life

گزارشی از تکنیک های شگفت انگیز که به جذابیت تان می انجامد

برای بسیاری از ما برقراری ارتباط زودهنگام با افراد جدید در ابعاد مختلف زندگی به ویژه زمینه کسب و کار دشوار و یا غیر ممکن به نظر می رسد اما راه های فوق العاده ای برای حل این مشکل وجود دارند! به گزارش خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ یکی از مهم ترین ویژگی های صاحبان کسب و کارهای موفق و افراد ثروتمند توانایی فوق العاده آنها در برقراری ارتباط با دیگران است. بسیاری از مردم تسلیم این باور غلط شده اند که توانایی برقراری ارتباط با دیگران یک صفت طبیعی و غیر قابل آموزش است که تنها در برخی افراد خوش شانس نهادینه شده است. در واقع، این توانایی تحت کنترل ما بوده و بخشی از هوش هیجانی ما است. نتایج مطالعه ای که توسط "متیو لیبرمن" در دانشگاه "یو سی ال ای" (دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس) انجام گرفت، نشان داد اجتماعی بودن و برقراری ارتباط با دیگران همانند نیاز به آب، غذا و پناهگاه یک نیاز بنیادی است. به عنوان مثال "لیبرمن" دریافت که انسان ها دردهای اجتماعی مانند از بین رفتن یک رابطه را در قسمتی از مغز احساس می کنند که دردهای فیزیکی در آن حس می شود. وظیفه اصلی این منطقه از مغز، هشدار دادن درباره تهدیدهایی است که بقای ما را به خطر می اندازند. این امر نشان می دهد ارتباط اجتماعی از چه اهمیت بالایی برخوردار است. اجتماعی بودن در فطرت ما نهادینه شده است. رالف نیکولز معتقد است " اساسی ترین نیاز تمام نوع بشر نیاز به فهمیدن و فهمیده شدن است." اسکن های ام آر آی نشان می دهند تفکر اجتماعی و تفکر تحلیلی دربرگیرنده شبکه های عصبی کاملاً متفاوت هستند و آنها شبیه یک الاکلنگ عمل می کنند. هنگامی که مشغول تفکر تحلیلی می شوید، بخش اجتماعی مغز متوقف می شود اما به محض اینکه کارتان به پایان رسید، بخش اجتماعی شروع به ادامه زندگی عادی خود می کند. مغز اجتماعی پایانه ای از الاکلنگ است که کودک چاق تر نشسته و مغر ما به صورت پیش فرض اینگونه طراحی شده است. اکنون با توجه به این موضوع که ارتباط اجتماعی یک نیاز بنیادی انسانی است، ممکن است این تفکر در ذهن ایجاد شود که ما به سادگی می توانیم با هر کسی ارتباط برقرار کنیم. در عمل اما اینگونه نیست و برخلاف تمایل شخصی مان گرفتار عواملی مانند کمرویی، خودآگاهی، بدبینی، غرور، رقابت، حسادت و تکبر می شویم. اگر بتوانید این احساسات را بیرون بریزید، قادر خواهید بود با هر کسی که می خواهید ارتباط برقرار کنید، حتی با کسانی که هنوز این احساسات را در خود حفظ کرده اند. در ادامه برخی نکاتی را که به ما کمک می کند با هر کسی که دیدار می کنیم خیلی زود ارتباط برقرار کنیم، با هم مرور می کنیم. می دانید در ۷ ثانیه اول هر ارتباط، تصمیم تان را می گیرید؟! تحقیقات نشان داده اند اکثر مردم در هفت ثانیه اول دیدار با دیگران تصمیم می گیرند که از طرف مقابل خوششان بیاید یا از او متنفر باشند. سپس آنها ادامه گفت و گو را صرف توجیه درونی واکنش اولیه یکدیگر می کنند. این موضوع ممکن است وحشتناک به نظر برسد اما با دانستن این موضوع می توان از آن به عنوان یک مزیت در برقراری ارتباط با هرکسی استفاده کرد. برداشت های اولیه عمیقاً به زبان بدن بستگی دارند. آگاه بودن از حرکات، ایما و اشاره ها، عبارات و تن صدا (و استفاده مثبت از همه آنها) تأثیر بسیار قابل توجهی بر روی طرف مقابل خواهند گذاشت. با هوش هیجانی یک جلب توجه متفاوت ایجاد کنید استفاده از یک تن صدای مشتاقانه، گره زدن دست ها به یکدیگر، برقراری تماس چشمی، متمایل شدن به سمت فرد گوینده، همگی شکل های مثبتی از زبان بدن هستند که افراد دارای هوش هیجانی بالا به منظور جلب توجه دیگران از آن استفاده می کنند. استفاده از یک زبان بدن مثبت می تواند یک گفت و گو را کاملاً متفاوت کند و به همین خاطر است که می گویند چگونگی بیان یک موضوع می تواند از اصل آن موضوعی که بیان می شود، مهم تر باشد. چطور مخاطب شما از ابتکار عمل تان پیروی می کند؟ اولین گفت و گوهای ما با یک آشنای جدید، بیشتر به مکالمات سطحی گرایش دارد. ما یک چهره محتاطانه از خود به تصویر می کشیم و به موضوعات خوب و بی خطر تکیه می کنیم. اغلب درباره آب و هوا و افراد مشترکی که می شناسیم گفت و گو می کنیم اما اگر واقعاً می خواهیم با کسی ارتباط برقرار کنیم باید خود واقعی مان را برایش آشکار کنیم. نیازی نیست که بیش از حد درباره مسایل شخصی خود با او به گفت و گو بپردازید اما مهم است که به طرف مقابل اجازه دهید درباره علایق شخصی تان آگاهی کسب کند. در بسیاری از مواقع، طرف مقابل از ابتکار عمل شما پیروی کرده و همین کار را انجام خواهد داد. پرسش های خوب گفت وگو را بسط می دهد در صورتی که طرف مقابل برای توسعه و باز کردن گفت و گو مردد به نظر می رسید، او را با مطرح کردن پرسش های قابل توجه به این کار تشویق کنید. پرسش "شما چکار می کنید؟" به اندازه "چرا این حرفه را انتخاب کردید؟" گفت و گو را بسط نخواهد داد. به دنبال پرسش هایی باشید که طرف مقابل را بیشتر به سمت شما جذب می کند و البته از مطرح کردن پرسش های خیلی شخصی بپرهیزید. نکته ای کلیدی برای نظام های آموزشی مدارس لیبرمن در مطالعه خود به این نتیجه رسید که نظام های آموزشی در صورتی که بیشتر به جنبه اجتماعی یادگیری توجه کنند، می توانند نتایج به مراتب قابل توجه تری داشته باشد. به عنوان مثال، بهترین روش کمک به دانش آموز کلاس پنجم که در حل یک مسأله ریاضی دچار مشکل شده، این است که از او بخواهیم از دانش آموزی دیگر کمک بگیرد. همین اصل را در زندگی بکار گرفته و تلاش کنید از شخصی که سعی در برقراری ارتباط با او را دارید، یاد بگیرید. این امر نه تنها پیوند آنها با شما را مستحکم تر می کند، بلکه این احساس را در آنها ایجاد می کند که مهم هستند. همچنین این کار نشان می دهد که شما مغرور نبوده و این را پذیرفته اید که هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که باید یاد بگیرید. یک اشتباه خطرناک در هم صحبتی با دیگران! اگر آشنای جدید شما این افتخار را به شما می دهد که خود را به شما بشناساند و از خودش برایتان بگوید، او را از کارش پشیمان نکنید. حرف های طعنه آمیز، انتقاد و شوخی کردن هایی که ممکن است در طرف مقابل این احساس را ایجاد کند که به خاطر آنچه که با شما در میان گذاشته مورد قضاوت قرار گرفته، کار کاملاً اشتباهی است. در عوض روی نگرش آنها به زندگی تأکید کنید. این کار را می توانید حتی در صورتی که با اعتقادات او موافق نیستید انجام دهید و سپس با آشکار نمودن موضوعات بیشتری در مورد خودتان به آنها واکنش نشان داده و جبران کنید. به اندازه ای که دنبال دلیل برای دوست نداشتن هستید، در پی عللی برای دوست داشتن هستیم؟! در بعضی فرهنگ ها عمدتا زمینه های بدبینی به یکدیگر وجود دارد. به نظر می رسد بیشتر به دنبال یافتن دلایلی برای دوست نداشتن دیگران هستیم تا آنکه در پی یافتن دلایلی برای دوست داشتن آنها باشیم. آن صدای بدبینی را در خود خاموش ساخته و بر روی یافتن ویژگی های خوب در آشنای جدیدتان تمرکز کنید. لبخند زدن یک واکنش مفید هنگام شنیدن انسان به طور طبیعی (و ناخودآگاه) آیینه زبان بدن فردی است که با او گفت و گو می کند. اگر می خواهید دیگران شما را دوست بدارند، هنگام گفت و گو به آنها لبخند بزنید و آنها به طور ناخودآگاه این محبت شما را پاسخ داده و در نتیجه احساس خوبی نسبت به شما خواهند داشت. اسرار استفاده از نام افراد هنگام تکلم با آنها نام شما یک بخش اساسی از هویت شما را تشکیل می دهد و هنگامی که دیگران از آن استفاده می کنند احساس فوق العاده ای در شما ایجاد می کند. استفاده از نام دیگران تنها هنگام احوال پرسی با آنها کافی نیست. تحقیقات نشان داده اند افراد هنگامی که طرف مقابل در طول گفت و گو نام آنها را صدا می زنند، احساس اعتبار می کنند. هنگامی که با فردی دیدار می کنید، هیچ وقت از پرسیدن نام او برای دومین بار در صورتی که همین چند دقیقه پیش نام او را پرسیده و فراموش کردید، هراسان نباشید. اگر قرار است بار دیگر با این فرد دیدار کنید حتما نام او را به خاطر بسپارید. قانون پلاتین را جدی بگیرید "قانون پلاتین" بیان کننده این موضوع است که با افراد به گونه ای رفتار کنیم که می خواهند با آنها رفتار شود. این کار نه تنها در طرف مقابل احساس راحتی بیشتری ایجاد می کند، بلکه گویای این موضوع است که شما به حرف های طرف مقابل گوش داده و به او توجه کرده اید. این کار موجب می شود او بیشتر با شما احساس صمیمیت کرده و تلاش بیشتری برای استحکام رابطه از خود نشان دهد. اشتباه خوشایندی که تاثیری در بهبود روابط ندارد! بیان موفقیت ها و تجربیات زندگی این احساس را ایجاد می کند که شما قصد دارید خود را به اندازه طرف مقابل خوب (یا بهتر از او) جلوه دهید. این کار ممکن است برای ضمیر ناخودآگاه شما خوشایند باشد، اما به برقراری ارتباط کمک نخواهد کرد. این کار باعث می شود بجای آنکه از طرف مقابل شناخت کافی بدست آورید و به کشف زمینه های مشترک برای توسعه ارتباط بپردازید، تنها بر روی خودتان تمرکز کنید. صدایی که باید در درون تان خاموش کنید؟ یک موضوع مهم که ما را از برقراری ارتباط با دیگران منع می دارد این است که ما واقعاً به طرف مقابل مان گوش نمی دهیم. در عوض، هنگامی که فرد مقابل در حال صحبت کردن است، در حال فکر کردن هستیم. در واقع، ما بر روی آنچه که در مرحله بعد قصد داریم بگوییم تمرکز کرده ایم و قادر نخواهیم بود آنچه که طرف مقابل گفته است را درک کنیم و این در حالی است که کلمات صریح و واضح به گوش ما می رسند اما هیچ معنی برای ما ندارند. اگر می خواهید عمیقاً با دیگران ارتباط برقرار کنید، باید این صدای درونی خود را خاموش کنید. وقتی هدف اصلی شما برقرار ارتباط با فردی است، باید به اندازه کافی به خود فرصت دهید تا به اظهارات او گوش داده و آنها را درک کنید و سپس براساس آنها گفت و گو را پیش ببرید. حتما امتحان کنید... در نهایت، خبر خوب این است که فطرت ما انسان ها به گونه ای است که برای برقراری ارتباط با یکدیگر طراحی شده اما هر یک از ما برای انجام این کار از روش خودمان استفاده می کنیم. دفعه بعد که فرد جدیدی را ملاقات کردید، با رعایت این نکات خواهید دید که یک گفت و گوی سطحی چگونه به یک گفت و گوی فوق العاده تبدیل خواهد شد. کسب این توانایی می تواند شما را نه تنها در زمینه کسب و کار بلکه در تمامی ابعاد زندگی به فرد موفقی تبدیل کند. برگرفته از: businessinsider

کدخبر: 319196
ارسال نظر

موضوعات داغ