شک در ماه‌های اخیر رقبای انتخاباتی آقای روحانی مانند آقای جلیلی رفت و آمد بیشتری به شهر قم داشته‌اند و سخنرانی‌های بیشتری نسبت به گذشته در قم انجام داده‌اند. از سوی دیگر برخی جلسات غیرعلنی بین آقای جلیلی و برخی دیگر از کاندیداهای احتمالی مانند آقای قالیباف با برخی از علما صورت گرفته که از محتوای این جلسات هیچ گونه اطلاع دقیقی منتشر نمی‌شود. تحرکات انتخاباتی به صورت زیرپوستی در قم بیشتر شده و جلسات و دیدارهایی در این شهر صورت می‌گیرد که کاملا شائبه انتخاباتی دارد. از سوی دیگر فضای سیاسی شهر قم نسبت به گذشته تغییر محسوسی داشته و صحبت درباره انتخابات آینده و حضور افراد مختلف در مقابل آقای روحانی بیشتر شده است. شهر قم همواره در انتخابات مختلف تاثیرگذار است و جایگاه کم نظیری در بین شهرهای کشور دارد. این مساله به ویژه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل اینکه شکل ملی به خود می‌گیرد مشهود‌تر است. در نتیجه اغلب کاندیداهای انتخاباتی تلاش می‌کنند فعالیت‌های انتخاباتی خود را از قم آغاز کنند. کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به خوبی به این نکته آگاهی دارند که اگر موفق شوند قم را با خود همراه کنند به صورت طبیعی شهرهای دیگر کشور را نیز با خود همراه کرده‌اند. با این وجود اگر نتوانند رضایت علما و مراجع قم را کسب کنند عملا موفق نخواهند شد توفیق چندانی در جلب آرای مردم به دست بیاورند.

فضای عمومی قم به چه سمتی در انتخابات گرایش دارد؟ گفتمان اعتدال به چه میزان در قم طرفدار دارد؟ از سوی دیگر جبهه پایداری و برخی منتقدان دولت چه استراتژی‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند؟

فعالیت‌های سیاسی در شهر قم را باید به دو بخش زیر پوست شهر و غیرعلنی و فعالیت‌های علنی و ظاهری تقسیم‌بندی کرد. برخی از تندروها تلاش می‌کنند شرایط را به گونه‌ای برای مردم ترسیم کنند که دولت آقای روحانی ناموفق عمل کرده و نتوانسته شعارهای خود را محقق کند. این در حالی است که مردم به خوبی به درایت و مدیریت آقای روحانی و کابینه ایشان ایمان دارند و اجازه نخواهند داد دوباره گفتمان تندروی در کشور حاکم شود. فعالیت‌های ظاهری و علنی انتخاباتی در قم به سمت گفتمان اعتدال گرایش دارد و به نظر می‌رسد رقبای انتخاباتی آقای روحانی نیز به صورت ظاهری تلاش می‌کنند برنامه‌های انتخاباتی خود را به مردم معرفی کنند. با این وجود باید این نکته را در نظر گرفت که در نهایت فعالیت‌های غیرعلنی و اتاق فکر هر جریان سیاسی است که سرنوشت آن جریان را در انتخابات مشخص می‌کند. به همین دلیل باید سرنخ استراتژی رقبای انتخاباتی آقای روحانی را در فعالیت‌های غیرعلنی و پنهان جست‌وجو کرد. به نظر می‌رسد برخی از جریان‌های سیاسی برای شکست آقای روحانی در انتخابات آینده در قم اتاق فکر تشکیل داده‌اند و به شکل‌های مختلف تلاش می‌کنند صحنه انتخابات را به سمت خود تغییر دهند.

علی لاریجانی چه نقشی در فضا‌سازی‌های انتخاباتی در قم دارد؟ مواضع نزدیک ایشان با آقای روحانی چه تاثیری در گرایش مردم به سمت گفتمان اعتدال خواهد داشت؟

آقای لاریجانی جایگاه ممتاز و تاثیرگذاری در بین مردم قم دارد و به همین دلیل می‌تواند در گرایش مردم قم به سمت آقای روحانی و گفتمان اعتدال در انتخابات آینده تاثیرگذار باشد. برخی در انتخابات مجلس شورای اسلامی علیه ایشان فضاسازی کردند و چهره آقای لاریجانی را در بین افکارعمومی مخدوش کردند که در نهایت شخص دیگری به عنوان نفر اول انتخاب شد و آقای لاریجانی به عنوان دومین منتخب شهر قم به مجلس راه پیدا کرد. برخی با بی‌تقوایی زیاد علیه ایشان «شبنامه» پخش می‌کردند و در این شبنامه‌ها به شکل‌های مختلف شخصیت ایشان را تخطئه می‌کردند. با این وجود آقای لاریجانی دارای یک شخصیت ملی هستند که مورد تایید مقام معظم رهبری و همچنین مراجع قم هستند. بدون شک ایشان در متعادل کردن فضای انتخابات ریاست‌جمهوری در قم تاثیرگذار خواهند بود و می‌توانند در تقویت گفتمان اعتدال نقش آفرینی کنند.

دیدگاه شما درباره اظهارات آقای علم‌الهدی درباره برگزار نشدن کنسرت در شهر مشهد چیست؟ دیدگاه دین اسلام درباره موسیقی چیست؟

در این زمینه ما باید دیدگاه اسلام درباره موسیقی را با دیدگاه‌های سیاسی مطرح شده از هم جدا کنیم و هرکدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بدهیم. سخنان آقای علم‌الهدی بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرده و کمتر شکل علمی به خود گرفته است. بنده خطاب به آقای علم‌الهدی عنوان می‌کنم که ما باید «حلال» خداوند را برای مردم «حلال» جلوه دهیم و مردم را از عمل «حرام» باز بداریم. در نتیجه نباید جلوی موسیقی که در دین اسلام حلال شمرده شده را گرفت و حلال خداوند را حرام کرد. علمای مذهبی باید اسلامی را به مردم معرفی کنند که باعث جذب مردم و به ویژه جوانان به سمت دین اسلام باشد. کسی نمی‌تواند سلایق شخصی و استانی خود را به همه مردم گسترش بدهد و براساس دیدگاه‌های شخصی خود فتوا صادر کند. ایجاد دافعه برای دین اسلام یکی از معایب و مضراتی است که روایت‌ها و احادیث زیادی برای پرهیز از آن در منابع دینی ذکر شده است. مردم فهیم و دین‌دار استان خراسان به خوبی به حساسیت مذهبی این شهر به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) آگاهی دارند و بسیاری از مسائل را مراعات می‌کنند. در نتیجه نیاز به جنجال‌سازی سیاسی ومنطقه‌بندی در کشور وجود ندارد که تنها در یک منطقه کشور نباید کنسرت برگزار شود. نمی‌شود گفت دو دو تا در مشهد می‌شود چهارتا، در شیراز می‌شود پنج‌تا. اگر کنسرت و موسیقی از نظر شرعی و فقهی مجاز است در هر شهری حلال است. حلال و حرام خدا که استانی نیست. ما باید علمی و فقهی بحث کنیم و ببینم کنسرتی که در حال حاضر اجرا می‌شود از نظر شرعی حلال است یا حرام؟ اگر حلال است همه جا حلال است و اگر حرام است همه جا حرام است. اختلاف نظر فقهی همواره میان علما وجود دارد و چیز خوبی هم هست اما بحث این است که با جوسازی و شعار نمی‌شود کار فرهنگی کرد و مشکلات فرهنگی با این قبیل کارها حل نمی‌شود. باید این مباحث از نظر قفهی و علمی مطرح شود و برای آن راه‌حل پیدا کرد.

چرا برخی از انتقادات به دولت به جای اینکه به صورت خصوصی و محترمانه با دولت مطرح شود، از تریبون‌ها مطرح می‌شود؟

نماز جمعه محلی برای وحدت و انسجام مسلمانان است. این وحدت شامل گروه‌های سیاسی نیز می‌شود. بنابراین نباید در نمازجمعه بین گروه‌های سیاسی تفرقه بیفتد، بلکه خطبه‌ها باید وحدت‌آفرین باشند. رئیس دولت فعلی یک شخصیت روحانی است. این ویژگی یک فرصت برای اسلام و مسلمین محسوب می‌شود که یک روحانی تحصیلکرده در حوزه علمیه قم به مجامع بین‌المللی و جهانی برود و با نطق و دیدارهای خود با سران کشورهای جهان درباره عزت اسلام و ایران سخن بگوید. وقتی هم‌اکنون ایران از چنین ظرفیت بزرگی برای تبلیغ و ارتقای موقعیت در عرصه سیاست خارجی برخوردار است، خلاف انصاف و وجدان است که تربیون‌های عمومی به وسیله‌ای برای تضعیف و زمین زدن دولت تبدیل شود. به هر حال انتقاد کردن نه تنها اشکال ندارد بلکه خوب است اما انتقاد از تریبون نماز جمعه ویژگی‌های خاص خود را دارد. وقتی می‌بینیم در مقایسه با دولت قبل، از این دولت بیشتر در نماز جمعه انتقاد می‌شود، این سوال برای مردم پیش می‌آید که چرا با وجود ضعف‌هایی در دولت قبل این انتقادها مطرح نبود. اگر انتقاد منصفانه، عادلانه و مشفقانه باشد، اشکالی ندارد. گاهی مشاهده می‌شود انتقادها مشفقانه و عادلانه و منصفانه نیست؛ بنابراین تقاضای مردم این است که ائمه محترم جمعه سعی کنند بیشتر وحدت، انصاف و عدالت و شفقت و مهربانی را در انتقادهای خودشان به دولت رعایت کنند. آقای روحانی به عنوان یک عالم و دانشمند تحصیلکرده اسلامی که هم در حوزه درس خوانده است و هم در دانشگاه‌های داخلی و خارجی و با علم روز آشناست یک قرائتی از اسلام دارد که تفاوت‌های اساسی با قرائت برخی از آقایان در حوزه دارد. باید دید میان این دو قرائت کدام برای اسلام و مردم مفیدتر است و به درد مردم می‌خورد و برای جامعه راه گشاست. قرائت دکتر روحانی از اسلام، قرائت روشنفکرانی مانند شهیدان بهشتی و مطهری است. این افراد آشنا با مسائل روز جهان بوده‌اند. در مقابل افرادی هستند که از اسلام قرائتی سنتی دارند و نوع دیدگاه رئیس‌جمهور درباره مسائل اسلامی را نمی‌پسندند.


منبع: روزنامه آرمان امروز

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.