امام خمینی (قدس) فقیه و کلامی و مفسر طراز اول و فیلسوف و متکلم و عارفی برجسته، و سیاستمدار و رهبر و انقلابی و دولتمردی از طراز اول شمرده می شود.
عبدالوهاب حسین ۵۸ ساله و ملقب به مفجر الثوره (آغازگر انقلاب ۱۴ فوریه) و عموما با لفظ استاد در بین مردم بحرین خطاب می شود. وی از جمله سه رهبر اصلی انتفاضه دهه نود بحرین می باشد. که در آن انتفاضه ۶ سال را در زندان انفرادی گذرانده است. وی از نخستین کسانی بود که در انقلاب ۱۴ فوریه بحرین از صبح زود در صف اول تظاهرکنندگان به میدان آمد و جوانان را به ایجاد تظاهرات برای اصلاحات تشویق کرده بود. وی را میتوان در دو دهه گذشته مغز متفکر سیاسی در بحرین نامید. عضو هیئت موسس جمعیت الوفاق ملی و موسس و رهبر گروه انقلابی وفاء اسلامی و نیز سخنگوی رسمی اصحاب انقلاب دهه نود می باشد. وی هم اکنون در زندان است و محکوم به حبس ابد. از وی کتب و مقالات و سخنرانی های فراوانی در مورد انقلاب اسلامی و امام خمینی(س) وجود دارد. آنچه در زیر می آید گزیده ای از سخنرانی ایشان در فضای سخت امنیتی و اختناق حکومت آل خلیفه در مسجد شیخ خلف در جمع مردم منطقه النویدرات در بحرین است.

سلام بر شما دوستان و خواهران و برادران ایمانی و رحمت خداوند و برکاتش بر شما باد.
امروز سخن درباره امام خمینی عظیم (قدس سره) است تا با تأسی به سیره آن بزرگوار راه سعادت را بپیماییم.

امام خمینی (قدس) فقیه و کلامی و مفسر طراز اول و فیلسوف و متکلم و عارفی برجسته، و سیاستمدار و رهبر و انقلابی و دولتمردی از طراز اول شمرده می شود. دیدگاه بعضی از علما درباره ایشان اینگونه است: ویژگی هایی که در شخصیت امام خمینی (قدس سره) جمع شده است در غیر ایشان در عصر غیبت کبری در کسی جمع نشده است. به همین جهت به حق می توان او را بزرگترین انسان در عصر غیبت کبری شمرد.

من در این روز مبارک درباره برخی از مبانی که روش و برنامه امام خمینی (قدس) بر آن پایه گذاری شده بود سخن خواهم گفت.

مبانی پایه گذاری حکومت

برنامه حکومتی امام خمینی (قدس) بر مبانی زیادی پایه گذاری شده بود که از جمله آنها:

مبنای اول: بر پایه حرکت از عقیده به توحید

مبنای اول از عقیده توحید نشأت می گیرد که بر فکر و احساس و رفتار و عملکرد و موضع ایشان حاکم بود، و در واقعیت او همه امور زندگی را بر اساس آن می بیند، وسعی می کند واقعیت را به کلی بر روشنایی نور قدسی آن و بر اساس احکام شریعت اسلامی مقدس و نظام ارزشی بزرگ آن همراه با دقت و عمق وجامعیت در فهم و آسانی در تطبیق و پیاده کردن و عمل کردن به آن با توجه به ویژگیهای زمان و مکان و موضوع و ابعاد جامعیت دین بر همه سطوح و جایگاهها محلی و منطقه ای و بین المللی بسازد.

امام خمینی (قدس) می فرماید: «اعتقادات من و همه مسلمین همان مسائلى است که در قرآن کریم آمده است و یا پیامبر اسلام (ص) و پیشوایان بحق بعد از آن حضرت بیان فرموده‏اند که ریشه و اصل همه آن عقاید- که مهمترین و با ارزش ترین اعتقادات ماست- اصل توحید است.» (صحیفه امام، ج5، ص387)

مبنای دوم: اخلاق و ارزشها:

امام خمینی (قدس) از سیاسی کاری و اداره مادی بر حذر می داشت و هشدار می داد، و به امداد غیبی خیلی زیاد اعتماد و تکیه می کرد و برای فعال سازی آن در نظام ارزشی در انقلاب و نظام اداری در دولت سعی می کرد، و دلهای کارکنان را از عشق الهی اشباع و سیراب و جذب می کرد و توجه و گرایش حقیقی به سوی خداوند را برای آنها، در پرتو روش عرفانی درستش ایجاد می کرد. و به درستی که در فعال سازی ارزشهای الهی و بازگشت آن به عرصه های زندگی موفق و پیروز شد و پایه های نظام اجتماعی و اداری مبتنی بر آن را قرار داد و روش جدیدی در انقلاب و حکومت سیاسی دولت و نسل متمایزی از کارکنان که بر آن روش عظیم تربیت شدند و به آن عمل کردند ایجاد کرد. و این عملی است فوق العاده که در جهان معاصر ما بی نظیر است.

مبنای سوم - مرحله بندی و برنامه ریزی:

عملکرد امام خمینی (قدس) بر اساس بینش در دین و دنیا بود و استراتژی واضحی را دارا بود ، و فکر و اندیشه و عملش بر اساس معیارهای دقیق برنامه ریزی شده و امور در ذهنش به شکل منظم و دقیقی چیده و طبقه بندی شده بود و بر اساس اهمیت راهبردی آن نزد او و حساسیت و ارزش آن در عرصه ملی و منطقه ای و بین المللی آنها را دنبال می کرد، و طی برنامه ریزی و استراتژی محکم و قوی تصمیمات مناسبی درباره آنها می گرفت. به همین خاطر کسی که تصمیمات گرفته شده توسط امام خمینی ( قدس) در زندگی سیاسی طولانیش را دنبال می کند می یابد که با وجود همه پیچ و خم های سیاسی داخلی و خارجی، این تصمیمات دارای ویژگیهای زیر است:
همان صفات و خصوصیات را حمل می کند و بر همان راه و روش جریان دارد، اما با توجه به شرایط و مرحله ای که آن تصمیم در آن صادر شد و این امر نیروی عظیمی را به خط امام و راه و روش او و تصمیمات او می داد. به پیروان و شاگردانش اطمینان لازم را نسبت به او می داد و منجر به محقق شدن پیروزی ها و موفقیت ها می شد پس از پیروزی ها و موفقیت هایی که در سطح انقلاب و اداره دولت بدست اورده بود.

مبنای چهارم - اعتماد بر مردم:

دیدگاه امام خمینی (قدس) این بود که اصلاحات و انقلاب و توسعه و پیشرفت و به روز رسانی در هر جامعه یا دولتی بدون مردم اتفاق نمی افتد. دیدگاه ایشان این بود که نزدیک بودن به مردم معیار پاکی هر رهبر و فرمانده ای است و عظمت علما و رهبران در ویژگی هایی نهفته است که به آن متصف می شوند. از جملة: قناعت و زهد، صبر و شجاعت، و طلب علم و معرفت، و عدم ارتباط با قدرت ها، و احساس مسؤولیت در مقابل مردم. به همین دلیل اطمینان او به مردم بسیار زیاد بود و از نقش آنها در پشتیبانی از انقلاب و پیروزی جمهوری اسلامی قدردانی می کرد و بسیار به آن ارزش می داد و برای مردم بسیار تواضع و از آنها تشکر می کرد.

مبنای پنجم - تقویت و پشتیبانی کار نهادها و اعتماد بر آنها:

قابل توجه است که بر خلاف انقلاب های دیگر در تاریخ، امام خمینی (قدس سره) در شرایط سختی که وجود داشت به سرعت بعد از دو ماه که از انقلاب گذشته بود به قانون گذاری پرداخت، و بر اساس آن انتخابات را در طی مدت بسیار کمی اجرا کرد و شرایط سختی که در آن زمان در مواجهه با کشور و انقلاب اسلامی بود را بهانه نکرد، و این رفتار امام خمینی (قدس سره) همانطور که اخلاص و اعتبار امام و اطمینان او به مردم که به خاطر اسلام و انقلاب فداکاری کردند را ثابت می کند همچنان بینش امام و پیش بینی او در مدیریت سیاسی را آشکار می سازد.

مبنای ششم - دقت و صحت اطلاعات و تعادل در تصمیم گیری:

می دانیم که امام خمینی با اعتماد بر اطلاعات دقیق و واضح تصمیم می گرفت و در آن تعادل و مصالح والای اسلامی را رعایت می کرد بدون اینکه در راه خدا از سرزنش سرزنش کنندگان بیم داشته باشد، او به دقت گزارش های خبری را از رادیو و روزنامه ها در امور خارجه و آنچه درباره جمهوری اسلامی گفته می شد را دنبال می کرد، و به دانستن دیدگاه های مختلف در جریانات سیاسی در امور داخلی بسیار توجه داشت بود. و به خود اجازه نمی داد هنگامی که تصمیماتی می گرفت اینکه تحت تأثیر هیچ جریانی از جریانات عامل در عرصه سیاسی قرار گیرد ، و هیچ گونه حساسیتی نسبت به اختلاف در رای بین جریانات اسلامی نداشت بلکه آن را یک پدیده طبیعی و مثبت برای خدمت به اسلام و جمهوری اسلامی و مردم همراه با وجود اخلاص و حکمت در اداره اش می دید. و موازین شرعی و مصلحت اسلامی والا ، و اجرای قوانین را ترازو و تعادلی برای عملکرد همه جریانات سیاسی، تعیین میزان حمایت و پشتیبانی آن و ضمانت حق آن در عمل واظهار نظرش قرار داد.

دوستان عزیز و گرامی: امام خمینی (قدس) توانست با این روش عظیم که بر اساس مبانی شرعی و عقلی قوی و پایدار بود در انقلاب اسلامی اش پیروز شود و اهداف بزرگش را محقق سازد و اینکه دولت اسلامی قدرتمند و مدرن را به پا کند و بر نظام اسلامی در آن محافظت کند.
سلام بر خمینی بزرگ؛روزی که به دنیا آمد، و روزی که از دنیا رفت، و روزی که زنده و مبعوث شود.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.