دیدگاه امام این بود که مردم باید احساس کنند با حضور در پای صندوق‌های رأی در حال رقم زدن سرنوشت‌ خود هستند و سرنوشت‌شان از قبل توسط حاکمان و اراده‌های دیگر رقم نخورده است.

علایی تأکید کرد: نگاه حضرت امام به مردم، نگاه به پیشمرگان یا پیاده نظام نیروهای مستقر نبود.
حسین علایی، از سرداران دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران درباره انتخابات در اندیشه حضرت امام گفت: نگاه حضرت امام به انتخابات ریشه در نوع نگاه ایشان به مردم دارد. حضرت امام معتقد بودند کارهای بزرگ و نشدنی به دست مردم قابل انجام است. امام مردم را صاحب کشور و صاحب انقلاب می‌دانستند، به همین خاطر در جنگ کار بزرگی که از سوی امام انجام شد این بود که مردم را در جنگ مشارکت دادند و حضور در جبهه‌ها را بر همه مردم واجب شمردند.
وی اضافه کرد: امام قدرت جنگیدن را به مردم بخشیدند و مردم را به عنوان پیاده نظام ارتش و نیروهای مسلح به کار نگرفتند بلکه اجازه می‌دادند مردم خود به جبهه‌ها بیایند، خودشان خود را سازماندهی کرده و خود جنگ را فرماندهی کنند.
علایی با تأکید بر اینکه «نگاه حضرت امام به مردم، نگاه به پیشمرگان یا پیاده نظام نیروهای مستقر نبود»، افزود: امام معتقد بودند مردم خود می‌توانند کشور را مدیریت و رهبری کرده و جنگ را اداره کنند. حضرت امام زمانی که حسین فهمیده شهید شد، فرمودند رهبر ما آن طفل 13 ساله‌ای است که به خود نارنجک می‌بندد و به زیر تانک می‌رود. امام چنین نگاهی به مردم داشتند. دیدگاهشان این نبود که یک عده خاص باید به مردم حکومت کنند بلکه معتقد بودند این مردم هستند که باید بر خود حکومت کنند و مردم هستند که افرادی را به عنوان خدمتگزار خود انتخاب می‌کنند.
وی با بیان اینکه «مردم یکی از بنیان‌های فکری و اندیشه‌ای حضرت امام (س) را تشکیل می‌دادند»، خاطرنشان کرد: حضرت امام درباره خود می‌فرمودند اگر به من خدمتگزار بگویید، بهتر از این است که رهبر بگویید. این نشانه نوع نگاهی است که امام به مردم داشتند. امام با برانگیختن مردم توانستند انقلاب اسلامی را به وجود آورده و حفظ کنند و با فراخوان مردم به جبهه‌ها توانستند جنگ را به نفع ایران و اسلام با پیروزی به پایان ببرند.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در ادامه با اشاره به انتخابات 22 خرداد اظهار داشت: در نگاه امام مردم در انتخابات، هم انتخاب‌کننده و انتخاب‌شونده هستند و تأکید دارند که در نظام اسلامی نباید به گونه‌ای شود که قدرت‌های حاکم نفرات بعد را انتخاب کنند؛ بلکه این مردم هستند که باید بتوانند به طور دائم در یک فضای آزاد کسانی را که می‌پسندند برای مسئولیت‌های اجرایی انتخاب کنند.
علایی ادامه داد: امام تأکید داشتند که باید انتخابات در فضای آزاد و سالم برگزار شود تا مردم بتوانند به راحتی هم انتخاب‌کننده باشند هم انتخاب‌شونده. نگاه امام این بود که مردم باید احساس کنند با حضور در پای صندوق‌های رأی در حال رقم زدن سرنوشت‌ خود هستند و سرنوشت‌شان از قبل توسط حاکمان و اراده‌های دیگر رقم نخورده است.
فرمانده نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به تأکیدات حضرت امام بر نصرت الهی اظهار داشت: امام همه چیز را از خدا می‌دانستند و معتقد بودند انسان‌ها هرچه خدایی باشند پیروزی و نصرت خدا نیز بیشتر خواهد شد. بر این اساس بارها تکرار می‌کردند که نصرت کنید خدا را، نصرت کند شما را. نگاه امام بر این بود که پیروزی در شرایطی به وجود می‌آید که انسان خدایی باشد و خدا بر همه چیز غالب باشد.
وی در این زمینه به فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام و جمله معروف حضرت امام که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» اشاره کرد و افزود: در شب سوم خرداد رزمندگان اسلام دیگر نیرویی برای حمله به خرمشهر و فتح آن نداشتند. در واقع قدرت نظامی ما طی 23 روز عملیات از 10 اردیبهشت 61 تا 2 خرداد تمام شده بود و ماحصل آن خستگی، تلفات و به هم خوردگی سازمانی بود. در اوج این یأس و ناامیدی، تعدادی از رزمندگان اسلام با نام خدا توانستند خرمشهر را محاصره کنند و این محاصره به معنای فتح نبود؛ اما وقتی به محاصره خرمشهر رفتند خدا راه را برایشان باز کرد و توانستند وارد خرمشهر شوند. بر این اساس، می‌توان گفت خرمشهر در اوج ناامیدی و نداشتن توان نظامی آزاد شد. در حالی که رژیم صدام بیشترین قوای نظامی خود را در خرمشهر جمع کرده بود و توانایی نظامی‌اش را هم در اطراف خرمشهر به کار گرفته بود، به همین خاطر امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و هیچ‌کس غیر از خدا در این آزادی نقش نداشت.
علایی همچنین با تأکید بر لزوم بازخوانی افکار و اندیشه حضرت امام(س) در دهه چهارم انقلاب گفت: در طول تاریخ ملت ایران پس از اسلام، هرگز این فرصت پدید نیامده بود که مردم بتوانند در سایه حکومت اسلامی، حاکمیت ملی داشته و از یوغ شاهان خارج شوند و تنها اندیشه‌ای که توانست ملت ایران را با کمک اسلام و با بازگشت به اسلام، قدرت جدیدی ببخشد، اندیشه امام خمینی (س) بود.
وی اضافه کرد: این اندیشه به مردم ایران این توان را داد که بدون اتکا به هیچ قدرتی با دست خالی نهضتی عظیم را به وجود آورده و با کمک این نهضت عظیم، انقلاب بزرگ اسلامی را پدید آورند. تنها چنین اندیشه‌ای توانست قدرت جابه‌جایی یک رژیم طولانی در تاریخ ملت ایران را به وجود آورد. از طرف دیگر پس از سرنگونی این رژیم، باز اندیشه امام خمینی (س) بود که توانست بدون داشتن نیروی مسلح و بدون داشتن حمایت خارجی و حتی مخالفت قدرت‌های استکباری و راه‌اندازی جریانات داخلی مختلف، نظامی برخاسته از ملت را به وجود آورده و جمهوری اسلامی را در کشور مستقر کند. این اندیشه مربوط به شخص حضرت امام بود.
علایی با اشاره به شرایط جهانی دوران شکل‌گیری نهضت امام خمینی (س) و پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: زمانی که نهضت اسلامی در ایران به وجود آمد، اندیشه‌های انقلابی گوناگونی در جهان بود؛ همیشه در بلوک غرب اندیشه‌های مارکسیستی به عنوان اندیشه‌های انقلابی مطرح بودند و کسانی که می‌خواستند با امپریالیسم مخالفت کنند با این اندیشه حرکت می‌کردند، در کشورهای وابسته به کمونیسم نیز اندیشه آزادی‌خواهی و لیبرالیستی عامل و انگیزه حرکت علیه حکومت‌های دیکتاتوری پرولتاریا بود؛ اما در ایران امام اندیشه جدیدی را به وجود آورد که همانا جمهوری اسلامی بود.
وی افزود: امام با این اندیشه که نه شرقی بود و نه غربی، راهی جدید را برخاسته از فکر اسلامی و فرهنگ ایرانی باز کرد. پس از آن نیز دیدیم در شرایطی که جنگ بزرگی در برابر انقلاب به راه انداختند، باز اندیشه امام خمینی (س) توانست از درون ملت ایران یک قدرت نظامی جدید بسازد؛ به گونه‌ای که داوطلبان بسیجی، سپاه پاسداران به عنوان قدرت بزرگ نظامی جدید در کشور که با کمک مردم شکل گرفت در کنار ارتش قهرمان، جنگ را با پیروزی به پایان بردند.
علایی تأکید کرد: در طول همه سالیان گذشته از پیروزی انقلاب، تمام قدرت‌های استکباری درصدد بودند اندیشه و فکر امام را در کشور از بین ببرند تا بتوانند نظام اسلامی را در ایران کنار بزنند؛ ولی این اتفاق نیفتاد به خاطر اینکه اندیشه امام خمینی (س) اندیشه‌ای مستحکم، ریشه‌دار و متکی بر تفکر اسلامی است بنابراین از بین رفتنی نیست.
وی تأکید کرد: در دنیای کنونی که جهان در حال پیچیده‌تر شدن و جلو رفتن و متحول شدن است، نیاز ما به اندیشه امام نیز روبه فزونی است تا نظام اسلامی بتواند به بالندگی خود ادامه دهد.
علایی تصریح کرد: متأسفانه هر قدر از رحلت حضرت امام (س) فاصله می‌گیریم، برداشت‌ها و تفاسیری از فکر حضرت امام صورت می‌گیرد که ممکن است با واقعیت فکر حضرت امام کاملا منطبق نباشد؛ بنابراین نیاز است که بر اندیشه‌های حضرت امام اجتهاد صورت گرفته و این تفکر کاملا مورد بررسی قرار گیرد.
وی رکن اصلی اندیشه حضرت امام را حاکمیت اسلام از طریق آرای مردم دانست و گفت: طبق اندیشه حضرت امام (س)، نباید به بهانه آرای مردم، اسلام کنار گذاشته نشود و به بهانه اسلام نیز نباید آرای مردم کنار گذاشته شود؛ بر این اساس، در دوران کنونی نیازی جدی به بازخوانی اندیشه حضرت امام و درست فهمیدن و به کارگیری آن در همه صحنه‌ها دارد.
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.