منتخب مردم تهران در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه انقلاب فرهنگی بسیار فراتر از دانشگاه ها است، گفت: فراتر از وظیفه اینکه 4 استاد اخراج شوند و یا 4 برنامه درسی تغییر پیدا کند، باید چه در خود دانشگاه و چه در سطح عمومی جامعه ارزش های ماهوی فرهنگی حاکم شود.

محمود صادقی در گفت و گویی به مناسبت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی توسط امام خمینی (س) با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بحث انقلاب فرهنگی را بسیار فراتر از دانشگاه ها دانست و اظهار کرد: هرچند انقلاب فرهنگی در زمانی شکل گرفت که با توجه به شرایط کشور و فضایی که گروه های ضد انقلاب ایجاد کرده بودند نیاز بود که در دانشگاه یک اتفاقی بیافتد اما بحث یک تحول فرهنگی در کشور مطرح بوده است.

منتخب مردم تهران در دهمین دوره انتخابات مجلس ادامه داد: سال های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور فضای خاصی بود که نیاز به یک وقفه در نظام آموزش عالی بود. البته این امر یک موضوع درون زا بود. یعنی حرکتی که خود دانشگاه ها شروع کرده بودند منجر به ایجاد وضعیت فوق العاده ای شد. البته تمایلاتی بود که این وضعیت فوق العاده خیلی زیادتر تداوم پیدا کند ولی در سال 62 کسانی متوجه شدند که تداوم این وضعیت باعث آسیب جبران ناپذیر به نظام آموزش عالی کشور می شود. به هر حال رایزنی کردند و منجر به بازگشایی دانشگاه ها شد.

وی با تأکید بر اینکه مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد یک تحول در نظام آموزشی برای تطابق با نظام اسلامی بوده و هست، تصریح کرد: بعد از تغییر نظام از یک نظام شاهنشاهی به جمهوری اسلامی طبیعی است که در سیستم آموزشی هم باید تحولات اساسی صورت می گرفت. از طرف دیگر علاوه بر مأموریت هایی مثل تغییر سرفصل ها و تعریف رشته های جدید، که کارهایی هم در این زمینه انجام شده است، بخش دیگر تحول فرهنگی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اعتقاد بر اینکه کارهای بزرگی انجام شده اما نقاط ضعفی هم وجود داشته گفت: من می خواهم بگویم فراتر از وظیفه اینکه 4 استاد اخراج شوند و یا 4 برنامه درسی تغییر پیدا کند، باید چه در خود دانشگاه و چه در سطح عمومی جامعه ارزش های ماهوی فرهنگی حاکم شود.

وی در مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب با انتقاد از اینکه بیشتر در سطح و ظواهر ماندیم و به عمق حرکت نکردیم، تصریح کرد: به طور مثال در بحث توسعه آموزش عالی توسعه کمی دادیم و کیفیت را فدای کمیت کردیم. به خصوص در یک دهه اخیر به نظرم با گسترش کمی بی رویه و بدون مطالعه در بخش های مختلف آموزش عالی کیفیت را فدای کمیت کردیم.

صادقی یادآور شد: امام خمینی (س) دانشگاه را مبدأ همه تحولات و کارخانه انسان سازی می دانست. ما باید ببینیم که چقدر دانشگاه های ما انسان ساز هستند؟ آیا آماری داریم که این امر را نسبت به گذشته مقایسه کنیم؟ ما باید به فکر خروجی برنامه ها باشیم. اگر به خروجی های فرهنگی فکر کنیم متأسفانه به وضعیت مطلوب بسیار فاصله داریم.

وی تأکید کرد: عمدتا به خاطر فضای سیاسی کشور و تنش هایی مثل جنگ تحمیلی از جامعه علمی سلب اعتماد شده است. یعنی امنیتی کردن فضای دانشگاه به تخریب بنیان های فرهنگی منجر شده است. از طرف دیگر دوگانگی در رفتار افراد را در پی داشته و همچنین حتی در بحث های علمی باعث توجه بیش از حد به ظواهر شده است.

منتخب مردم تهران در دهمین دوره انتخابات مجلس در پاسخ به سؤالی در مورد راهکار فاصله گرفتن از ظاهر گرایی در مسائل مختلف از جمله مسائل علمی، اظهار کرد: من معتقد هستم که باید به خود جامعه علمی اعتماد کنیم. باید این فاصله، یعنی دیوارهای بی اعتمادی کشیده شده بین دولت و ملت، با اعتمادی که به وجود می آید فرو بریزد. باید دانشگاهیان را تکریم کنیم و اجازه دهیم که اندیشه ها در محیط امن و نه امنیتی بالندگی و رشد پیدا کنند.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.