مدیر طرح احداث آزاد راه تهران شمال با اشاره به همکاری مهندسان ایرانی و ایتالیایی در فاز 2 آزادراه تهران شمال، گفت: به دلیل وجود برخی مباحث الکتریکال و مکانیکال در احداث منطقه 2 شاهد همکاری ایران با ایتالیا در این بخش هستیم.

عباس شیخی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با اشاره به وضعیت فعلی پروژه تهران شمال، اظهار کرد: آزاد راه تهران - شمال، 4 منطقه دارد. منطقه یک به طول 32 کیلومتر است که با بهره برداری از این منطقه حدود 63 تا 65 کیلومتر از طول مسیر موجود تهران چالوس کم می شود، همانطور که در برنامه پیش بینی شده، امیدواریم این منطقه تا انتهای سال 95 به افتتاح برسد، زیرا الان با جدیت در حال فعالیت هستیم.

وی ادامه داد: در منطقه 2 این آزادراه بلندترین تونل راهی و جاده ای کشور به طول 6400 متر در حال حفاری است که بیش از 3500 متر آن حفاری شده، همچنین نقشه های تکمیلی سایر نقاط فاز 2 در حال تهیه است که عملیات اجرایی شدن آن تا انتهای سال آغاز می شود.

شیخی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اتمام طراحی بخشی از منطقه 3 این پروژه، تصریح کرد: هم اکنون طراحی فاز اول منطقه 3 تمام شده است. همچنین طراحی فاز 2 این منطقه نیز توسط مشاوران بین المللی و با همکاری مشاوران ایرانی در حال برگزاری مناقصه است که در نهایت برنده مناقصه اقدام به تکمیل نقشه های فاز دو می کند.

وی اظهار کرد: با تکمیل نقشه های فاز دوم در این منطقه، عملیات اجرایی آن در سال آینده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، شروع می شود.

مدیر طرح احداث آزادراه تهران شمال گفت: منطقه 4 این پروژه هم اکنون در حال بهره برداری است.

وی با اشاره به واگذاری 6 جبهه کاری از طرح های اجرایی منطقه یک به شرکتی چینی در پایان سال گذشته، اظهار کرد:در حال حاضر در منطقه یک، مشاور طرح یک شرکت ایرانی است و مدیریت طرح را نیز بنده با شرکت آبادگران مارگون بر عهده دارم. شرکت چینی که پیش تر متولی اجرای کل منطقه یک به طول 32 کیلومتر بود، در انتهای سال 93 طی یک توافق، مسئولیت اجرای بسته محدودی شامل 6 جبهه کاری را بر عهده گرفت و بر این اساس، مابقی کارها از ایشان گرفته و به 5 پیمانکار صاحب نام ایرانی واگذار شد که هم اکنون در حال فعالیت هستند.

شیخی افزود: عملیات اجرایی منطقه 2 در تونل البرز نیز توسط دو پیمانکار ایرانی در حال انجام است ولی با توجه به اینکه در این بخش شاهد احداث بلندترین تونل ایران هستیم و همچنین یکی از سخت ترین مناطق زمین شناسی از منطقه البرز مرکزی عبور می کند و با در نظر داشتن این موضوع که در تونل های بلند بحث هایی چون الکتریکال، مکانیکال، هوادهی، کنترل آتش و وضعیت اضطراری مطرح است و درایران چندان تجربه این موضوع را نداشته ایم، از شرکت مهندسان مشاور ایتالیایی ژئودیتا استفاده می کنیم.

وی همچنین گفت: استفاده از شرکت مهندسان مشاور ایتالیایی با هدف کمک در طراحی این تجهیزات و بخش های تکمیلی تونل و همچنین کنترل موارد مربوط به زمین شناسی صورت می گیرد.

مدیر طرح احداث آزادراه تهران شمال در بخش دیگری از صحبت های خود به طراحی های تکمیلی در منطقه دو این پروژه اشاره و تصریح کرد: هم اکنون طراحی تکمیلی فاز دوم در منطقه 2 و سایر نقاط مربوط به آن، توسط مشاوران ایرانی در حال انجام است.

وی ادامه داد: قرار است در منطقه 3 مشاور ایرانی و خارجی به صورت مشترک فعالیت داشته باشند که ضمن همکاری، زمینه های انتقال تجربه و تکنولوژی نیز فراهم شود. آزادراه تهران شمال به خصوص در مناطق 2 و 3 و بخشی از منطقه 1، پروژه ای بسیار سخت است و به همین دلیل عوامل مختلفی در طولانی شدن زمان احداث آن، نقش داشته اند که عبور از منطقه البرز و پیچیدگی های خاص آن منطقه یکی از موارد ذکر شده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان زمانی را برای بهره برداری کامل از مناطق چهارگانه این پروژه تخمین زد، اظهار کرد: تا زمانی که مطالعات تکمیلی منطقه 3 انجام نشود، نمی توان تخمینی از زمان اتمام تمامی مناطق ارائه داد چون در منطقه 3 با طول 47 کیلومتر با پیچیدگی خاصی رو به رو هستیم اما در مورد مناطق 1 و 2 می توان گفت که عملیات اجرایی منطقه یک تا انتهای سال آینده تمام می شود. در مورد منطقه 2 نیز اگر برخی مطالعات مربوطه را در انتهای امسال به پایان ببریم، در زمانی سه تا سه سال و نیمه، شاهد اتمام کلی این منطقه هستیم.

شیخی خاطرنشان کرد: در مورد منطقه 3 آزادراه تهران شمال، اگر بتوانیم منابع مالی آن را تا انتهای سال آینده تامین کنیم و آن را به مرحله اجرا برسانیم، ظرف حداکثر 4 سال به اتمام می رسد.

وی در پایان گفت: یکی از بزرگترین محاسن آزادراه تهران شمال همدلی بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی است. این دو نهاد رکن اصلی کار هستند و هنگامی که ارکان پروژه با هم همراه باشند، سایر موارد خود به خود حل می شود.


آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.