برای رسیدن به وحدت و تفاهم باید ابتدا بر روی اصل وحدت، آگاهی سازی کنیم. مفهوم وحدت و ابعاد آن و فواید و منافع آن را بیان و آفات و آسیب های آن را بررسی و تبیین کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در سالروز صدور پیام روشنگرانه حضرت امام خمینی(س) مشهور به " منشور برادری ، به بازخوانی تاریخی و ضرورت بهره گیری از آن در شرایط امروز جامعه در گفت وگو با شخصیت های سیاسی ، مذهبی ، دانشگاهی و حوزوی و فعالان عرصه سیاست پرداخته است تا گامی بسوی "وحدت ملی "بردارد . سید رضا اکرمی عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز تهران و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص "منشور برادری " ابراز عقیده کرد : ملاک وحدت پذیرفتن سلایق مختلف است.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات با اشاره به اصول مشترکی که در جامعه فعلی ایران به عنوان محور وحدت میان جریان ها و سلیقه های فکری متفاوت می توان پذیرفت،گفت: پیغمبر اکرم (ص)وقتی می خواستند از دنیا بروند، ما را به دو چیز فراخواند. یک، کتاب خدا به عنوان قانون زندگی و دوم اهل بیت(ع) به عنوان رهبری جامعه. این دو، اصولی هستند که امروز هم باید مورد توجه قرار گیرند. یکی قانون است. حالا چه قانون اساسی باشد، چه قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام، چه قانون مصوب مجلس. قانون باید ملاک و معیار و محور باشد و دوم هم رهبری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گفت: حُسن امام در این بود که حرف ها، رهنمودها، نوشته ها و فرموده هایشان، درس های قرآنی و حدیثی و زندگی نامه پیامبر و ائمه اطهار(ع) بود. ما در قرآن مجید، یک آیه داریم که می فرماید: انما المومنون اخوه. کسانی که خدا و پیامبر و قرآن و قیامت و قبله را قبول دارند، به دلیل اشتراکاتی که دارند، برادر یکدیگرند. بر اساس منشور برادری که امام در سال 67 صادر کردند، هم این گونه باید عمل کنیم. بگوییم که هفتاد میلیون نفر در ایران زندگی می کنند، اسلام را قبول دارند، امام و ولایت فقیه را قبول دارند، انقلاب، ایران، استقلال و وحدت را قبول دارند و به دنبال رشد و تعالی و ترقی این کشور هستند. این عوامل، مشترکاتی است که می تواند همه را دور هم جمع کند و همه با هم کوشش کنند که کشور و نظام و ملتی بسازیم که حریم ها در آن رعایت شود و به گوناگونی افکار کمک کند تا همه در کنار یکدیگر بتوانیم کشور را رشد دهیم و کشوری امن و امان بسازیم و مردم بتوانند در امنیت و آسایش، به خوبی زندگی کنند. اگر ما این عوامل را رعایت کنیم، به منشور برادری که امام(س) می فرمایند، عمل کرده ایم.

وی در ادامه با اشاره به عدم تفهیم درست مفاهیم اساسی، از جمله منافع ملی در جامعه اظهار داشت: ما در ارزیابی منافع ملی و مصالح ملی باید سه کار را انجام بدهیم. اول این که ذهنمان را از هر آنچه که فردی و شخصی است، خالی کنیم و هدف را آبادسازی سرزمینی قرار بدهیم که خانه ماست و در آن زندگی می کنیم. مردمی که در این خانه زندگی می کنند، باید با سربلندی و آزادی در امنیت زندگی کنند. پس اول، باید برای مصالح و منافع ملی، ذهنمان را از منافع شخصی و خصوصی خالی کنیم و به کلان و عام بیندیشیم. دوم، وقتی کلان نگری را آموختیم، باید یک چیزی را به عنوان مبنا قرار دهیم که همه به آن پایبند باشند. اگر به قانون و رهبری، به عنوان مدار و محور و مرکز توجه کنیم، می توانیم کار و فکر و اهدافمان را با آن تطبیق دهیم و به آن عمل کنیم. سوم، باید این امور نهادینه شود. یعنی به صرف یک منبر و یک مصاحبه و یک مقاله و سخنرانی و اعلامیه کاری از پیش نمی رود. به طور مثال وقتی یک نفر امروز به عنوان متخصص شناخته می شود، برای کسب این تخصص و حرفه، از دوران کودکی آموزش و تحصیل علم را آغاز کرده است و سلسله مراتب رشد را طی کرده. اول دبستان بوده، بعد وارد دبیرستان شده، بعد دانشگاه و... یعنی بیش از بیست سال تجربه و آموزش دیده تا به تخصصی دست پیدا کرده است. ما در امور منافع ملی و مصالح ملی هم برای رسیدن به مرحله قابل قبولی از رشد، باید کار پیوسته و طولانی مدت انجام بدهیم و سلسله مراتب رشد را طی کنیم تا در این راه به تخصص برسیم. کسانی که کارشان را درست انجام می دهند، تشویق کنیم و آنهایی که بنا ندارند که در این خط باشند و اساسا بنا ندارند که حریم و حرمت ها را حفظ کنند، به طور طبیعی باید اول امر به معروف و نهی از منکر کنیم، موعظه و نصیحت کنیم و بعد اگر دیدیم که امکان اصلاح وجود ندارد و مانع رشد یک ملتی هستند، با آنها برخورد کنیم تا به یک نتیجه معقول و قابل قبولی برسیم.

اکرمی در ادامه افزود: در مورد این که چرا کسانی امروز با امری بدیهی مانند وحدت مخالفت می کنند، من به نظرم می رسد که ما نیاز داریم که ابتدا بر روی اصل وحدت، آگاه سازی کنیم. مفهوم وحدت و ابعاد آن را بیان و زیربناهای آن را تشریح کنیم. فواید و منافع آن را بیان کنیم و آفات و آسیب های آن را بررسی و تبیین کنیم. یعنی به طور کلی این کار، نیازمند کار فرهنگی است. دوم الگو دهی کنیم. کار را به کسانی بسپاریم که به وحدت می اندیشند، تعهد دارند، نفوذ کلام دارند و محبوب جامعه اند و در این امر، موفق و صاحب نظرند. در مقابل کسانی که به طور مداوم از جدایی و تفرقه و پراکندگی صحبت می کنند، این ها مطرود و منفور جامعه اند و مورد اشکال و اعتراض جامعه هستند. سوم، داشتن سیستم است. ما باید سیستمی داشته باشیم که هر فرد و گروه و حزبی که به قانون و رهبری پایبند است، در چارچوب عقایدش اجازه فعالیت داشته باشد و فعالیتش مورد تشویق قرار بگیرد.

وی با اشاره به جریانات سیاسی که امام خمینی(س) در منشور برادری از آن یاد می کند، گفت: این سخنان امام مربوط به زمان حیات ایشان است که در آن زمان دو جریان چپ و راست وجود داشت. امروز همان ها هستند که نام های دیگری دارند به نام اصولگرا، اصلاح طلب و عناوین دیگر. آن روز دو گروه بودند و امروز هم ممکن است چند گروه باشند، اما این ها برای ما ملاک نیست. ملاک باید همان قانون باشد و رهبری. ما هر کسی که در این جامعه زندگی می کند را باید به قانون و رهبری عرضه کنیم و بر اساس این ملاک، هر کس نزدیک تر به قانون باشد و پایبندی بیشتری به آن داشته باشد، بیشتر مورد احترام قرار بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت دموکراسی و نقش مردم و احزاب و نخبگان در منشور برادری امام خمینی(س) افزود: این انقلاب ما یک مثلث است با اضلاع مکتب، امت و ولایت. یک ضلع مسلم و بدیهی این مثلث مردم هستند و این مردم بر اساس اعتقادی که به اسلام دارند، باید رهبری را به عنوان جلودار جامعه بپذیرند و خود را بر اساس مکتب انقلاب تطبیق دهند تا جامعه را به جلو ببریم. از ابتدای انقلاب نقش مهم مردم، پذیرفته شد و گفته شد که شما جزو اصلی این مثلث هستید و در کنار اینها مکتب و ولایت وجود دارد که اگر بر این اساس حرکت کنیم، هم حق مردم ادا می شود و هم حق انقلاب.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.