دکتر محمد مقدم گفت: مسلمانی یعنی تعهد و مسولیت. یعنی کسی که نسبت به کاستی ها، کمبود ها، کجی ها، کج روی ها و نسبت به هجوم هایی که به فکر، اندیشه، آمال و اهداف راستین یک ملت می رود، بی تفاوت نباشد.

به گزارش خبرنگار گروه اخلاق و عرفان پایگاه اطلاع رسانی جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد مقدم که در نخستین سالگرد ارتحال آیت الله توسلی در حسینیه شماره 2 جماران سخن می گفت, رحلت ایشان را مرگی پیام بخش خواند و اظهار داشت: در فرهنگ دینی چیزی مهمتر از دردمندی انسان نیست. انبیا آمده اند از انسان موجودی بیدار و دردمند بسازند که در برابر جریانات و رخدادهای فردی و جنبی زندگی اش بی تفاوت و بی مسوولیت نباشند.

وی انسان را معمار بنای شخصیت انسانی خود دانست و خاطرنشان ساخت: خداوند مسوولیت خودسازی و جامعه سازی را به انسان داده است ناظر به این مسوولیت تعهد پذیری و مسسولیت پذیری انسان است. تا زمانی که آدمی موجودی دردمند، پراحساس، بالنده و تفاوت مند در برابر رخدادهای زندگی خود نباشد در عرصه مسوولیت گام نخواهد گذاشت.

معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با طرح این سوال که آیا با توجه به گریز انسان از درد و رنج ، درد و دردمندی برای انسان یک امر مثبت است؟ گفت: لازمه احساس درد، بیداری و هوشیاری است. عارفان بر این باورند که درد معنوی انسان درد خداجویی انسان است. انسان در عرصه زندگی سرگشته و حیران است به هر چیزی که می رسد دلزده می شود فکر می کند استقرار آن در مال و ثروت و علم و دانش است اما با رسیدن به مال و ثروت اضطراب او را رها نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین مقدم افزود: وقتی دل انسان با عشق خدا پیوند می خورد و عرصه زندگی اش جولانگاه خدا و خداگرایی می شود دلش آرام می گیرد. اگر آدمی درد خداجویی را نداشت و در جهت پاسخ به ندای درونی نبود در تحجر و سرگشتگی و در غرق شدن در موهومات و اندیشه های نادرست مضمحل می شود. این درد خداجویی است که به انسان آرامش می بخشد. دردی که در عمق انسان است.

عضو شواری مرکزی مجمع روحانیون مبارز بابیان اینکه گروهی دیگر بر این باورند که درد بزرگ انسان درد اجتماعی انسان است، اظهار داشت: خدایی که در قرآن مطرح می شود از الله آغاز می شود و به مردم ختم می شود راه خدا از درون جامعه انسانی می گذرد. اگر خدا انسان را به نماز تکلیف می کند نماز را با انفاق و زکات پیوند می زند.

وی با بیان اینکه خدا و هستی به یکدیگر پیوند خورده است ، گفت: مگر نه اینکه هستی تجلی خداست یک انسان خداشناس و فرد عارف بالله و انسانی که حق را به معنای راستین خود می شناسد هستی را بخشی از خدا می بیند.
دکتر محمد مقدم ادامه داد: خداوند به انسان همراه درد و مسوولیت پایداری می دهد. یک انسان بی تفاوت از نظر دینی نسبت به رخدادهای زندگی اش انسانی است که نه تعهد و مسوولیت می شناسد و نه پایداری و مقاومت در راه آرمانها و اهدافی که خدای جهان آفرینش برای او به تصویر کشیده است.
وی افزود: این دردمندی است که فوق همه ارزشها هست و اگر انسان آن را نداشته باشد نمی تواند ادعای انسانیت کند. انسان نمی تواند ادعای انسانتی کند اما در برابر ظلم ها و جنایت ها و تجاوزها و تاختن ها به حرمت ، حجیثیت ، کرامت ، شرف و ناموس ملتها و انسانها بی تفاوت باشد. این مهم هرگز از متن مکاتب انبیای الهی بیرون نمی آید.

دکتر مقدم ادامه داد: تا زمانی که احساس چنین دردی در انسان نباشد آگاهی و بیداری برای انسان نیست. جهالت ها و نادانی ها عامل رشد ستم ها و ستمگری ها شده و می شود . برای انسان آگاهی و هشیاری بزرگترین رمز و راز نجات و رستگاری است.
وی با بیان اینکه مرحوم توسلی یک عنصر دردممند به تمام معنا بود گفت: درد خدایی ، درد مردم گرایی، درد دین و درد انسانی داشت، گفت: او شخصی بود که هرگز در برابر طوفان هایی که نسبت به آرمان ها ، باورها ، ارزشهای مردم و اعتقادات دینی ایجاد شده بود نمی توانست بی تفاوت باشد.

عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان ساخت: او درد امام دوستی، مردم داری و دینداری را با همه وجودش لمس کرده بود و به خاطر همین بود که مرحوم توسلی نمی توانست بی تفاوت بنشیند و هر انسان دیگری هم نمی تواند در برابر این مسائل بی تفاوت باشد
وی افزود: مسلمانی یعنی تعهد یعنی مسولیت یعنی کسی که نسبت به کاستی ها ، کمبود ها ، کجی ها ، کج روی ها و به هجوم هایی که به فکر و اندیشه و آمال و اهداف راستین یک ملت می رود نمی تواند بی تفاوت باشد.

تاکید کرد: آن لحظه ای که بی تفاوتی را در خودمان احساس کردیم و درد و سوز را در خود نیافیتم آن لحظه نسبت به دینداری و تعهد خود باید شک کنیم. یک انسان دیندار مطمئنا یک انسان دردمند است. یک انسان دردمند و فریادگر بی تفاوت نیست.
مقدم با بیان اینکه همیشه در طول تاریخ بزرگترین بلایی که بر سر ملت ها آورده اند گسترش و جهل و نادنمی در میان آن ملت است، تشریح کرد: تا زمانی که دردهای اجتماعی شناخته نشود و بلاهایی که نسبت به فرهنگ و سیاست و اقتصاد و جامعه اهداف ملت تبیین نشود نمی توان جایگاه خطرناک آن جامعه را درک کرد. تازمانی که آگاهی و هشیاری پیدا نکینم مطئنا تعهد و مسوولیت در وجود ملت زنده نمی شود.

دکتر محمد مقدم به توصیف ویژگی های آیت الله توسلی پرداخت و گفت: مرحوم توسلی به ما آموخت که بر عالمان ، بیدارگران و بر کسانی که متولیان فکر و فرهنگی این جامعه هستند فرض است مردم را نسبت به مسائلی که در جامعه می گذرد حساس کنند و خود نیز حساس باشند.
وی اضافه کرد: درس بزرگ آیت الله توسلی این بود که اگر این حساسیت را در جامعه ایجاد نکنند و روحیه تعهد و مسولیت را در مردم ایا نکنند و جامعه را نسبت به آرمانهای بلندی که از اسلام و امام به عنوان میراث های گرانسنگ متوجه نسازند، در این مذبله قبل از هرچیز خودشان نابود خواهند شد.

معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) ادامه داد: روشنفکران جامعه باید این مساله را روشن کنند که خرافات ریشه اندیشه را در جامعه می سوزاتد موهومان ریشه فکر را متلاشی می کند دینداری دو لبه یک شمشیر است ممکن است با دین یک ملتی به رستگاری و نجات برسد و ممکن است یک دین از درون آنچنان تحریک بشود تنها یک پوسته ای از آن باقی بماند و درونش موجبات اضمحلال یک ملت را فراهم کند.
دکتر مقدم در پایان گفت: توسلی نامش احیاگر نام امام بود فقیهی بود که مرگش احیاگر خاطره امام ، ارزشها و میراث های امام شد. او در دفاع از امام خانوده امام، آثار و میراث امام نفسش از حرکت ایستاد. آخرین جملاتی که بر لبانش نقش بسته بود باز در خصوص دفاع امام آرمان های امام بود.

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.