پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با وجود نیروهای هوایی ترکیه در آسمان شب و تانک‌هایی که در خیابان‌ها پرسه می زنند، بسیاری از کُردهای ترکیه از بازگشت جنگ پس از بمباران و ویرانگری‌های ارتش این کشور می هراسند.
«پینار دمیر» وکیل جوانی که در شهر اکثریت کُردنشین «دیاربکر» زندگی می کند، اظهار کرد: فکر می کنم همه ما مانند دهه ۹۰ میلادی دوباره در سال‌های تاریک زندگی می کنیم. خطر تجربه مجدد درگیری‌ها و نزاع‌ها وجود دارد.
بمب گذاری انتحاری ۲۰ ژوئیه در شهر کُرد نشین و مرزی «سوروچ» که منجر به کشته شدن ۳۲ نفر به دست تروریست‌های داعش شد، به جرقه حملات انتقام جویانه حزب کارگران کردستان (پ ک ک )‌ که مظنون به تبانی دولت ترکیه با تروریستها است، دامن زد.
این در حالی است که آنکار این ادعا را رد و حملاتی را علیه اهداف داعش در سوریه و موضع کُردها در شمال عراق و شرق ترکیه راه اندازی کرده است .
هر شب برای چند ساعتی کسانی که در دیاربکر زندگی می کنند صدای برخاستن جنگنده های ترکیه را از فرودگاه نظامی این شهر می شنوند.
در همین حال نیروهای امنیتی پلیس ترکیه با یورش‌های سراسری علیه پ ک ک، داعش و شبه نظامیان مارکسیست، خیابان های دیاربکر را مسدود کردند.
بنا به گزارش دفتر نخست وزیر تا کنون دست کم ۱۳۰۲ تن در سراسر کشور دستگیر شده اند.
«حمدیه بولوط» ساکن ۴۹ ساله این شهر که منزلگاه حدود یک میلیون نفر است، اظهار کرد: مردم دیاربکر می ترسند. هیچ کس خانه اش را از ۵ بعد از ظهر به بعد ترک نمی کند.
این زن که چادری بر سر دارد و در جایی که ایستاده است تانک ارتش ترکیه عبور می کند در حال گریه کردن است. وی می گوید: برای چه مردمان دیاربکر باید این همه رنج ببردند؟
پیش از کشتار ۳۲ تن در سوروچ در اوایل ماه ژوئیه انفجاری در راهپیمایی حزب طرفدار کردها در دیاربکر صورت گرفت که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ده ها تن شد.
برای ساکنان این شهر خاطرات وحشناک دهه ۹۰ زمانی که دستگیری ها، قتل ها و درگیری ها زندگی در دیاربکر را به یک کابوس تبدیل کرد، مرور می شود.
«دمیر» وکیل جوان و از اهالی دیابکر، از یک سناریوی حتی بدتر از جنگ سه دهه ای که هزاران نفر در دو سوی این نزاع کشته شدند و با آتش بس در سال ۲۰۱۳ متوقف شد، می هراسد.
وی با ابراز اینکه برخی از جوانان کُرد سلاح های خود را برداشته اند و آماده نبرد شده اند، گفت: ساکنان این منطقه جنگ جدید، ترور و یا بازداشت های خودسرانه را نمی خواهند .
بسیاری از مردم در دیاربکر رجب طیب اردوغان را برای شکست آتش بس و حزب توسعه را برای انجام ندادن محافظت از کُردها در بمبگذاری سوروچ سرزنش می کنند.
«آگیت سزگین» ۲۲ ساله که زمان خود را در کافه پیاده رو می گذراند، گفت: به نظر می رسد که این ترک‌ها هستند که خواهان جنگند. دوستان و حامیان اردوغان این را می خواهند.
وی افروز: «پ ک ک هر کاری را که از جنگ اجتناب کند انجام داده است.»
اما «وهاب چوکسون» که در دانشگاه دیاربکر حقوق تدریس می کند، بر این باور است که مسئولیت حفظ صلح بر دوش پ ک ک است.
وی در حالی که این گروه را ترغیب به اقدام سیاسی و نه مسلحانه کرد، گفت: اگر پ ک ک واقعا صلح می خواهد می تواند جوانان اینجا را که واقعا بعد از این حوادث ‌عصبانی هستند، آرام کند.
چوکسون تاکید کرد: همه ما خوب می دانیم که کشته شدن ده‌ها هزار نفر در ترکیه طی جنگ در این ۳۰ سال به این زودی ها فراموش نمی شود. خون آنها هنوز خشک نشده است.
برخی دیگر در «نصیبین» دیگر شهر کُرد نشین که در مرز سوریه واقع شده است جامعه بین المللی را برای عدم توفق آنکارا در برابر مبارزان کرد کسانی که در غرب کشور سدی در برابر تروریست ها هستند سرزنش می کنند. «ودات» پیشخدمت ۴۵ ساله می پرسید: چه در یک سال روی داد که تمام دنیا ما را فرامرش کردند؟
«عصمت آلپ» یکی از مقامات محلی نصیبین، اظهار کرد که زندگی کردها هیج ارزشی برای ترک ها و غرب ندارد.
آلپ در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، گفت: پنج تا از جوانانمان در این روزهای اخیر کشته شده اند.
پسر ۲۶ ساله وی محمت به میان آمد و گفت: اگر لازم باشد ما خودمان امنیت خود را سازمان دهی می کنیم و این قطعا به معنی متوسل شدن به اسلحه است.
«مراد اوزون» داروسازی در دیاربکر و نامزد سکولار حزب مردم جمهوری خواه در رای گیری ۷ ژوئن پارلمان امید وار است که پارلمان ترکیه راه حل سریعی را پیدا کند.
این مرد ۵۵ ساله در حالی که از آنکارا و پ ک ک در این زمان خواستار خویشتنداری و صلح شد، اظهار کرد: ما ترک‌ها و کردها برای سالیان سال با یکدیگر زندگی کرده ایم.
عکس: خبرگزاری فرانسه
مترجم: گلناز سادات غفاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.