سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی تحت عنوان "آیا صدا و سیما سخنان هاشمی رفسنجانی را سانسور کرد؟" به بررسی پیشینه و دلایل این موضوع پرداخته است. المانیتور موضع گیری صریح آیت الله هاشمی پس از انتخابات سال 88 و رویدادهای متعاقب آن را علت اصلی اقدام صدا و سیما در حذف سخنان او می داند. المانیتور اشاره می کند که هاشمی چهره ای است که بسیاری به او "سمپاتی" دارند و همین کشش و جاذبه او سبب شده تا رسانه ملی مایل به پخش کامل سخنانش نباشد.

سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی تحت عنوان "آیا صدا و سیما سخنان هاشمی رفسنجانی را سانسور کرد؟" به بررسی پیشینه و دلایل این موضوع پرداخته است. المانیتور موضع گیری صریح آیت الله هاشمی پس از انتخابات سال 88 و رویدادهای متعاقب آن را علت اصلی اقدام صدا و سیما در حذف سخنان او می داند. المانیتور اشاره می کند که هاشمی چهره ای است که بسیاری به او "سمپاتی" دارند و همین کشش و جاذبه او سبب شده تا رسانه ملی مایل به پخش کامل سخنانش نباشد.

به گزارش جماران، المانیتور با اشاره به اقدام اخیر صدا و سیما در حذف سخنان آیت الله هاشمی می نویسد:"سخنان او مربوط به بزرگداشت جانباختگان خج بود. حذف بخشی از سخنان آقای هاشمی توسط صدا و سیما از سوی سایت او تایید شد. این سایت نوشت:"براساس اسناد و تصاویر به اشتراک گذاشته شده در وب سایت مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حالی که اقای هاشمی در مراسم بزرگداشت برای حانباختگان در حج در حسینه حضرت امام (ره) با حضور مقام معظم رهبری شرکت کرده بودند رسانه ملی در اقدامی ماهرانه در پوشش خبری این مراسم بخش هایی که آقای هاشمی حضور دارد را حذف کرده است."


در بخش دیگری از این مطلب ضمن ابراز "شگفتی" از رویکرد رسانه ملی در نوع پوشش اخبار قضاوت درباره این موضوع به "وجدان عمومی مردم" و "تاریخ جمهوری اسلامی ایران" واگذار شده است. المانیتور در ادامه اشاره می کند که در دوران ریاست "عزت الله ضرغامی" در مقام رییس سازمان صدا و سیما انتقادات زیادی درباره عملکرد رسانه ملی وجود داشت. این سایت تحلیلی اشاره می کند زمانی که در نوامبر سال 2014 میلادی "محمد سرافراز" جانشین او شد امیدهای زیادی در میان ایرانیان ایجاد شده بود که رسانه ملی رویکرد میانه روانه تری را در مقایسه با گذشته در پیش گیرد و به صورت مغرضانه و جهت دار عمل نکند. المانیتور، اشاره می کند با این حال، به نظر می رود تغییر رویه چندانی در عملکرد رسانه ملی از زمان کناره گیری ضرغامی از منصب خود ایجاد نشده است.

المانیتور اشاره می کند که این نخستین باری نیست که از رسانه ملی در قبال نوع پوشش اخبار و مسائل مرتبط با آیت الله هاشمی انتقاد شده است و در این باره می نویسد:"پیش تر نیز "محمد هاشمی" برادر آیت الله هاشمی با انتشار مطلبی در روزنامه "ارمان" از عملکرد صدا و سیما در عدم پوشش اخبار و سخنرانی های آقای هاشمی و ملاقات های او با مقام های خارجی انتقاد کرده بود. در ماه سپتامبر گذشته نیز صدا و سیما متهم شده بود در حالی که فهرستی از تسلیت چهره های ارشد نظام برای درگذشت آیت الله خزعلی را منتشر کرده در حین قرائت نام آیت الله هاشمی به ذکر عنوان "آقای هاشمی رفسنجانی" اکتفا کرده است این در حالیست که برای سایر روحانیون به نشانه احترام از عناوینی چون "آیت الله" و یا "حجت الاسلام" استفاده شده بود.

المانیتور در پایان اشاره می کند که صدا و سیما در رویه کنونی تاثیرپذیر از خط تندرو در ایران است. المانیتور به ریشه های اصلی عدم بازتاب اخبار مرتبط با آیت الله هاشمی در رسانه ملی اشاره کرده و می نویسد: "او پس از انتخابات 88 موضع خود را به صورت صریح بیان کرد. تندروها به همین خاطر با او مخالفت کردند. پس از پیروزی روحانی در انتخابات و قدرت گیری میانه روها بسیاری از تندروها به حملات خود علیه او ادامه می دهند با این هدف که او را منزوی کنند."

منبع: خرداد

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.