حجت الاسلام و المسلمین مسیح بروجردی گفت: ایشان به خاطر علاقه و تعلق خاطری که به امام و انقلاب داشتند به مسائل انقلاب و آینده انقلاب حساس بودند و اظهار می کردند ولی اهل این نبودند که اظهار نظرهای علنی کنند و معمولاً در جلسات خصوصی تر تحلیل می کردند و نگرانی هایشان را می گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، حجة الاسلام و المسلمین مسیح بروجردی نوه ی گرامی حضرت امام در گفتگو با نشریه ی حریم امام ، به مناسبت اولین سالگرد درگذشت مرحوم حجت‌الاسلام منهاج، اظهار داشت: حجة الاسلام و المسلمین آقای منهاج از لیبی که برگشتند یکی از مسئولیت هایشان تدریس در دانشگاه های کشور بود. به تناسب ذوق و علاقه ای که داشتند به دو درس «انقلاب اسلامی و ریشه های آن» و «وصیت نامه حضرت امام» بیشتر التفات داشتند و بیشتر این دو درس را تدریس می کردند.

وی افزود: معمولا کسانی که درس «انقلاب اسلامی» را تدریس می کنند اگر در جریان انقلاب و مبارزه حضور داشته باشند بسیار موفق می شوند چون خودشان در جریان اتفاقات و وقایع و .. قرار داشته اند و فقط نوشته های دیگران را تدریس نمی کنند بلکه از تجارب و آنچه که خود دیده اند نیز بهره مند هستند.مرحوم آقای منهاج هم چون سابقه مبارزه و حضور در انقلاب را داشتند در بحث «ریشه های انقلاب اسلامی» که در دانشگاه تدریس می کردند بسیار موفق بودند. و این یکی از چیزهایی است که جایش در دانشگاه ما خالی است یعنی کسانی که در آن دوره حضور داشته اند آنها باید بیشتر به این درس و درسهای مشابه گرایش داشته باشند تا بتوانند سؤالات جوانان و دانشجویان را در این زمینه پاسخ دهند. چون هم فضای وقوع انقلاب را بهتر می شناسند و هم انگیزه ها و شرایط انقلاب و انقلابیون را دقیق تر و کامل تر می شناسند و می توانند بیان کنند.

نوه ی گرامی امام راحل در ادامه اضافه کرد: علاوه بر درس «ریشه های انقلاب اسلامی» مرحوم آقای منهاج درس «وصیت نامه حضرت امام» نیز تدریس می کردند و چون ایشان در بیت امام حضور داشتند و کار تحقیقی مفصلی که روی وصیت نامه انجام داده بودند به خاطر شناخت ایشان از وصیت نامه، این درس را جذاب می کرد و به خاطر همین درسی که ایشان در دانشگاه ها راجع به ریشه های انقلاب و وصیت نامه می دادند، به وصایا و مسائل حضرت امام و انقلاب نیز حساس بودند و کاملا معلوم بود وقتی که مسائلی در کشور اتفاق می افتاد که ایشان احساس می کردند مطابق وصیتنامه امام نیست، نسبت به آن حساس بودند چون کارشان و تخصصشان بود و در این زمینه فکر کرده بودند و صاحب اندیشه بودند.

بروجردی یادآور شد: با اینکه بر وصیت نامه امام شرح های متعددی نوشته شده، ایشان خیلی از این شرح ها راضی نبودند و خودشان دنبال طرحی بودند که شرح وصیت نامه امام را بنویسند و راجع به این فکر کرده بودند و کار کرده بودند و ایشان یک ایده آلی داشتند که می گفتند اگر بشود موضوعات وصیت نامه را که بسیار متنوع است را به مسائل مختلفی که حضرت امام وصیت کرده تجزیه کنمی و هر کدام را جدا جدا ریشه یابی کنیم و بیابیم که چرا امام این دغدغه ها را داشتند و ریشه این دغدغه ها را تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب و شرایط بعد از انقلاب و همچنین آینده نگری حضرت امام بررسی کنیم و به دست آوریم. آن گاه است که می توان متنی به دانشجویان ارائه داد که آنها را جذب کند و آنها جدی تر و با علاقه تر به سمت اندیشه های حضرت امام سوق پیدا کنند و دانشجویان بتوانند از وصیت نامه حضرت امام استفاده کنند.

وی در پایان گفت: ایشان به خاطر علاقه و تعلق خاطری که به امام و انقلاب داشتند به مسائل انقلاب و آینده انقلاب حساس بودند و اظهار می کردند ولی اهل این نبودند که اظهار نظرهای علنی کنند و معمولاً در جلسات خصوصی تر تحلیل می کردند و نگرانی هایشان را می گفتند.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.