معاون آموزش و پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اندیشه های وحدت آفرین امام خمینی(ره) در حقیقت ریشه در قرآن و سنت داشت و در امتداد تلاش های ائمه اطهار(ع) علما و مصلحان بود.

دکتر سید احمد زرهانی گفت: حرکتی که در جهان اسلام از 150 سال پیش شروع شد به همت سید جمال الدین اسدآبادی پایه گذاری شد بازگشت به قرآن و احیای سنت رسول خدا، تفکر دینی و ایجاد وحدت در بین مسلمانان و حرکت به سمت سازماندهی امت واحده بود.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ا اشاره به اینکه حرکت احیای تفکر دینی و ایجاد وحدت از سوی سید جمال الدین اسد آبادی با استقبال مصلحان جهان اسلام مواجه شد، گفت: این نظریه در منطقه شام از سوی فردی با نام کواکبی مدون شد و در ایران در دوره مشروطه، علامه میرزای نائینی از مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه نجف در کتابی که تالیف کرده بود تئوری مشروطیت بر مبنای شرق را ترویج داده بود و پس از آن آیت الله طالقانی این کتاب را ترجمه کرد و در پاکستان اقبال لاهوری این اندیشه را گسترش داد.
معاون آموزش و پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: در دهه 40 و 50 در ایران استاد مرتضی مطهری این تفکر جهانی و اسلامی را تبیین و تدوین کردند و امام خمینی (ره) در نجف اشرف در دوران تبعید، اندیشه ولایت فقیه را به عنوان راهکاری دینی برای احیای قرآن، سنت پیامبر(ص)، تشکیل حکومت اسلامی و نجات مستضعفان از بند مستکبران و زمینه سازی انقلاب طرح کردند.
زرهانی افزود: اندیشه های وحدت آفرین امام خمینی(ره) در حقیقت ریشه در قرآن و سنت داشت و در امتداد تلاش های ائمه اطهار(ع) علما و مصلحان بود.
وی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) اندیشه ولایت فقیه را مدون کردند و براساس آن امت ساختند. ملت ایران در دوره شاهنشاهی تحت تاثیر آلودگی های محیط بین الملل و در راس آن فرهنگ غرب از غرب زدگی رنج می کشید و به دنبال تجدید حیات بود، امام با بیان تئوریک ولایت فقیه اندیشه انبیاء را برای نجات انسان اعلام کرد.
زرهانی گفت: پیروان امام ، روحانیون، فرهنگیان، دانشجویان و کسبه به فراخور توان خود اندیشه ولایت فقیه را گسترش دادند و چون این اندیشه بر خواسته از مکتب اهل بیت (ع) بود منافع آن بر همه جوامع اسلامی تاثیر مثبت گذاشت.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) میان مستکبرین و مستضعفین خط کشی کردند، گفت: امام، امریکا و دست نشانده های او را در صف مستکبرین و ملت های مسلمان و غیرمسلمان را در صف مستضعفین قرار داد. امام خمینی رویکری جهانی چون انبیاء داشت چون وارث انبیاء بود.
زرهانی تصریح کرد: امام خمینی (ره) توانستند یک گستره وسیعی ایجاد کنند که در این گستره از استادان دانشگاه افریقایی تا عرب مصری و جوان ایرانی همه جا می گرفتند همه به نوعی امام را احیاگر می دیدند به دلیل اینکه مبنای کار امام دو کلمه توحید و توحید کلمه بود. وقتی امام با کلمه توحید و توحید کلمهشروع کرد، هم فکر یکتاپرستی و هم امت موحد ساختند.

وی یاد آورشد: کار بزرگی که امام خمینی(ره) انجام داد این بود که دوستی ها و دشمنی ها را در مدار اندیشه انبیاء تبیین کرد و براساس اندیشه انبیاء جاذبه و دافعه تعریف کردند لذا خیلی از اقوام اختلافات خود را کنار گذاشتند. امام قله کفر را نشانه رفت و مردم را علیه آن برانگیخت
.

زرهانی یاد آور شد: امام خمینی(ره) وجاهت آمریکا، شوروی و استعمارگران جهان را زیر سوال برد امام در سایه تعالیم انبیا و با ارایه بحث ولایت فقیه راه سومی چون دین را بیش بار بشریت قرار داد دینی که از دوره رنسانس منسوخ شده بود
.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) نشان داد که دین کشتی نجات بخش توده هاست گفت: پیش از پیروزی انقلاب ایران سکولاریسم و امانیسم در میان مردم رواج یافته بود و همه معتقد بودند دین تریاک توده هاست، ، امام نشان داد دین کشتی نجات توده هاست و دین به روایت انبیاء(ع) داروی درد مردم، چراغ راه است لذا تفسیر امام خمینی (ره) از دین تفسیری بود که رسول الله (ص) ارایه داده بود
.

ذرهانی خاطرنشان کرد: با تعریفی که امام خمینی از دین ارایه دادند مسلمانان با هم متحد شدند و در یک مسیر حرکت کردند و اتحاد میان آنها به معنای واقعی کلمه ایجاد شد و حماس و حزب الله و جهاد اسلامی سبز شدند و امروز این درخت ها به تاسی از اندیشه های امام بیرون آمدند و به ثمر نشسته اند.
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.