امام در عرصه بین الملل بیش از همه به این امر قائل بودند که به جای دولت ها باید به سراغ ملت ها رفت و با ملت ها صحبت کرد؛ بر این اساس نیز، روز قدس را به عنون نمادی پایه گذاری کردند که ملت های جهان اسلام حول محور این نماد جمع شده و وحدت امت اسلامی را شکل دهند

کاظم جلالی با اشاره به اینکه «البته امام هرگز به وحدت بدون محور اعتقادی نداشتند»، افزود: امام معتقد به وحدت با هر کسی نبودند و بر وحدت بر محوریت دین تاکید داشتند.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، درباره وحدت از نگاه امام(س) اظهار داشت: امام به وحدت در دو عرصه داخلی و بین المللی نگاه می کردند و در عرصه داخلی عمده تاکید ایشان به وحدت کلمه و اتحاد بود.
وی تاکید کرد: حضرت امام رمز پیروزی انقلاب را در وحدت کلمه می دانستند و در وصیت نامه سیاسی الهی خود یکی از عناصر مهم را در حفظ بقای نظام جمهوری اسلامی وحدت معرفی کرده اند.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: امام در عرصه داخلی همواره بر این نکته تاکید داشتند که همه جریانات سیاسی کشور اعضای خانواده انقلاب هستند و سرمنشا اختلافات و تفرقه ها را نفسانیات می دانستند. ایشان در یکی از بیانات خود تاکید دارند که اگر 124 هزار پیامبر یک جا جمع شوند، هیچ اختلافی با هم نخواهند داشت چون مبتنی بر نفسانیات سخن نمی گفتند.
دکتر جلالی خاطرنشان کرد: اساس حرکت انقلاب و پیشرفت و تکامل آن از نگاه حضرت امام بی هیچ تردیدی، در وحدت و اتحاد آحاد مردم و مسئولان بوده و خواهد بود.
وی در عین حال یادآور شد: امام ضمن اینکه وجود اختلاف نظرهای طلبگی را در جامعه مفید می دانستند و معتقد بودند که باید در موضوعات مختلف با یکدیگر بحث کرد؛ اما همواره مردم و به ویژه مسئولان را از اختلافاتی که به نوعی کیان اسلامی را مورد آسیب قرار می دهد، پرهیز می دادند و حتی گاهی خود در بحث‌های اختلافاتی به شخصه وارد می شدند و اختلافات را پایان می دادند.
جلالی تصریح کرد: حفظ نظام از نگاه حضرت امام(س) از اهم واجبات است و هر اختلافی که به این اصل واجب آسیب بزند، مطرود خواهد بود.
وی همچنین به وحدت در عرصه بین المللی پرداخت و اظهار داشت: امام در این حوزه، تفکیکی قائل می شدند میان آن دسته از کشورهایی که با ما درحالت جنگ و حرب هستند با کشورهایی که در حوزه دارالاسلام تعریف می شوند و روابط حربی با ما ندارند.
جلالی ادامه داد: دارالاسلام مجموعه کشورهای اسلامی هستند و امام معتقد بودند که در نوع روابط با این کشورها باید عوامل شکننده وحدت جوامع اسلامی را شناسایی کرده و مانع از آنها شویم.
این نماینده مجلس، اضافه کرد: امام بزرگوار دخالت بیگانگان و قدرت های بزرگ و همچنین دو دستگی سران حاکم بر کشورهای اسلامی را از جمله عوامل شکننده وحدت جوامع اسلامی می دانستند و بر نقش صهیونیسم بین الملل و همچنین مذاهب انحرافی که از طریق قدرت های استکباری در جهان اسلام رواج می یابند نیز در راستای شکستن وحدت اسلامی تاکید داشتند.
وی ادامه داد: از نگاه حضرت امام باید با دارالاسلام وحدت داشت و عوامل شکننده وحدت را از میان برد.
جلالی در عین حال افزود: اما دارالکفر از نگاه ایشان نیز به 2 دسته تقسیم می شد؛ یک دسته آن کشورهایی که با ما و جهان اسلام در حالت حرب هستند و دسته دیگر کشورهایی که بی ضرر بوده و در حالت جنگ با ما نیستند. از این منظر، با دارالکفر بدون حرب می توان اتحاد داشت و نباید با آنها چالش های بیهوده ایجاد کرد؛ البته ایشان بسیار تاکید دارند که قاعده نفی سبیل (ولن یجعل الله الکافرین علی المسلمین سبیلا) را باید در این روابط همواره مد نظر داشت و هیچ گاه نباید نوع روابط به گونه ای تنظیم شود که موجب تسلط کفار بر مسلمین گردد.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم، همچنین به نوع روابط با دارالکفر حربی از نگاه امام نیز اشاره کرد و در این زمینه اظهار داشت: در مقابل این گونه کشورها باید ایستاد و این ایستادگی نیز همواره به معنای جنگ نیست. جنگ امروز انواع و اقسام گوناگون دارد؛ جنگ های رسانه ای، فرهنگی و علمی نیاز به جهاد فرهنگی، رسانه ای و علمی دارند و در دنیای معاصر، جنگ الزاما به معنای سلاح در دست گرفتن نیست.
وی در پایان تاکید کرد که «امام در عرصه بین الملل بیش از همه به این امر قائل بودند که به جای دولت ها باید به سراغ ملت ها رفت و با ملت ها صحبت کرد؛ بر این اساس نیز، روز قدس را به عنون نمادی پایه گذاری کردند که ملت های جهان اسلام حول محور این نماد جمع شده و وحدت امت اسلامی را شکل دهند».

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.