قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملی با تأکید بر اینکه « میدان یافتن جریان تحجر، واقعیت تلخ سال‌های پس از امام است»، تصریح کرد: جریان انحرافی تحجر به محض قدرت‌یابی، اول کاری که می‌کند شکستن پر و بال امام و یاران امام است تا از این مسیر، بتواند هر باطلی را به نام خط امام به جامعه القا کند.

قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملی با تأکید بر اینکه « میدان یافتن جریان تحجر، واقعیت تلخ سال‌های پس از امام است»، تصریح کرد: جریان انحرافی تحجر به محض قدرت‌یابی، اول کاری که می‌کند شکستن پر و بال امام و یاران امام است تا از این مسیر، بتواند هر باطلی را به نام خط امام به جامعه القا کند.
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران درخصوص مبانی و اصول اسلام ناب محمدی در اندیشه حضرت امام(س) گفت: امام رحمت‌الله نوعی تقسیم‌بندی ویژه برای دین اسلام در جهان امروز داشتند که منحصر به شخص ایشان است و از اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل اسلام آمریکایی سخن گفتند. امام، اسلام ناب محمدی(ص) را اسلام عارفان مبارز و اسلام آمریکایی را اسلام مرفهین بی‌درد می‌خواندند.
اسلام عارفان مبارز، ریشه در قرآن دارد
وی با تأکید بر اینکه این اندیشه ریشه در قرآن دارد، ادامه داد: برای درک اصول و مبانی اسلام عارفان مبارز، باید به متن اسلام و قرآن مراجعه کرد؛ بر این اساس، در اسلامی که حضرت امام به عنوان اسلام ناب مطرح کردند، علاوه بر اینکه مبانی کلامی و اعتقادی اسلام و مکتب تشیع که اعتقاد به مبدأ، معاد، نبوت، امامت و عدالت پروردگار مطرح است و علاوه بر مسائل فقهی که عبادات و دستورات فردی انسان‌ها و ارتباط آنها را با خالق تعالی تنظیم می‌کند، دیدگاه یک مسلمان به جهان و اسلام دیدگاهی خاص است و آن اینکه اسلام را به عنوان دینی می‌بیند که وظیفه‌اش تسهیل امور جامعه و تضمین سعادت و رستگاری انسان‌ها و جامعه انسانی است.
منتجب‌نیا با تأکید بر اینکه «در این نوع نگاه، اسلام دینی خواهد بود که برای اجرای همه احکامش نیاز به تشکیل حکومت دارد»، خاطرنشان کرد: اسلام ناب محمدی دینی است که رسالت آن مبارزه با هرگونه ظلم و ستم و بی‌عدالتی و فساد و افساد روی زمین است، اسلامی که حامی مظلومان، ستمدیدگان و مستضعفان است.
وی افزود: چنین دینی در قالب حکومت می‌تواند تحقق یابد، نه به معنای دین حکومتی بلکه به معنای حکومت دینی. در واقع در اندیشه حضرت امام(س) این حکومت نیست که دین را ترسیم می‌کند بلکه دین است که حکومت، شکل و محتوای آن را ترسیم می‌سازد.
این مدرس دانشگاه شاهد اضافه کرد: فقه اسلامی ما، حکومت را به عنوان یک ضرورت می‌بیند و مسائل را با دید نظامات و صورت اجتماعی و نه به صورت انفرادی و در انزوا مشاهده می‌کند.
اسلام آمریکایی بدون اصول و چارچوب است و هم می‌تواند با استکبار بسازد، هم با استبداد
وی اصلی‌ترین وجه تمایز اسلام ناب محمدی با اسلام آمریکایی را در زمینه رابطه دین و حکومت خواند و گفت: درست برخلاف دین حکومتی، اسلام ناب محمدی(ص) دینی است که حکومت تشکیل داده و آن را بر پایه‌ها و اصول دینی تعریف کرده و سامان می‌دهد.
منتجب‌نیا تأکید کرد: مقصود امام راحل از اسلام ناب محمدی(ص)، اسلامی است که در آن نظام‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل نهفته است و برای هر کدام دستورالعمل، قاعده و برنامه‌ای دارد‌ که می‌توان آنها را از متن دین استخراج کرد.
وی اضافه کرد: این درست برخلاف اسلام آمریکایی است که بدون اصول و چارچوب است و هم می‌تواند با استکبار بسازد، هم با استبداد و رژیم شاهنشاهی. هم قادر است با مرفهین بی‌درد کنار بیاید، هم با ظالم و هیچ عکس‌العملی نسبت به آنها از خودش نشان ندهد.
این عضو حزب اعتمادملی در ادامه تصریح کرد: چنین اسلامی ابزاری است در دست قدرت‌ها و این امکان را به قدرت‌ها می‌دهد که آن را به چشم ابزاری برای نیل به منافع و مقاصد خود بنگرند؛ حال آنکه اسلام ناب محمدی(ص)، قدرت‌ها را به زیر می‌آورد و مظلومان را به اوج عزت رسانده و برای آنها نظامی تعریف می‌کند که قادر است همه مستضعفان عالم را زیر چتر خود گرد آورد.
«مرفهین بی‌درد، عالمان متهتک و جاهلان متنسک»
سه ضلع اصلی شبکه اسلام آمریکایی
منتجب‌نیا با اشاره به اضلاع شبکه ترویج‌کننده اسلام آمریکایی گفت: با مراجعه به فرمایشات حضرت امام در این‌باره، خواهیم دید که امام برای درک صحیح ما از خطرات پیش روی دین و آفات دینداری، از آیات قرآن و روایات پیامبر اکرم و ائمه اطهار کد می‌دهند.
وی یکی از آفات دینداری را مسئله «جهالت، نادانی و دینداری قشری و بدون‌عمق» خواند و افزود: متنسکان جاهل در واقع یکی از آفات اصلی جامعه دینی و دینداری هستند که دینشان دین قشری است و در کنار عالمان متهتک، دو ضلع از اضلاع شبکه اسلام آمریکایی را تشکیل می‌دهند.
این استاد دانشگاه درباره خصوصیات عالمان متهتک اظهار داشت: این دسته از عالمان، قدرت‌پرستان، دنیاپرستان و مزدورانی هستند که با داشتن علم، دین را ابزاری برای سواری گرفتن از مردم و استثمار آنان در مسیر اهداف و سود خود می‌دانند و از آن بهره می‌برند.
منتجب‌نیا در ادامه، دیگر ضلع شبکه اسلام آمریکایی را «مرفهین بی‌درد» نامید و تصریح کرد: نفس سرمایه‌داری و ثروت حلال از نگاه اسلام ناب محمدی(ص) اشکالی ندارد؛ کمتر اتفاق می‌افتد که یک سرمایه‌دار کلان، ثروت خود را از راه مشروع و حلال به دست آورده باشد و همچنین نادرند ثروتمندانی که به حقوق اجتماعی دیگر افراد و طبقات جامعه احترام گذاشته و حقوق مردم را بشناسند.
وی خاطرنشان کرد: مرفهین بی‌درد از نگاه اسلام ناب محمدی(ص)، سرمایه‌داران زالوصفتی هستند که با پول و سرمایه کلان خود اسلام را به ظاهر ترویج می‌دهند، حال آنکه اسلام را از عمق خالی کرده و پوسته‌ای بی‌خاصیت از آن در جامعه باقی می‌گذارند.
اسلام آمریکایی همان جریانی است که کمر امام علی(ع) را شکست
وی با اشاره به دیدگاه شهید بهشتی درخصوص اضلاع اصلی شبکه اسلام آمریکایی گفت: شهید دکتر بهشتی سه عنصر اصلی «زر و زور و تزویر» را به عنوان عناصری که در طول تاریخ در برابر انبیا و ائمه طاهرین ایستاده‌اند، معرفی می‌کنند و این تعبیر انطباق کاملی با فرمایشات امام خمینی(س) دارد که از «ملأ، مترفین و مستکبرین» به عنوان سدهای اصلی حرکت انبیای الهی یاد می‌کردند که تا همیشه تاریخ نیز ادامه خواهد داشت.
منتجب‌نیا، با اشاره به تأکیدات جدی حضرت امام بر خطر عالمان متهتک و جاهلان متنسک در جامعه اسلامی، یادآور شد: حضرت امیرالمؤمنین، علی(ع) نیز تأکید داشتند که کمر مرا عالمان متهتک و جاهلان متنسک شکستند.
میدان یافتن جریان تحجر، واقعیت تلخ سال‌های پس از امام است
وی با اشاره به خطر تحجر و انجماد فکری که همواره مورد تأکید و هشدار بنیانگذار جمهوری اسلامی بود، گفت: تحجر خطری است که در همه زمان‌ها، چه در صدر اسلام و زمان ائمه اطهار و چه در زمان حیات حضرت امام خمینی در سال‌های پیش و پس از انقلاب وجود داشته و خواهد داشت. اما افشاگری‌ها و مبارزاتی که حضرت امام در برابر جریان تحجرگرا داشتند، باعث متحجران به ویژه در دهه آغازین پیروزی انقلاب به لانه خود بخزند و خودنمایی نکنند.
منتجب‌نیا اضافه کرد: امام رحمت‌الله تعبیری بسیار عجیب درباره نفوذ جریان تحجر در حوزه‌های علمیه داشتند و به متحجران در این فضا، مارهای خوش خط و خالی می‌گفتند که برای همیشه خطرناک هستند. ایشان در منشور روحانیت تأکید داشتند که این پرونده همچنان باز است و این امر اشاره دارد به اینکه جریان تحجر نمرده و منتظر است فضایی برای احیای خود بیابد که در این صورت، مسیر انقلاب و اسلام را به انحراف خواهد کشاند.
وی با بیان اینکه «جریان تحجر در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب واقعا قدرت داشت و به نام اسلام بسیار کار کرد»، ادامه داد: امام با افشاگری‌های پیامبرگونه خود چهره واقعی منحرفان و متحجران را افشا کرد؛ اما متأسفانه در سال‌هایی که تنها یاد و راه امام برای ما باقی‌مانده، رفته‌رفته شاهدیم که جریان تحجر میدان یافته و تلاش می‌کند جامعه را به سمت و سوی خرافه‌گرایی بکشاند. این واقعیت تلخی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.
منتجب‌نیا با تصریح این نکته که «در صورت مجال یافتن جریان تحجر، عامه مردم همواره گرد این جریان جمع می‌شوند»، افزود: متأسفانه این جریان علاوه بر این، توانسته در برخی از مراکز حکومت و متکی به قدرت لانه کرده و از امکانات عمومی کشور به نفع اسلام آمریکایی بهره بگیرد و این درست همان خطری است که امام همواره درباره آن هشدار می‌دادند که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.
چهره کریه تحجر پشت نقاب ساده‌زیستی خود را پنهان می‌سازد
وی با تأکید بر اینکه «تزویر یکی از اصلی‌ترین روش‌ها و نقاب‌های اسلام آمریکایی است»، گفت: جریان تحجر از هر وسیله و ابزاری که بتواند، برای عوامفریبی بهره خواهد گرفت. در جامعه‌ای که مردم از تشریفات و زندگی اشرافی برخی به ستوه آمده‌اند، جریان انحرافی تحجر، نقاب ساده‌زیستی بر چهره می‌زند و چهره کریه خود را پشت این نقاب پنهان می‌سازد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی ضمن تأکید بر لزوم توجه مردم به واقعیت و حقیقت چهره‌هایی که نقاب اسلام به چهره می‌زنند، گفت: مردم باید دقت کنند که سردهندگان شعارهای اصیل اسلامی، تا چه اندازه به شعارهایشان پای‌بندند و از تاریخ انقلاب عبرت بگیرند؛ چراکه به خاطر داریم در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب، گروهک‌هایی که شعار خلق و طرفداری از مردم را سرمی‌دادند چه چهره‌ای را پشت این نقاب پنهان کرده بودند.
وی در عین حال، وظیفه علمای ربانی را در بیداری مردم و توجه دادن به آنها مورد اشاره قرار داد و گفت: هم حضرت امام و هم اسلام ناب محمدی و قرآن کریم، وظیفه علما و دانایان جامعه اسلامی را این می‌دانند که با خرافات و انحرافات مبارزه کنند و اجازه ندهند افرادی با نقاب‌های ظاهرفریب، مردم را به بیراهه بکشانند. در روایات نیز بر این تأکید شده که هرگاه در جامعه بدعت و انحرافی ایجادشود، علما و دانایان باید با قیام خود، چهره واقعی منحرفان را رسوا و افشا کنند.
منتجب‌نیا ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(ع) نیز در خطبه‌ای طولانی به این اشاره می‌کنند که علما باید قیام کنند و کاری را انجام دهند که علمای یهود و نصارا انجام ندادند و کتمان کردند.
وی با اشاره به لزوم صیانت از انقلاب اسلامی و آرمان‌های مترقی حضرت امام(س) در برابر خطر تحجر و اسلام آمریکایی گفت: علمایی که با افکار حضرت امام آشنایی دارند و تحت تربیت اسلام ناب محمدی رشد یافته‌اند، وظیفه دارند با تحجر و انجماد فکری مقابله کنند و اجازه ندهند چهره کریه تحجر پشت نقاب انقلاب اسلامی و آرمان امام پنهان شود. باید مراقب بود کسانی که در دوران حیات امام مروجین اصلی تحجر بودند، امروز پرچم خط امام را در دست نگیرند و مروجان اسلام آمریکایی دیروز، امروز به نام اسلام ناب وارد میدان نشوند که در این صورت یاران امام را منحرف از خط امام معرفی کرده و به محض قدرت‌یابی اول کاری که می‌کنند شکستن پر و بال امام و یاران امام است تا از این مسیر، بتوانند هر باطلی را به نام خط امام به جامعه القا کنند.
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.