با لغو تحریم ها، غول های هواپیمایی – بوئینگ و ایرباس- بهترین فرصت را می یابند تا بار دیگر وارد بازار جذاب ایران شوند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی جماران، سایت آماری «وال استریت 247» آمریکا در گزارشی نوشت: تا قبل از انقلاب اسلامی 1979، شرکت ایران ایر به ‌احتمال زیاد بزرگترین شرکت هوایی در خاورمیانه بود. این شرکت با در اختیار داشتن بوئینگ‌ های 747 خود، پروازهای 11 ساعته به شهرهایی همچون نیویورک داشت. از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یکی از این بوئینگ‌ های 747 که در سال 1977 به ایران تحویل داده شده بود، همچنان فعال است اما نه به ‌مقصد نیویورک.

شرکت بوئینگ و ایرباس گفته اند که نخستین ذینفعان از توافق هسته ای ایران و لغو تحریم ها هستند. برای چنین شرکت هایی، این توافق می تواند به معنای انعقاد قراردادهایی به ارزش 20 میلیارد دلار باشد.

یک مقام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته است که به روز شدن ناوگان هوایی این شرکت در دستور کار قرار دارد.

ایران اعلام کرده است که به منظور بازسازی ناوگان هوایی تجاری خود، در یک سال در مجموع 80 تا 90 فروند هواپیما از بوئینگ و ایرباس خریداری خواهد کرد. ایران در دهه آینده به 400-500 فروند هواپیمای غیر نظامی به ارزش 20 میلیارد دلار نیاز دارد. احتمال می رود این هواپیماها از نوع منطقه ای امبرائر و بمباردیر و دیگر مدل ها باشند.

یکی از پنج مدل 747هنوز در ناوگان ایران ایر پرواز می کند و میانگین سن آن 36 سال است. از میان 84 خطوط هوایی که مدل 747 را در اختیار دارند، ایران ایر در زمینه سن هواپیما در رتبه هفتاد و نهم قرار دارد. ایران ایر همچنین مدل A300 ایرباس - به عنوان اولین جت های تجاری ایرباس- را همچنان استفاده می کندو میانگین سنی این هواپیما نزدیک به 30 سال است. علاوه بر این، ایران ایر 15 اپراتور جت های تجاری دیگر (از جمله نیروی هوایی ایران و دولت) را در اختیار دارد. نوسازی تمامی ناوگان های فرسوده ایران در دستور کار قرار دارد.

ایران ممکن است بخواهد ناوگان هواپیماهای خود را نوسازی کند، اما هم بوئینگ و هم ایرباس سفارشات عقب افتاده ای برای 10 سال آینده دارند که ابتدا باید به آنها رسیدگی کنند. ایران ممکن است سعی کند سفارشات خود را خارج از نوبت تحویل بگیرد.

در اینجا ممکن است رقیب نوپای Comac از چین با یک هواپیمای جت تک محوره برای رقابت با خانواده 737 و A320 از راه برسد.

بوئینگ و جنرال الکتریک در ماه آوریل سال گذشته اعلام کرده بودند که از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مجوز صادرات دریافت کرده اند که تحت توافق هسته ای مقدماتی و تسهیل تحریم‌ ها، به آنها اجازه می‌دهد قطعات یدکی هواپیماهای مسافری به ایران بفروشند.

برخی مقامات برآورد می کنند که ایران با جمعیتی حدود 80 میلیون نفر، طی یک دهه آینده در مجموع به 400 فروند هواپیمای مسافربری نیاز داشته باشد و این نشان از معاملاتی هنگفت برای عرضه کنندگان مهم غربی پس از سال ها انتظار دارد.

شرکت ایران ایر پیشتر اعلام کرده بود به حداقل 100 فروند هواپیمای مسافری نیاز خواهد داشت و از هواپیماهای بدنه باریک A320 ایرباس و 800-737 بویینگ و مدل ‌های پهن پیکر A330 و A350، 777 و 787 و مدل 8-747 به عنوان مدل‌ های هواپیماهای غربی نام برده بود که مناسب ناوگان این شرکت خواهند بود.

بخش حمل و نقل ایران یکی از بخش هایی است که سال ها تحت تحریم غرب بوده است و اکنون ناوگان فرسوده هواپیمایی این کشور نیاز مبرمی به بازسازی دارد.

منبع: سایت «وال استریت 247»

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.