معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید امام خمینی (س) را به عنوان یک الگوی جامع و کامل به نوجوانان و جوانان کشور معرفی کنیم، گفت: هرچقدر ابعاد اخلاقی، سیره عملی و خاطرات زندگی امام از زبان یاران و نزدیکان ایشان، بیشتر در جامعه ترویج شود قطعا در کاهش آسیب ها تأثیر خواهد داشت.

حمیدرضا کفاش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در مورد تأثیر تبیین اندیشه های امام خمینی (س) برای نسل جوان کشور در کاهش آسیب های اجتماعی اظهار داشت: امام شخصیت جامع الاطراف و انسان کاملی بودند. اگر ابعاد مختلف زندگی امام تشریح شود، در الگوسازی و حرکت به سمت رشد و تعالی مؤثر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تنها بعد ویژگی امام بعد سیاسی و مبارزه با استکبار نبود، تصریح کرد: امام یک انسان کامل به لحاظ اخلاقی و اجتماعی و به لحاظ روش های محبت آمیز و ارتباط صحیح و مناسب با خانواده، و همچنین یک فیلسوف، عارف، عالم،خطیب و اهل قلم بود. یعنی ابعاد وجودی مختلفی دارد.

وی ضمن بیان اینکه نوجوانان و جوانان ما نیاز به الگو دارند، افزود: اگر ما در جامعه و مخصوصا جامعه فرهنگیان تلاش کنیم که امام را به عنوان یک الگوی کامل به نوجوانان و جوانان معرفی و سیره زندگی امام را آن گونه که هست تشریح کنیم و وقتی او را به عنوان الگوی کامل و جامع قبول کردند، تمام حرکات و زندگی خود را بر آن مبنا تنظیم می کنند.

کفاش تأکید کرد: اشکال ما این است که صرفا به برخی از ابعاد وجودی امام پرداخته ایم. یعنی امام را یک چهره مبارز و دشمن ستیز معرفی کردیم. البته بوده، نه اینکه نباشد، اما تنها این نبوده است. هرچقدر ابعاد اخلاقی، سیره عملی و خاطرات زندگی امام از زبان یاران و نزدیکان ایشان، بیشتر در جامعه ترویج شود قطعا در کاهش آسیب ها تأثیر خواهد داشت. به این دلیل که نوجوان و جوان به دنبال الگو می گردد، اگر ما الگوهای خوبی به آنها معرفی کنیم قطعا تأثیرات خودش را خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد میزان اهتمام وزارت آموزش و پرورش به حرکت در این مسیر، گفت: همایش سیره عملی امام که دو سال است در منطقه 3 به نیابت از اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار می شود را بعد از جمع بندی آن را به صورت ملی و سراسری برگزار خواهیم کرد. کتاب های درسی ما در تجدید نظر خیلی تغییر پیدا کرده و مملو از خاطرات، سخنان و سیره زندگی امام است. در درس هایی که به نحوی دانش آموزان آزاد هستند مثل درس سبک زندگی، تفکر و پژوهش نیز عناوینی برای فکر کردن، اندیشیدن برای بحث پیرامون ویژگی های امام نهاده شده است. در فوق برنامه های که تابستان برگزار کردیم مثل جشنواره های قرآنی و فرهنگی و هنری هم وجود مبارک امام، یاد امام و سخنرانی راجع به سیره امام و معرفی ابعاد زندگی ایشان جزو برنامه های اصلی آموزش و پرورش بوده است. البته معتقدم که خیلی بیشتر از این باید کار کنیم و این کارهایی که انجام می دهیم کافی نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش حرکت به سمت جامعه متعالی ترسیم شده توسط امام را هدف این وزارت خانه عنوان کرد و گفت: هدف برنامه ریزی های ما حرکت به سمت جامعه متعالی و الگوی اسلامی، که سمت حرکت نظام جمهوری اسلامی به این سمت است، می باشد. البته نکات ریز و اشکالاتی هست اما به نظر می رسد سال به سال در کلان ما داریم به سمت این الگو حرکت می کنیم. امیدواریم روزی بتوانیم تمام ابعاد زندگی امام که از او یک وجود جهانی ساخت را برای نسل جدید پیاده کنیم و الگوسازی شود؛ و به جامعه متعالی یا حیات طیبه ای که در سند تحول بنیادین پیش بینی شده دست پیدا کنیم.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.