عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: امام به خوبی شبهات آینده را پیش‌بینی می‌کرد و با رفراندوم 58 و رأی 2/98 درصدی مردمی به دنیا پیام داد که آزادی که شما فکر می‌کنید، در ایران در سایه اسلام مستقر شده است.

احمد سالک با اشاره به طرح برخی پرسش‌ها در جامعه در سال‌های اخیر مبنی بر «نسبت میان جمهوریت و اسلامیت در نظام جمهوری اسلامی» گفت: کسانی که این سؤال را مطرح می‌کنند و باب این بحث را گشوده‌اند، حضرت امام و اندیشه‌های ایشان را به معنای واقعی و وسیع کلمه نشناخته‌اند.
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران اضافه کرد: اگر کسی حضرت امام را بشناسد و افکار حکومتی ایشان را به خوبی بداند، هرگز چنین سؤالی را مطرح نخواهد کرد.ahmad salek احمد سالک
سالک، این بحث را بحثی ریشه‌دار در تاریخ خواند و تصریح کرد: این بحث نشأت گرفته از مباحث «جدایی دین از سیاست» است و کسانی به چنین بحث‌هایی دامن می‌زنند که معتقدند دین از حکومت جداست و بر این اساس، جمهوریت را یک موضوع و اسلامیت را نیز موضوعی دیگر در نظام جمهوری اسلامی می‌دانند.
وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دکترینی مطرح بود با این عنوان که حکومت مال سیاستمداران است و دین مال آخوندها آن هم تنها در محراب و بیان احکام غسل و طهارت و روحانیت حق ندارد در مسائل حکومتی و سیاسی مداخله کند.
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه «دکترین نهضتی حضرت امام خمینی 10 اصل اساسی دارد»، تأکید کرد: یکی از اساسی‌ترین این اصول، اصل تفکیک‌ناپذیری دین از سیاست است و ثمره این اصل عبارت است از «جمهوری اسلامی».
وی با اشاره به اینکه «دیگر اصل اساسی این دکترین این است که اسلام منهای مردم اجرایی نیست»، اضافه کرد: بار اجرای احکام اسلامی در اندیشه حضرت امام، برعهده مردم است و مردم محور دین در بعد اجرایی هستند. در این دکترین، اسلام منهای مردم، جایی برای پیاده شدن ندارد.
سالک در عین حال تصریح کرد: مردم منهای دین و اسلام، یعنی لاابالی‌گری؛ ولی جمهوری اسلامی یعنی تطبیق مردم با محتوای اسلام در سایه هدایت رهبری.
وی با اشاره به اینکه «انقلاب اسلامی در حقیقت سه ضلع اساسی دارد»، این اضلاع را «رهبری، مردم و محتوای دین در قرآن و عترت» خواند و تأکید کرد: رهبری در این اندیشه، مردم را به سوی خداباوری و دین‌مداری هدایت می‌کند و مسئولیت تطبیق اندیشه، تفکر و اخلاق مردم با محتوای دین را دارد.
سالک «لازمه انجام این رسالت را ایجاد نوعی دگرگونی در فرد و جامعه دانست» و افزود: جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، عین محتوای قرآن است و مبنای ارزشی دارد.
وی با اشاره به «تلاش استکبار جهانی برای جبران ضربه‌ سنگینی که از انقلاب اسلامی خورده است»، ادامه داد: کیسینجر به بوش تاکید کرد که دیگر عملیات نظامی درباره اسلام و تشیع کاربرد ندارد و باید جریان‌سازی اختلاف‌افکنانه بین شیعه و سنی در دستور کار قرار گیرد.
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: استکبار جهانی از انقلاب سیلی خورده و ساکت نخواهد نشست و بر این اساس، بر مسائلی که خمیرمایه اصلی تشیع و انقلاب هستند، دست می‌گذارند.
سالک یکی از موضوعات مورد هدف استکبار جهانی را «وحدت جامعه اسلامی» خواند و تصریح کرد: دشمنان انقلاب در تلاشند، تلفیق میان جمهوریت و اسلامیت را در نظام اسلامی به هم بزنند و با طرح مباحثی انحرافی در این زمینه، وحدت جامعه اسلامی را نشانه بگیرند.
وی با اشاره به گذشت 30 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشورمان، از تأکیدات حضرت امام بر همراهی مردم با نظام سخن گفت و یادآور شد: حضرت امام وقتی از نوفل‌لوشاتو وارد ایران شدند، در بهشت زهرا(س) تاکید فرمودند که «من به پشتوانه این مردم دولت تشکیل می‌دهم». این در واقع نشانه اهمیت جایگاه مردم در اندیشه سیاسی حضرت امام بود.
سالک با اشاره به 12 فروردین 1358 و برگزاری همه‌پرسی نظام، خاطرنشان کرد: حضرت امام با آنکه جایگاهی بی‌نظیر در میان مردم داشت و می‌توانست بدون نظرخواهی از مردم، نظام مورد نظر خود را مستقر کند و مقبول مردم نیز باشد، اما ایشان رهبری بود با جهان‌بینی وسیع اسلامی که همه جهان را می‌شناخت و از نوع نگاه و اندیشه دشمنان شناختی دقیق داشت.
وی افزود: امام علاوه بر آن، شناختی جدی و عمیق از همه نهضت‌هایی داشت که از 100 سال پیش از انقلاب، روحانیت جلودار آن بودند و تجربیات همه آنها از جمله مشروطه و ملی شدن نفت را داشت.
سالک ادامه داد: تلفیق این مسائل وضعیتی برای امام پیش آورد که توانست با بیان خود و ظرف آماده مردم را با خود همراه کند.
وی تأکید کرد: اگر حضرت امام صرفا با تکیه بر محبوبیت خود پیش می‌رفت، بی‌شک امروز اپوزیسیون داخلی و دشمنان خارجی مطرح می‌کردند که در ایران دیکتاتوری آخوندی حکم فرما شده است؛ کمااینکه دیدیم با وجود برپایی رفراندوم 58، بنی‌صدر در جلسه خبرگان قانون اساسی در بحث ولایت فقیه همین حرف را زد.
سالک خاطرنشان کرد: امام به خوبی این شبهات آینده را پیش‌بینی می‌کرد. بنابراین با رفراندوم 58 و رأی 2/98 درصدی مردمی به دنیا پیام داد که آزادی که شما فکر می‌کنید دارید، در ایران در سایه اسلام مستقر است.
وی همچنین تاکید کرد: امام از رفراندوم 12 فروردین و رأی مردم برای تداوم انقلاب استفاده های‌ عمیقی کرد. از سوی دیگر، امام با مردم مشورت کرد و به رأی و نظر مردم احترام گذاشت. این اصلی است که در قرآن ریشه دارد و توصیه وحی است که «و امر هم شورا بینهم».
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: امام مردم را در اصلی‌ترین مسائل حال و آینده کشور مشارکت داد و تصمیم درباره کلیدی‌ترین موضوعات جامعه را به مردم واگذار کرد.
وی «نسبت میان جمهوریت و اسلامیت در اندیشه امام را نسبت همراهی خواند» و تأکید کرد: در نگاه امام، مردم و اسلام مکمل هم هستند و مردم در جامعه اسلامی مردمی هستند که ایمان به اسلام و دین دارند. در این نگاه دین تلاش می‌کند مردم را بیدار کند و معیارهی طاغوتی را به معیارهای توحیدی مبدل سازد.

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.