یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ضعف نظام سرمایه‌داری گفت: به میزانی که غرب به انتهای نقطه تمدنی خودش می‌رسد جهان اسلام می‌تواند با ادبیات جدید وارد صحنه شود و با تمدن‌سازی به تسخیر معنوی جهان دست پیدا کند.

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره اینکه بر اساس چه الزام و نیازی مسئله تشکیل قطب قدرتمند جهان اسلام از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد گفت: در واقع ایده تشکیل یک قطب قدرت از سوی جهان اسلام در دهه‌های اخیر ابتدا توسط حضرت امام خمینی(ره) مطرح شد.

وی در ادامه افزود: مبنای این نظر این است که در فضای بین‌المللی تا وقتی که کشورهای اسلامی به یک قطب قدرت تبدیل نشوند، نمی‌توانند از منافع، موقعیت و امنیت خود دفاع کنند و در چنین وضعیتی مصالح جهان اسلام قربانی سیاست‌گزاری‌های بین‌المللی می‌شود.

زارعی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هم در ادامه این مسئله و با نگاه به نهضت بزرگ بیداری اسلامی که ایجاد شده است، مسلمانان را به آمادگی برای حرکت به این سمت آگاهی دادند و از همه ملت‌های مسلمان خواستند فراتر از حرکت در چارچوب‌های جغرافیایی خاص به تشکیل یک قطب قدرت اسلامی بیندیشند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره اینکه ضعف این روزهای نظام سرمایه‌داری چه فرصتی را برای تشکیل قطب جهان اسلام فراهم می‌کند گفت: به میزانی که غرب به انتهای نقطه تمدنی خودش می‌رسد و دیگر حرفی برای گفتن ندارد، که البته سال‌هاست غرب حرف جدیدی تولید نکرده است، جهان اسلام می‌تواند با ادبیات جدید وارد صحنه شود و با تمدن‌سازی به تسخیر معنوی جهان دست پیدا کند.

وی عنوان کرد: به عنوان نمونه وقتی که جهان آسیب‌های شدید اخلاقی خورده است و این آسیب‌ها هم ناشی از فرهنگ و تمدن غرب است اسلام می‌تواند با ارائه یک نظام اخلاقی قابل قبول توجهات ملت‌ها را به سمت خود جلب کند.

زارعی ادامه داد: در حوزه سیاسی نیز وقتی که نتیجه تمدن غرب شکاف‌های عظیم بین مردم و حاکمیت‌ها است، اسلام می‌تواند با ارائه الگوی مردم‌سالاری دینی این شکاف را پر کند و یک نظام سیاسی جدیدی را مستقر سازد.

وی تأکید کرد: همین طور در حوزه اقتصاد وقتی که الگوی اقتصاد سرمایه‌داری به شکاف‌ها و دره‌های عظیم میان اقشار و طبقات مختلف مردم منجر شده است، اسلام می‌تواند با ارائه الگوی عدالت اقتصادی خود توجه جوامع را به سوی خود جلب کند.

وی ابراز کرد: اینها مجموعه مسائلی است که به ما کمک می‌کند بتوانیم الگوی همه‌جانبه تمدنی را در شرایطی که تمدن غرب با چالش‌های فراوان داخلی مواجه است به دنیا معرفی کرده و مسیر را به سمت حاکمیت اسلام فراهم کنیم.

زارعی درباره نقش منفی گفتمان سلفی و وهابی در تشکیل قطب جهان اسلام و تأثیر ترویج گفتمان مردم‌سالاری دینی در منزوی ساختن این گفتمان متحجر گفت: اساسا گفتمان پیشرو اسلام‌گرایی رقیبی به نام سلفی‌گری یا تجدد‌مآبی دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سلفیت مانعی بر سر راه اسلام‌گرایی نیست. در واقع سلفیت از رواج افتاده است و در سطح جهان اسلام سلفی‌گری به عنوان شریک جرم نظام‌های استبدادی شناخته می‌شود.

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.