در استانبول نیز پلیس صدها تن را که در مرکز این شهر با سردادن شعار «همه ما طاهرهستیم، همه ما ایلچی هستیم» تجمع کرده بودند را با استفاده از گاز اشک آور و ماشین آب پاش پراکنده کرد.

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، معترضان به قتل طاهر ایلچی در دیاربکر به خیابان ریختند که پلیس با آنها درگیر و با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش آنها را پراکنده کرد. 28/ نوامبر / 2015
«طاهر ایلچی» وکیل حقوق بشر ترکیه و حامی کردها به ضرب گلوله در کنفرانسی مطبوعاتی روز گذشته به قتل رسید.

این وکیل برجسته کُردها چند هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرده بود، حزب کارگران کردستان «پ ک ک» یک گروه تروریستی نیست.
بنا به اظهار مقامات، یک وکیل برجسته مدافع حقوق بشر که به اتهام حمایت از شورشیان کُرد مجرم شناخته شده بود در حمله ای در جنوب شرق ترکیه که در آن یک افسر پلیس نیز جان باخت، به ضرب گلوله کشته شد.
طاهر ایلچی روز شنبه در نشست مطبوعاتی که سایر وکلا در آن حضور داشتند به ضرب گلوله کشته شد. دو افسر پلیس و یک خبرنگار نیز در این حمله زخمی شدند.
هیچ گروه و یا شخصی این حمله را بر عهده نگرفته است. همچنین گزارشات ضد و نقیض درباره دلیل وقوع این حادثه وجود دارد.
حزب چپ‌گرای دموکراتیک‌ خلق‌ها که به شدت منتقد دولت ترکیه است، کشتن ایلچی را یک «سو قصد برنامه ‌ریزی ‌شده» خوانده است.
«افکان علا» وزیر کشور ترکیه و سایر مقامات این کشور اظهار کردند که حمله در برابر افسران پلیس صورت گرفته و ایلچی در یک درگیری کشته شده است.
با این حال کانون وکلای دیاربکراعلام کرد که این وکیل کُرد بوده وعلت اصلی هدف قرار گرفتن همین موضوع بوده است.
ایلچی ۴۹ ساله رئیس کانون وکلا این شهر کُرد نشین و یک فعال حقوق بشر بود.
وی در ماه گذشته برای مدت کوتاهی بازداشت شد و به دلیل گفته‌های خود در یک برنامه خبری زنده که در آن اظهار کرده بود، «پ ک ک» یا همان حزب کارگران کردستان یک گروه تروریستی نیست، مورد بازپرسی قرار گرفت.
ترکیه و متحدانش «پ ک ک» را به عنوان یک گروه تروریستی در نظر دارند و دولت در ماه های اخیر حملاتی علیه این گروه ترتیب داده است.
«پ ک ک» از سال ۱۹۸۴ میلادی برای جدایی جنوب شرق ترکیه مشغول با دولت این کشور در حال جنگ است.
علا اظهار کرد که این حمله توسط دو تن با گشودن آتش به سوی پلیس از ۱۰۰ متری مکانی که ایلچی سخنرانی می کرد آغاز شد و ایلچی سپس در درگیری میان پلیس و مهاجمان جان باخت.
احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه دو سناریو ممکن را در این باره ابراز کرد.
وی گفت: یکی از احتمالات این است که پس از حمله تروریستی مهاجمان ایلچی را به قتل رسانده اند و دومین احتمال این است که ایلچی در تیراندازی کشته شده است.
نخست ‌وزیر ترکیه قول داده است که قاتلان طاهر ایلچی، وکیل برجسته مدافع حقوق کُردها مجازات خواهند شد.
همچنین وی قول انجام تحقیقاتی شفاف در مورد قتل ایلچی را داد.
یک مسئول دولت ترکیه نیز گفته است که چهار تیم تحقیقی برای پیگیری این مورد اختصاص داده شده است. وی افزود دولت مصمم به روشن سازی این حمله است.
این مسئول متذکر شد که مقامات معتقدند که ایلچی در جریان تیراندازی کشته شده است اما احتمال سوم را که ایلچی مستقیما مورد هدف بوده را نفی نکرده است.
ایلچی در صفحه توئیتر خود نوشته بود که به دلیل نظراتش در برنامه تلویزیونی تهدید به مرگ شده است.
با انتشار خبر قتل طاهر ایلچی صدها نفر در استانبول به خیابان ریختند که پلیس با آنها درگیر شد.
قتل طاهر ایلچی همچنین باعث تظاهرات در آنکارا، ازمیر و دیاربکر شد و در محله ای که او به قتل رسید مقررات منع تردد اعلام شده است.
مقامات درگیری هایی میان جوانان کرد و نیروهای امنیتی در محله «سور» جایی که این ترور صورت گرفت را اعلام کردند.
در دیاربکر پلیس برای متفرق کردن گروهی از معترضان از خودروی آب پاش استفاده کرد.
همچنین دراستانبول نیز پلیس صدها تن را که در مرکز این شهر با سردادن شعار«همه ما طاهر هستیم، همه ما ایلچی هستیم» تجمع کرده بودند را با استفاده از گاز اشک ‌آور و ماشین آب‌پاش پراکنده کرد.
در زمان وقوع این حمله ایلچی و سایر وکلا مشغول صدور بیانیه ای در رابطه با تخریب مسجدی تاریخی در سور در پی درگیری ها بودند.
ایلچی همچنین وکیل «محمد رسول» خبرنگار آسوشیتد پرس و دیگر سازمان ها که در ماه اوت در دیار بکر در حال گزارش برای شبکه خبری وایس دستگیر شدند، بود.
عکس: خبرگزاری فرانسه
مترجم: گلناز سادات غفاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.