کتاب تجلی توحید پژوهشی پیرامون حج در نگاه امام خمینی(س) است و 296 صفحه و سیزده فصل به تبیین این مسئله می پردازد و کارپژوهش و تحقیق آن را حجت الاسلام والمسلمین محمد علی سلطانی به انجام رسانده است.

کتاب تجلی توحید از جمله کارهای تخصصی گروه معارف معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) درشمارگان 20000 نسخه جهت توزیع بین مدیران ، عوامل کاروانها و زوار حج تمتع به چاپ رسیده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ، کتاب تجلی توحید پژوهشی پیرامون حج در نگاه امام خمینی(س) است و 296 صفحه و سیزده فصل به تبیین این مسئله می پردازد و کارپژوهش و تحقیق آن را حجت الاسلام والمسلمین محمد علی سلطانی به انجام رسانده است.
کتاب تجلی توحید اثری است که کوشیده است با کندوکاوی در پیامها و سخنان و اقدامات حضرت امام خمینی(س) پیرامون حج پاره ای از ابعاد عرفانی، سیاسی، اجتماعی و فقهی حج را از نگاه امام بازگو نماید. به گفته ناشر در دوران ما، حضرت امام خمینی(س) از میان فقیهان و عارفان و رهبران جهان اسلام از معدود کسانی است که به جایگاه واقعی حج نگریسته و ابعاد مختلف آن را مورد توجه قرار داده و در جهت احیای حج ابراهیمی و محمدی تلاش کرده است.
مولف در فصل اول این اثر در یک نگاه اجمالی به بررسی تاریخی حج و در فصل دوم به بررسی حج در قرآن کریم می پردازد. فصل سوم نیز به موضوع حج و عرفان اختصاص دارد که نگرش عرفانی مسلمانان به حج را با تشریح دیدگاه حکیم ملاهادی سبزواری، ابن عربی، ملاصدرا و حضرت امام خمینی(س) توضیح می دهد.
محقق بر این باور است که حضرت امام خمینی(س) در همه اعمال و آداب این فریضه اشاره های عرفانی و روحانی می دید و باید نگرش های امام خمینی پیرامون حج را در راستای نگرش عرفانی مکتب صدرایی مورد بحث و بررسی قرار داد. وی ادامه می دهد که در نگرش عرفانی حضرت امام(س) حج در حقیقت نماد توحید و جایگاهی است که انسان با همه وجود خود را در محضر قدس الهی می بیند.
فصل چهارم و فصل پنجم نیز نگرش فقهی امام و نگرش کلامی ایشان به حج را مجموعاً در ده صفحه مورد تحقیق اجمالی قرار داده است. اما فصل ششم به تفصیل موضوع حج و سیاست را بررسی می کند و حج را نماد وحدت مسلمانان، مرکز تصمیم گیری های مهم سیاسی و اقتصادی و مرکز تبادل اطلاعات و نماد تبلور قدرت و محل اندیشه جمعی و جایگاه آشنایی و ارتقای فرهنگی و در نهایت مبارزه با استکبار و بت زدگی معرفی می کند.
مولف در فصل هفتم با عنوان حج و تبلیغات می نویسد از دیدگاه امام موسم حج بهترین جایگاه تبلیغ اسلام و رساندن پیام درست آن به جهانیان است.
فصل هشتم تحت نام سازماندهی جهانی حج به بررسی مشارکت همه علما و دولت ها در این فریضه الهی می پردازد و بنا به دعوت حضرت امام مبنی بر عدم لیاقت آل سعود در اداره مراسم حج و اندیشیدن چاره ای برای این امر از سوی علما و روشنفکران پیشنهاد تشکیل نهاد برنامه ریز برگزارکننده مراسم حج و تدوین آیین نامه برای آن و التزام کشورهای اسلامی به اجرای تصمیمات آن را مطرح می کند.
فصل نهم نیز به تشریح وظایف امیران حج اختصاص دارد و اهمیت تاریخی این منصب و سیر تحول آن را مطرح می کند. انتخاب امیر حج از دیرباز در بین مسلمانان مطرح بوده است و طبق گزارش های تاریخی پیامبر اکرم(ص) نخستین کسی بود که امیر حج تعیین کرد.
نویسنده در فصل دهم وظایف روحانیت در حج را آموزش احکام، حفظ حیثیت اسلام و بیداری و آگاهی بخشی به حاجیان می داند و در فصل یازدهم نیز تحولات حج پس از پیروزی انقلاب اسلامی را از سه منظر تحول در ادبیات حج، تحول در مفهوم حج و تحول در برگزاری حج بررسی می کند.
فصل دوازدهم از این کتاب به بیان آرزوهای امام در مورد حج اختصاص دارد که در سه عنوان آزادسازی انرژی متراکم مسلمانان، بازآفرینی حج واقعی در بین مسلمانان و تشکیل قدرت نظامی مشترک اسلامی بیان شده است.
مولف می نویسد امام آرزومند بود که حج در همه شئون زندگی مسلمانان نقش داشته باشد و هیچ زاویه زندگی مسلمانان از تاثیر حج به دور نباشد. در این نگاه حج امری مرتبط به شخص حاجی نیست بلکه به همه افراد جامعه بزرگ اسلامی مربوط است. فصل سیزدهم نیز به تحلیل محتوای پیام های امام برای حج اختصاص دارد و در نهایت مولف به جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته است.
گروه معارف معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی پیش از این نیز کتاب مناسک حج امام(س) همراه با استفتائات پیرامون حج، و تبیان "حج" در کلام و پیام امام خمینی(س) را منتشر ساخته بود.
نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.