پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

میزگرد "جهان اسلام و جهانی‌سازی از دیدگاه امام خمینی" در مسکو

دیدگاه امام خمینی (ره) درباره جهانی‌سازی و ارتباط آن با جهان اسلام در میزگردی با شرکت اندیشمندان، ایرانشناسان و فیلسوفان روسیه و ایران در میزگردی در مسکو مورد بررسی قرار گرفت.

به مناسبت نوزدهمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه امام خمینی (ره) درباره جهانی‌سازی و ارتباط آن با جهان اسلام در میزگردی با شرکت اندیشمندان، ایرانشناسان و فیلسوفان روسیه و ایران در مسکو مورد بررسی قرار گرفت.
این میزگرد را جامعه فلاسفه روسیه با همکاری انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه در انستیتو فلسفه این کشور برگزار کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران "عبدالسلام حسین‌اف" رییس انستیتو فلسفه روسیه در این همایش گفت: در حال حاضر در جهان دو نوع جهانی شدن شامل "جهانی شدن با برتری جویی تمدن غربی" و "جهانی شدن با همکاری و گفتگوی تمدنها" با یکدیگر در مبارزه هستند.
وی افزود: روسیه و ایران از جهانی شدن در نتیجه گفتگوی تمدنها حمایت می‌کنند.
این فیلسوف روس معتقد است جهانی شدن بدون مشارکت جهان اسلام یا برخلاف تمایل آن امکانپذیر نیست و در صورت نادیده گرفتن جهان اسلام، بشریت با تراژدی مواجه خواهد شد.
"مهدی ایمانی‌پور" رایزن فرهنگی ایران در روسیه نیز با اشاره به تلاش غرب برای انحصاری کردن جهانی شدن در دیدگاه لیبرالیسم گفت: آنها تلاش می‌کنند وانمود کنند جهانی شدن مانند دمکراسی، تنها در این دیدگاه قابل تعریف است.
وی با تاکید بر موافقت ادیان توحیدی با جهانی شدن گفت: از دیدگاه رهبران مذهبی ازجمله امام خمینی، جهانی شدن به معنای گرد آمدن در زیر چتر عدالت می‌باشد.
رایزن فرهنگی ایران با اشاره به نامه امام (ره) به گورباچف گفت: در این نامه دیدگاه امام درباره جهانی شدن تشریح شده است.
ایمانی پور گفت: امام تاکید کرد عمر کمونیسم به سر آمده و لیبرالیسم نیز به پایان عمر خود نزدیک می‌شود.
"یحیی فوزی" معاون پژوهشکده امام خمینی(ره) نیز در سخنانی گفت: اسلام از ادیانی است که داعیه جهانی دارد و امام به عنوان فیلسوفی که در طول بیش از یک دهه زمام رهبری ایران را برعهده داشت سعی کرد جهانی شدن را ازنظر اسلام و با استفاده از مبانی فلسفی و مذهبی تبیین کند.
وی گفت: امام(ره) درباره دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی که بخشی از جهانی شدن بشمار می‌رود نظر موافق داشت و تاکید می‌کرد علوم باید جهت الهی داشته باشد.
این فیلسوف ایرانی تاکید کرد انتقاد امام از جنبه ایدئولوژیکی جهانی شدن است.
وی افزود: امام خمینی (ره) مبانی ایدوئولوژیک حاکم بر جهان را دچار مشکل دانسته و سکولاریسم، ماتریالیسم و هیومانیسم را نفی می‌کند.
خانم "والنتینا وریاسکینا" معاون بخش فلسفه شناسی انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه نیز با انتقاد از مدل آمریکایی جهانی شدن گفت: بیش از نیمی از مردم جهان با این نوع جهانی شدن مخالف هستند.
وی افزود: امام خمینی در نامه خود به گورباچف با اشاره به بحران در غرب، رییس جمهوری شوروی سابق را از دنباله‌روی آن برحذر داشت.
"ناتالیا پرگارینا" پژوهشگر روس ادبیات کلاسیک ایران نیز در سخنان خود به جنبه عرفانی شخصیت امام(ره) اشاره کرد.
وی با اشاره به انتشار کتاب اشعار حضرت امام (ره) گفت:اشعار امام در مورد عشق به خدا و کنایات عرفانی می‌باشد که در ایران و کشورهای دیگر طرفداران فراوان یافته است.
"سرگئی رژلوفسکی" استاد دانشگاه دولتی مسکو گفت: ایران محور مخالفت کشورهای اسلامی با جهانی شدن تحمیلی غرب است.
وی افزود: غرب انتظار زوال تدریجی جمهوری اسلامی ایران را داشت اما در سالگرد انقلاب اسلامی در فوریه اخیر ما شاهد جشنهای پرشکوه در ایران بودیم.
این محقق روس گفت: امام خمینی بارها موافقت خود را با دستاوردهای علمی اعلام کرده و در واقع با حاکمیت فرهنگ غرب بر ایران مخالف بود.
"الکساندر چوماکوف" معاون جامعه فلاسفه روسیه نیز منطقه خزر را مهمترین منطقه جهان خواند و افزود: ایران و روسیه دو قدرت مهم این منطقه می‌توانند پیوندهای همکاری با یکدیگر را تحکیم بخشند.
این فیلسوف روس معتقد است باتوجه به امکان ارائه نظریه‌ای در مورد جهانی شدن از سوی ایران و روسیه، پیام امام (ره) به گورباچف و نامه احمدی نژاد به بوش باید مورد توجه قرار گیرد.
با تصمیم رییس این میزگرد و موافقت شرکت‌کنندگان در آن، قرار شد مقاله‌های ارائه شده در کتابی گردآوری و انتشار یابد.

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.