آیت‌الله نورمفیدی گفت: بیش از یک قرن هست که بعضی از اندیشمندان و متفکران اسلامی مانند سیدجمال اسدآبادی، مرحوم آقای نایینی، مرحوم بروجردی و حضرت امام برای وحدت مسلمین تلاش می‌کنند و اتحاد کامل به تلاش تک تک مسلمانان و بخصوص علما و حاکمان سرزمین های اسلامی بستگی دارد.

نورمفیدی گفت: حضرت امام در کنار جنبه های مختلفی که داشتند با نهایت دلسوزی و با هوشمندی و هوشیاری بسیار بالا، برای وحدت امت اسلام تلاش می کردند.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی درگفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با بیان اینکه برای حضرت امام خمینی(س) مصالح همه جهان اسلام مطرح بود نه بخشی از آن، اظهار داشت: از نظر امام آن چیزی که مصالح امت اسلامی را تضمین می کند وحدت امت اسلامی است. در روزهای نخست پیروزی انقلاب امام اسرائیل را به عنوان غده سرطانی امت اسلامی معرفی کرد و همیشه هم درباره اسرائیل حرف داشت.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: اعلام هفته وحدت از سوی امام خمینی (س) موج بسیار گسترده ای در امت اسلامی ایجاد کرد. نظام اسلامی به عنوان میراث‌دار افکار و اندیشه های امام باید بصورت جدی به وحدت اسلامی بپردازد ولو اینکه این مساله هزینه هایی هم داشته باشد. ما باید پای این پرچم محکم بایستیم و باید این ایده را آنقدر تعمیم ببخشیم تا بتوانیم آنچه مورد تایید و نظر حضرت امام بود، جامه عمل بپوشانیم.

نورمفیدی در پاسخ به این سوال که خیلی ها معتنقدند طرح وحدت اسلامی از سوی امام یک تاکتیک است، اظهار داشت: نخیر! در اندیشه امام وحدت نه یک تاکتیک بلکه یک استراتژی است و حتی بالاتر از آن یک تکلیف شرعی است. همانطور که ما باید نماز بخوانیم، روزه بگیریم، حج برویم، وظیفه داریم از افتراق پرهیز کنیم.

وی تاکید کرد: به نظر من دیدگاه امام و آیت الله خامنه ای این است که وحدت یک تکلیف الهی است و تشتت یک گناه کبیره است. ما باید مساله وحدت را از این جایگاه جا بیاندازیم.

وی ادامه داد: خدا وقتی می گوید " واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا" یعنی اینکه وحدت یک تکلیف شرعی است.

نورمفیدی خاطرنشان ساخت: البته اختلاف یک امر طبیعی است. اسلام نمی تواند بگوید اختلاف نکنید. تکلیف مشروط به قدرت است. نمی شود خدا یک تکلیفی بکند در حالی که در قدرت مخلوق نیست. اگر بشر اختلاف نظر نداشته باشد تکلیف معنی ندارد وحدت از نظر قرآن با فرض همه اختلاف نظرها هست.

امام جمعه گرگان در پاسخ به این سوال که آیا منظور از وحدت، وحدت معرفتی است یا وحدت فقاهتی، گفت: وحدت قفاهتی اصلا معنی ندارد. برای اینکه این اختلاف سلیقه ها یک واقعیت است نمی شود نادیده گرفته شود. در زمان خود پیامبر هم بود. جنگ احد وقتی پیش آمد اختلاف نظر پیش آمد عده ای گفتند برویم بیرون عده ای گفتند بمانیم. آخر سر هم پیامبر نظر اکثریت را پذیرفت و همه رفتند بیرون. اختلاف یک امر طبیعی است آن چیزی که مورد نهی اسلام است افتراق و دشمنی است.

وی در خصوص کارنامه جمهوری اسلامی در طی سی سال در مورد وحدت اسلامی، اظهار داشت: من فکر می کنم مسوولان و آنهایی که تاثیر گذار هستند همیشه مبلغ و مروج این نظریه بوده‌اند و تلاش های فراوانی در این خصوص شده است.

نورمفیدی به نقش دشمنان اسلام در تفرقه افکنی امت اسلامی اشاره کرد و گفت: دشمن می داند جایی که مسلمان ها می توانند ضربه بخورند همین افتراق است. شکی نیست تحت عناوین مختلف بخواهند با یکسری فعالیت‌ها، سنی‌ها را در برابر شیعه ها بدنام کنند و از طرف دیگر شیعه ها را در برابر سنی ها بد جلوه دهند.

وی اظهار داشت: من امروز آثار، شواهد و قرائن تفرقه افکنی توسط دشمنان اسلام را می بینیم. من شکی ندارم دستی که در این زمنیه وارد بشود حتی اگر بنام دفاع از اهل بیت باشد این دست یا متعصب و جاهلانه است یا دست اجانب و بیگانگان. نمی شود بگوییم خیرخواهانه است.

نورمفیدی در خصوص آینده طرح وحدت اسلامی گفت: من فکر می کنم این مساله یک مساله ریشه دار است و به زمان هم نیاز دارد. بیش از یک قرن هست که بعضی از اندیشمندان و متفکران اسلامی مانند سیدجمال اسدآبادی، مرحوم آقای نایینی، مرحوم بروجردی و حضرت امام برای وحدت مسلمین تلاش می‌کنند و اتحاد کامل به تلاش تک تک مسلمانان و بخصوص علما و حاکمان سرزمین های اسلامی بستگی دارد.

وی در پایان گفت: به هر حال وحدت نقطه پرش ما به سوی سعادت، تعالی و تکامل است و اختلاف نقطه شکست مسلمانان است. دشمن هم این را فهمیده و سعی می کند در هر زمان و فضایی با قالب خاصی وارد این قضیه شود در بین شیعه ها در قالب دوستی اهل بیت و در بین سنی ها جور دیگر.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.