دانش آموزانی که به سوالات امتحان نهایی سال ۹۵ اعتراض داشتند می گویند آموزش و پرورش تنها قول داده که کلید سوالات را اصلاح کنند.
جی پلاس، دانش آموزانی که به سوالات امتحان نهایی اردیبهشت ۹۵ اعتراض داشتند ؛ چه پاسخی دریافت کردند و نتیجه تشکیل گروه تلگرامی آنها چه شد؟ اینها سوالاتی است که این روزها ذهن بسیاری از دانش آموزان درسراسر ایران را به خود معطوف کرده است. آیا می توان در صورت سخت بودن امتحان دست به اعتراض زد و درمسجد اداره کل آموزش و پرورش تحصن کرد؟ آیا این تحصن ها از سوی مسئولان آموزش و پرورش جدی گرفته می شود و قابل بررسی و پذیرش است؟ «سامان سیفی» نماینده دانش آموزان معترض به سوالات امتحان نهایی از چگونگی ماجرا و مذاکره با مسئولان آموزش و پرورش تهران می گوید، او همراهانش؛ محمد مهدی جالو، روح الله اکبری ، سید محمد سید محسنی معتقدند که در طرح سوالات امتحان نهایی برخی دروس حق او و همکلاسی هایش ضایع شده است . در خصوص چگونگی این تجمع و تحصن بگویید ؛ اینکه چگونه به چنین نتیجه ای رسیدید ؟ این تصمیم واحد عده ای از دانش آموزان است که در نقاط مختلف تهران تحصیل می کنند وحتی همدیگر را هم نمی شناسند . در رشته های مختلف و از مدرسه های مختلف . می خواهم بگویم که تصمیمی نبوده که بخواهیم از پیش درباره آن برنامه ریزی کنیم . دقیقا بعد از سپری شدن روز اول امتحان نهایی شکل گرفت . من در رشته انسانی تحصیل میکنم و در روز اول امتحان عربی داشتم و دانش آموزان رشته های تجربی و ریاضی هم همین طور . به نظرمن این امتحان بخوبی برگزار شد و من توانستم همه سوالات را پاسخ دهم اما آنهایی که در رشته ریاضی و انسانی تحصیل می کنند ؛ نتوانستند امتحان عربی راموفقیت آمیز سپری کنند . ماجرا ازهمان روز آغاز شد . درامتحان بعدی که ما جامعه شناسی داشتیم نظرم تغییر کرد و متوجه اعتراض روزقبل دانش آموزان تجربی و ریاضی شدم .مشکل ما هم این بود که درامتحان جامعه شناسی سوالات حفظی بود در صورتیکه ما طبق اهداف آموزش و پرورش و البته تلاش دبیران مفهومی دروس را یاد گرفته ایم . بنابراین نتوانستیم آنگونه شایسته است به سوالات پاسخ دهیم . با توجه به اظهارات شما اهداف آموزش و پرورش با طرح سوالات مغایرت دارد ؟ من شخصا بعید می دونم که دبیران مغایر با اهداف آموزش و پرورش فعالیت کرده باشند و دروس را کاملا مفهومی به ما تدریس کرده اند . نکته اینجاست که سوالات امتحان فرای تصور ما بود آیا دبیران شما را از نحوه سوالات امتحانی آگاه نکرده بودند ؟ تاجایی که من بخاطردارم همواره در کلاس ها زمزمه هایی می شد که امتحان نهایی سوالات سختی را به همراه دارد اما سوال ما این است که مگر نمی بایست دانش آموزان مفهوم دروس را یاد بگیرند . به طور مثال در امتحان دینی و تاریخ همه سوالات جزیی و نکته ای بود مانند سوالات کنکور، سوالات حجم بسیارزیادی داشتند . جریان گروه تلگرامی را بگویید ؟ چرا گروه تلگرامی ؟ بعد از امتحان دینی گروهی در تلگرام تشکیل شد با نام اعتراض به سختی امتحان نهایی با این گروه بچه ها همدیگر را پیدا کردند و از دبیرستان های سراسر تهران عده ای جمع شده و نماز خونه اداره کل آموزش و پرورش استان تهران رفتند تا اعتراض خود را اعلام کنند . دغدغه واحد شما چه بود ؟ دغدغه واحد نه تنها ما بلکه بسیاری از دانش آموزان این است که مفهوم یاد گرفته شود و بر مبنای آن سوالات طرح شوند . نه اینکه سوالات کنکوری برای ما طرح کنند . تاجایی که من در دوران تحصیل تجربه کرده ام ، دانش آموزان در پایه دبیرستان شروع به یادگیری تست زدن میکنند . سوالات هم بر مبنای کنکور یادگرفته می شود چون ۹۰ درصد دانش آموزان در نظر دارند که وارد دانشگاه شوند . بنابراین نه تنها در سال سوم دبیرستان بلکه از همان ورود به دبیرستان خود را با نحوه تست زدن و سوالات کنکور به روش های مختلف آشنا می کنند . چطور ممکن است دانش آموزان سال سوم دبیرستان از سوالاتی شبیه سوالات کنکور ناراضی باشند و با این سوالات آشنایی نداشته باشند ؟ مسئله ما این بود که دبیران اینگونه به ما آموزش نداده بودند پس شما به روش آموزش دبیران اعتراض دارید نه به سوالات امتحان نهایی ، به نوعی ناهماهنگی میان دبیران و سیاست های آموزشی آموزش و پرورش. مسئولان آموزش و پرورش معتقد هستند که ۱۷ درصد از دانش آموزان در استان تهران از این نمرات نمره ۲۰ دریافت کرده اند . طبق گفته مسئولان آموزش و پرورش اگر تنها ۸ درصد از این امتحانات نمره ۲۰ دریافت کنند می توان اطمینان داشت که سوالات کاملا درست طراحی شده است . اکنون ۹ در صد بیش از استاندارد تعیین شده ، دانش آموزان بیست گرفته اند . نمره های دانش آموزانی که اعتراض کرده اند در چه سطحی گزارش شده است ؟ همه دانش آموزان معترض اتفاقا نمره های قبولی دریافت کرده اند و حتی نمره های خوبی هم گرفتند اما مسئله این است که آنها هم می توانستند بیست بگیرند اگر سوالات معقول تر بود . مسئولان آموزش و پرورش معتقدند که دانش آموزان معترض کمال گرا هستند و از خودشان توقع بالایی دارند . هم اکنون مسئله ما مسئله عدالت است که می بایست در نمره هایمان تاثیر می گذاشت و اعمال می شد . این راهم اضافه کنم که قشر نخبه دبیرستان ها اعتراض داشتند نه غیره . ملاک باید ارزشیابی مفهومی باشد . ما این را می خواستیم . اکنون به خواسته خود رسیدید؟ با مذاکره ای که با آقای چهاربند انجام دادیم ؛ به این نتیجه رسیدند که صرفا کلیدها را اصلاح کنند و در نهایت اینکه قول دادند که مشکلات دانش آموزان را حل کنند و این مباحث را در جلسات طراحان سوالات امتحان نهایی مطرح کنند. منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید