امیر حسین فردی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب و آیین معرفی برگزیدگان این دوره به نویسندگان جوان حاضر در مراسم توصیه کرد که فارغ از شتاب‌زدگی دست به تالیف کتاب بزنند و سوژه‌های خوب را از میان نبرند. وی گفت: بهتر است مولفان جوان در زمان نوشتن داستان این پیش فرض را داشته باشند که داستان خلق شده آخرین اثر آن‌هاست و هرگز به دلیل مشکلات مالی از نوشتن دست نکشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران و به نقل از ایبنا، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب، عصر امروز (چهارشنبه 18 بهمن ماه) با حضور علی اسماعیلی،‌ سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، امیر حسین فردی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده،‌ مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و جمعی از نویسندگان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام فخرزاده در این مراسم گفت:بهترین روش انتقال خاطرات استفاده از قالب داستان است. این قالب در قرآن هم مشاهده می‌شود و در کشورهای اروپایی اندیشمندان، جامعه‌شناسان و فیلسوفان هم از داستان بهره می‌گیرند.این اتفاق در آثار شهید مطهری هم وجود دارد. این شهید برای بیان فلسفه وجودی انسان، کتاب داستان و راستان را در دوران قبل از انقلاب نوشت.

وی ادامه داد: قالب داستان، اهرمی مهم برای پیام‌رسانی انقلاب است و نویسندگان وظیفه انتقال پیام‌ها و ارزش‌های انقلاب را برعهده دارند.پرداخت وقایع انقلاب هم نیازمند اطلاع از حوادث آن دوران است.واحد تاریخ‌شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی هم اکنون اطلاعات ثبت شده بسیاری از شخصیت‌ها و حوادث آن دوران دارد.ما اعلام آمادگی می‌کنیم و همه افرادی که در حوزه انقلاب قلم می‌زنند می‌توانند از نظرات کارشناسی مشاوران این مجموعه بهره گیرند و از منابع موجود برای نگارش داستانی قوی با تکیه بر واقعیت استفاده کنند.

امیر حسین فردی، دبیر علمی پنجمین جشنواره داستان انقلاب هم با بیان خاطراتی از روز‌های انقلاب این سوال را مطرح کرد که «چرا بعد از گذشت سه دهه از انقلاب جشنواره داستان انقلاب برگزار شد؟»

وی گفت: نویسندگان مشهور دوران پهلوی پس از انقلاب به نگارش حوادث انقلاب رو نیاورند. برخی از این افراد به جبهه چپ تمایل داشتند و حوادث‌ آن دوران را با تحریف بیان می‌کردند و گروهی دیگر نویسندگانی با نگاه جهان غرب به ایران بودند و تلاش می‌کردند زیبایی‌های انقلاب را به زشتی تبدیل کنند.

امیرحسین فردی ادامه داد: البته ما به نگارش داستان‌های خوب امیدوار بودیم تا این که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران کانون نویسندگان بیانیه‌ای منتشر کرد و ایران و عراق را توامان محکوم به جنگ‌طلبی کرد، در حالی که عراق به خاک ما تجاوز کرده بود. این اتفاق ما را از نگارش کتاب انقلاب توسط مولفان آن دوران ناامید کرد. اما با ورود نویسندگان جوان به عرصه قلم، نگارش داستان حیات تازه‌ای گرفت. این مولفان جوان کار خود را با خاطره‌نویسی آغاز کردند و اکنون به داستان‌نویسان صاحب‌نامی تبدیل شده‌اند.

دبیر علمی پنجمین جشنواره داستان انقلاب با تاکید بر این که داستان انقلاب، امروز به جایگاه قابل قبولی دست یافته است و انتقاد وارد به آن به دلیل بزرگ بودن ابعاد انقلاب و ضرورت پرداخت بیشتر است، این پرسش را مطرح کرد که «چرا باید داستان انقلاب را نوشت؟»

وی گفت: بهای این انقلاب به زندگی ما آغشته است. انقلاب، تاریخ ما را عوض کرد و اگر جنگی اتفاق افتاد به خاطر انقلاب بود. من از نویسندگان به ویژه افراد با تجربه می‌خواهم به حوادث آن دوران بپردازند، زیرا وظیفه دارند آنچه را راویان انقلاب در سینه‌ها دارند به دل تاریخ بسپارند. این اتفاق‌ها نباید در سینه‌ها محفوظ بماند. مولفان جوان نیز نگران نباشند، نترسند و قلم به دست بگیرند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: نوشتن نعمتی الهی است و مولفان باید از این استعداد برای نگارش داستان انقلاب استفاده کنند. نوشتن باید در اولویت کار مولفان قرار بگیرد.

فردی در ادامه به تفاوت جشنواره داستان انقلاب با سایر جشنواره‌ها اشاره کرد که فقط آثار تولید شده برای این جشنواره داوری می‌شود و گفت: این نوع جشنواره‌ها به حمایت نیاز دارند و این پشتیبانی، ادبیات کشور را غنی می‌کند. آثار این جشنواره در سطح متوسط است، اما برای محکم شدن پایه‌های آن به حامی دیگری جز حوزه هنری نیاز دارد. در طول این سال‌ها معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این جشنواره حمایت خوبی داشته است، اما برای موفقیت به پشتیبانی بیشتر نیازمندیم.

وی به نویسندگان حاضر در مراسم توصیه کرد فارغ از شتاب‌زدگی دست به تالیف کتاب بزنند و سوژه‌های خوب را از میان نبرند. فردی افزود: بهتر است مولفان جوان در زمان نوشتن داستان این پیش فرض را داشته باشند که داستان خلق شده آخرین اثر آن‌هاست و به دلیل مشکلات مالی از نوشتن دست نکشند.

اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب با معرفی ده برگزیده در چهار بخش، داستان کوتاه نوجوان، رمان نوجوان، داستان بزرگسال و رمان بزرگسال به پایان رسید.

در بخش داستان کوتاه نوجوان لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یک میلیون تومان به اثر تقدیری با نام «همه با هم» نوشته مهین سمواتی،‌ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 2 میلیون تومان به اثر برتر با نام «بیا از حمید حرفی نزنیم» نوشته مرضیه فعله‌گری،‌ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 3 میلیون تومان به اثر برگزیده با نام «آزادی» نوشته رفیع افتخار اهدا شد.

در بخش رمان نوجوان دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 10 میلیون تومان به اثر برگزیده با نام «موهای تو خانه ماهی‌هاست» نوشته محمدرضا شرفی‌خبوشان اهدا شد.

در بخش داستان بزرگسال لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یک میلیون تومان به اثر تقدیری با نام «آخرین دردها» نوشته ابوالفضل بصیری، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 2 میلیون تومان به اثر برتر با نام «علیا حضرت» نوشته ناهید قادری حاجی‌آبادی و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 3 میلیون تومان به اثر برگزیده با نام «عشق روزهای آپولو» نوشته مهدی نورمحمدزاده اهدا شد.

در بخش رمان بزرگسال لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون تومان به اثر تقدیری با نام «سیاه، سفید، خاکستری» نوشته یوسف قُجُوق، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 7 میلیون تومان به اثر برتر با «نام بود و نابود» نوشته سید هاشم حسینی و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 10 میلیون تومان به اثر برگزیده با نام «هزار و یک جشن» نوشته محمد محمودی نورآبادی اهدا شد.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.