نظام ما با انتقاد رشد پیدا مى‏کند و الان نظام ما در دنیا به عنوان یک نظام قدرتمند مطرح است، پس اگر ما از انتقاد چشم بپوشیم و ملاحظاتى باعث بشود که ما انتقاد نکنیم، دریچه آزادى را که یکى از اصول انقلاب و یکى از شعارهاى خدشه‏ناپذیر انقلاب ماست را بسته‏ایم، پس روى این مسئله باید پا فشارى کنیم.

به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم حاج احمد خمینی به ارائه گزارشی از برخی از دیدگاهها و مواضع یادگار امام که در حقیقت تفسیر مواضع و اندیشه‏هاى امام خمینى(س) است، در موضوعات ومواردی چون تأکید بر خودسازى و تزکیه نفس، تأکید بر تداوم راه امام، حمایت از رهبرى، مقابله با آمریکا و استکبار جهانى‏، ‏حمایت از آزادى بیان و انتقاد سازنده و حمایت از محرومین و مستضعفین‏‏ می پردازیم که در ادامه می آید.

* تأکید بر خودسازى و تزکیه نفس؛

امام خمینی(س) همیشه بر دو اصل صداقت و دورى از تزویر و ریا تأکید داشتند

اگر انسان خود را تطهیر و در چارچوب شرع و اخلاق اسلامى باشد به هیچ وجه اختلاف پیدا نمى‏کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مرحوم حاج احمد خمینی، در خصوص مقوله خود سازی و تزکیه نفس با بیان اینکه یکی از خصوصیات حضرت امام خودسازی بوده است، عنوان کرده است: وقتى ایشان بحمدالله در انقلاب پیروز شد و رهبرى این نظام را به عهده گرفت که قریب به 60 سال روى خودشان کار کرده بودند. امام اولین تألیفشان یک کتاب عرفانى- اخلاقى بود، دومین تألیفشان هم همچنین، سومین تألیفشان هم همچنین. یعنى سالها روى مسایل عرفان و خودسازى کار کرده بودند و بحمدالله موفق شدند و جزاى این کار بزرگشان را از خدا گرفتند. جزاى خوبى هم گرفتند. و آن این بود که در آن دنیا ما مى‏دانیم که جاى امام بسیار خوب است و در این دنیا هم به مناسبت آن پاکى‏ها امام به صورتى درآمدند که وقتى جمله‏اى مى‏گفتند مردم به خیابانها مى‏ریختند. به نظر من این به خاطر مرجعیت امام نبود این نفوذ کلمه مال این نبود که امام یک رهبر سیاسى قوى بود براى اینکه رهبران سیاسى قوى در دنیا زیاد مى‏بینیم. ما مرجع و فقیه زیاد دیدیم اما این چیزى که در امام به صورت یک مسأله واقعا مافوق حالت معمول بود آن خلوص و پاکى امام بود. آن چیزى بود که در موقع صحبت کردن کلیه شنوندگانش و کلیه کسانى که چه مستقیم صحبت ایشان را شنیدند و چه از طریق رادیو و تلویزیون مى‏شنیدند مانند یک روح جالبى در فکرشان‏ و ذهنشان و قلبشان جا مى‏گرفت و طبق دستور امام عمل مى‏کردند. ‏(شهریور69)

به گفته وی، اینکه مردم دنبال کلام امام را مى‏گرفتند و به خیابانها مى‏آمدند و آن تعدادى که شهید شدند مجروح شدند، زندان رفتند، شکنجه دیدند همه این مبارزات درست که اوضاع اجتماعى چنین حالتى را بوجود آورده بود اما اینکه از غیر نترسیدن در مردم ایران پیدا شده بود مسلم از خلوص کلام امام بود.

وی همچنین عنوان کرده است: اگر بخواهیم قضایاى اقتصادى را حل کنیم باید قضایاى سیاسى‏مان را حل کنیم و اگر بخواهیم قضایاى سیاسى‏مان را حل کنیم باید محاسبه داشته باشیم، مبادله داشته باشیم، ببینیم اگر قدمى که بر مى‏داریم براى خداست، این اعتراضى را که داریم براى خداست. یا نه این براى این است که مى‏خواستم من انجام دهم، مى‏خواستم من مطرح باشم، چون من مطرح نیستم حالا نباید این باشد این بعد سیاسى دارد. ‏(شهریور69)

یادگار امام با بیان اینکه این دنیا مکانى است که همه دیر یا زود باید از آن رخت برداریم و آنچه باقى مى‏ماند اعمال و گذشتها و ایثارهاى ماست و اگر سنت حسنه‏اى باقى گذاریم یقیناً تا ابد باقى خواهد ماند، عنوان کرده است: اختلاف داخلى فراتر از سلیقه‏ها، بیشتر از حب نفس است. اگر انسان خود را تطهیر کند و در چارچوب شرع حرکت کند و آراسته به اخلاق اسلامى شود به هیچ وجه، اختلاف پیدا نمى‏کند چون با توکل بر خدا راه حق شناخته مى‏شود و دیگر دعوائى نیست ولى اگر پاى حب نفس پیش آمد انسان همه چیز را از خودش و براى خودش مى‏داند و مى‏خواهد، در اینجا وسوسه، بدبینى، حسادت، رقابت نادرست چهره کریه خود را به معرض نمایش درمى‏آورد و انسان براى رسیدن به هدفش ممکن است از وسایل نامقدس هم استفاده کند.(اردیبهشت71)

وی با بیان اینکه امام خمینى (س) این بنده صالح خدا به واسطه توکل و ایمان خالصى که به مبداء آفرینش داشتند در همه ابعاد وجود خود تنها به خاطر قرب و رضایت الهى عمل مى‏کردند، اظهار کرده است: ایشان هرگز قائل به نتیجه اعمال نبودند، ایشان در زمینه خصوصیات بارز اخلاقى همیشه بر دو اصل صداقت و دورى از تزویر و ریا تأکید داشتند و ما باید به پیروزى از سجایاى اخلاقى این حکیم و عارف فرزانه در راه تهذیب نفس و اخلاص عمل تلاش نمائیم. (خرداد71)

به گفته وی، عمل و کلام امام برخاسته از صداقت و یکرنگى با مردم بود و این صداقت امام بود که در صحنه‏هاى گوناگون انقلاب اسلامى همه آحاد مردم را به حرکت وامى‏داشت تا با قدرت و استوارى آماده فداکارى و بذل جان و مالشان باشند.(خرداد71)

*تأکید بر تداوم راه امام‏؛

نگذارید انقلاب از مسیر خودش منحرف شود

در غیاب امام استمرار تفکر و خط امام در صحنه‏هاى گوناگون بیشتر از گذشته مورد تأکید وتوجه قرار گیرد

مرحوم حاج احمد خمینی با بیان اینکه سیاست ما نه شرقى و نه غربى است و ترسیم کننده این سیاست، امام است و مجریانش شهداى ما و پیام‏آوران آن فرزندان شاهد هستند، عنوان کرده است: نگذارید انقلابى که این همه صدمه خورده و این همه دنیا در مقابلش ایستاده از مسیر خودش منحرف شود. مسئولین شما هم چنین اجازه‏اى نخواهند داد. ما اینجا با اماممان پیمان مى‏بندیم، با خانواده‏هاى شهدا پیمان مى‏بندیم، با فرزندان شهدا در کنار امام پیمان مى‏بندیم که لحظه‏اى از اسلام ناب محمدى (ص) عدول نخواهیم کرد.(تیر64)

وی خاطر نشان کرده است: باید در مقابل تمامیت کفر بخصوص امریکا بایستید. ما باید کمربندها را محکم ببندیم، چرا که فرزندان امام هستیم و لحظه‏اى از اهداف و آرمانهاى اسلامیمان عدول نمى‏کنیم.(شهریور69)

مرحوم حاج احمد خمینی با بیان اینکه امروز در غیاب امام باید استمرار تفکر و خط امام در صحنه‏هاى گوناگون سیاسى، اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى و نظامى بیشتر از گذشته مورد تأکید و توجه قرار گیرد، اظهار کرده است: هر چند که جسم امام در میان ما نیست، اما راه، هدف و مقصود امام به عنوان مقدس‏ترین ارزش‏ها در مسیر انقلاب و نظام استمرار دارد و ما باید خط امام راحل را به خوبى بشناسیم. نسخه شفابخش انقلاب ما همان راه امام است و باید سعى کرد تمامى مسلمانان جهان را به اتحاد فرا خواند.(خرداد70)

به گفته وی، امروز اگر حوزه‏ها و دانشگاهها اندیشه‏هاى بلند حضرت امام (س) را به طور صریح براى مردم بازگو نکنند مرتکب گناهى نابخشودنى خواهند شد زیرا ما امروز بیشتر از هر موقعى نیازمندیم که احکام نورانى اسلام از پیرایه‏ها و موانع رها شوند.

وی با بیان اینکه حضرت امام (س) در هر برهه حساس از تاریخ انقلاب اسلامى بخشى از مسائل زیر بنائى جامعه اسلامى را با فتواهاى صریح خود حل کردند، گفته است: امام خمینی این گونه مسائل را که تا آن زمان کسى مورد توجه قرار نداده بود مطرح فرمودند و احکام صریح اسلامى را در مورد آنها تعیین فرمودند. امروز حوزه‏ها و دانشگاهها باید مسائل جارى کشور را بر اساس دیدگاهها و مواضع امام راحل مورد تحقیق و پژوهش قرار بدهند.(مهر70)

*حمایت از رهبرى‏؛

هیچکس حق شکستن حریم رهبرى را ندارد

اطاعت از خامنه‏اى، اطاعت از امام است

حرمت رهبرى نظام اسلامى، از اصول خدشه‏ناپذیر انقلاب اسلامى ماست

مرحوم حاج احمد خمینی با بیان اینکه باید خالصا و مخلصا براى خدا و اسلام و نظام اسلامی مان از رهبر بزرگوارمان حضرت آیت‏الله خامنه‏اى حمایت‏ کرده و در راه او که راه امام عزیزمان است گام برداریم، عنوان کرده است: امروز دنیا مترصد است که ببیند ما چگونه حرکت مى‏کنیم، سرپیچى از ولایت سقوط نظام را بدنبال دارد، امروز ولایت، نقطه وحدت امت حزب‏الله است. نظام از ولایت جدا نیست چرا که بدون ولایت نظام اسلامى نیست و بدون نظام، انقلاب نمى‏تواند راه خود را در جهان طى کند.

وی ادامه داده است: امروز نظام اسلامى ما چشم و چراغ مسلمانان جهان است. اگر دو جریان انقلابى ما، دو جریانى که به اسلام و امام و ولى فقیه و نظام علاقه‏مندند دست در دست یکدیگر بگذارند بر تمامى ضد انقلاب داخل و خارجه غلبه پیدا مى‏کنند و الا گروهى که روى کار مى‏آید بخون هر دو جریان انقلابى تشنه است و هر دو جریان را نابود مى‏کند.(بهمن 68)

وی با تاکید بر اینکه ما امروز باید همه متحد باشیم و در کنار نظام مان پشت سر رهبرى قرار بگیریم، اظهار کرده است: رهبر ما شاگرد امام است. رهبر ما از چهره‏هاى شناخته شده انقلاب است که سالیان سال در زندانهاى رژیم سفاک پهلوى به سر برده و از افرادى است که در طول انقلاب خدمات زیادى کرده و در جبهه‏ها مستقیماً جنگیده است. پس باید افتخار کنیم که چنین رهبرى داریم و همگى پشت سر او حرکت کنیم و مقابل قدرت جهنمى امریکا خواهیم ایستاد. در مقابل قدرت جهنمى غرب و شرق خواهیم ایستاد و از آرمانهاى اماممان دفاع مى‏کنیم.(آبان69)

به گفته وی، هیچکس حق شکستن حریم رهبرى را ندارد. حرمت رهبرى نظام اسلامى، از اصول خدشه‏ناپذیر انقلاب اسلامى ماست. همه باید به دستورات رهبرى عمل کنند.

یادگار امام با تاکید بر اینکه ما امروز موظف هستیم پشت سر مقام رهبرى حضرت آیت‏الله خامنه‏اى حرکت کنیم هر چه ایشان گفت گوش کنیم، عنوان کرده است: اگر روزى حرکت ما با حرکت ولى نخواند بدانید که نقص از ماست و اگر امروز اختلاف موجب شود که اقتدار ولى فقیه صدمه بخورد گناه بزرگى مرتکب شده‏ایم. وی ادامه داده است: ما امروز اختلاف را از هیچکس نمى‏پذیریم و اگر روزى از پشت سر ولى فقیه کنار رویم و اگر ولى فقیه نفوذ کلمه‏اش کم شود چه گناه بزرگى مرتکب خواهیم شد و تمام زحمات ملت عزیز، شهدا و امام و تمام سختیهایى که در طول مبارزه متحمل شدید از بین مى‏رود.

رحوم حاج احمد آقا خاطر نشان کرده است: ما باید سعى کنیم اتحادمان را حفظ کنیم و پشت سر ولى فقیه حرکت کنیم.(دی69)

وی با بیان اینکه امروز همه باید متحدتر، محکم‏تر و قاطع‏تر پشت سر رهبرى باشیم و نگذاریم که رهبرمان احساس تنهایى کنند همانطور که نگذاشتید امام (ره) احساس تنهایى کند، گفته است: «اطاعت از خامنه‏اى، اطاعت از امام است» هر کس منکر این معنا شود، مطمئن باشید در خط امام نیست و هر کس بگوید که اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیت‏الله خامنه‏اى است در خط امریکاست.

وی افزوده است: همانطور که امام با یک اشاره شما مردم را به خیابانها و جبهه‏ها فرا مى‏خواند، امروز، مهیا هستیم که با یک اشاره، رهبرى به خیابانها و جبهه‏ها سرازیر شویم.

یادگار امام ادامه داده است: من بعد از رحلت امام با خدا و امام عهد کرده‏ام که کوچکترین قدمى را علیه رهبرى و برخلاف رهبرى و حتى خلاف میل رهبرى بر ندارم و اگر شما مردم هم چنین پیمانى را تجدید کنید مطمئن باشید که ما در تمام زمینه‏ها بر امریکا پیروز مى‏شویم.(بهمن 69)

*مقابله با آمریکا و استکبار جهانى‏؛

انقلاب ما چهره اسلام ناب است

روحانیت نگذارنند مشکلات داخلى موجب کم رنگ جلوه دان خطر قدرتهاى خارجى شود

مرحوم حاج احمد خمینی با بیان اینکه ما بارها و بارها گفته‏ایم که عدول از سیاست‏هاى اسلام ناب، مرگ انقلاب است و با مرگ انقلاب هرگز نظام باقى نمى‏ماند، عنوان کرده است: انقلاب ما چهره اسلام ناب است همان اسلامى که امام فرمودند قربانى مى‏خواهد و دعا کنید من قربانى آن شوم.

به گفته وی، کوچکترین نرمشی در برابر غرب بزرگترین ضربه به حیثیت انقلاب و نظام و اسلام است.(شهریور69)

وی با بیان اینکه یقیناً امروز انقلاب اسلامى مانع توسعه سلطه آمریکا در منطقه خلیج فارس است، اظهار کرده است: انقلاب اسلامى ایران به عنوان هسته مرکزى انقلابهاى رهایى بخش تنها نیروى است که در برابر کفر جهانى و اردوگاه استکبار به خوبى ایستاده است و نخواهد گذاشت که امریکا یگانه تصمیم گیرنده در مقدرات منطقه خاورمیانه باشد.

یادگار امام خاطرنشان کرده است: امروز اگر در برابر سلطه امریکا کوتاه بیائیم، «نظم نوین» خود را در منطقه پیاده خواهد کرد لذا مسلمانان باید به عنوان مدافع ایدئولوژى اسلام در برابر سیاست‏هاى سلطه طلبانه امریکا بایستند و با حفظ اتحاد و برادرى تعیین کننده سرنوشت ملت‏هاى خویش باشند.(تیر70)

وی با بیان اینکه همگى باید مهیاى یک مبارزه عمیق در عرصه‏هاى گوناگون با امریکاى جنایتکار باشیم، عنوان کرده است: امریکا و اذنابش به چیزى غیر از نابودى اسلام و انقلاب و بى‏حیثیت کردن مسئولینمان راضى نخواهد شد باید بدانیم هر امتیازى که به دشمن دهیم به همان اندازه از آرمانهایمان عقب‏نشینى کرده‏ایم و اشتهاى سیرى‏ناپذیر او براى بلعیدن منافع مسلمین بیشتر مى‏شود.(مرداد70)

به گفته وی، امروز دیپلماسى ما در قبال سیاست‏هاى ظالمانه اردوگاه استکبار، تهاجمى است و سیاست ترسیمى حضرت امام تهاجم بر دشمنان فتنه‏گر را بر همه ما واجب کرده‏اند و به طور دقیق در این زمینه در نقطه مقابل هرگونه مماشات و سازشى قرار دارند.(شهریور 70)

وی با تاکید بر اینکه امروز باید هوشیار باشیم و بدانیم که دیپلماسى احتیاط عامل گستاخى اردوگاه‏ استکبارى غرب در برخورد با ارزشهاى انقلاب و نظام است، یاد آور شده است: تجربه سیزده ساله انقلاب اسلامى به همه ما اثبات کرده است که جهان استکبارى هرگز با ما شوخى ندارد و براى نابودى جاذبه‏ها و ارزشهاى اصیل انقلاب اسلامى از هیچ وسیله‏اى دریغ ندارد پس در برابر این شیوه عمل استکبار، دیپلماسى ما باید تهاجمى باشد و اگر قرار است که انقلاب اسلامى و آرمانهاى امام با قدرت و سربلندى نداى حق‏طلبى خود را به گوش جهانیان برساند هرگز با دیپلماسى نرمش و احتیاط، این هدف امکان‏پذیر نیست.

یادگار امام با بیان اینکه راه ما راه امام است و این راهى روشن و عارى از هرگونه ابهام مى‏باشد که رهبرى انقلاب دنبال کننده آن هستند، گفته است: دیپلماسى احتیاط در شرایطى که استکبار غرب از هر وسیله براى نابودى ما استفاده مى‏کند نمى‏تواند ادامه دهنده راه امام و انقلاب اسلامى باشد.(بهمن 70)

به گفته مرحوم حاج احمد خمینی، امریکا بخون اسلام و مردم ما تشنه است و غرب هیچگونه امتیازى بما نخواهد داد مگر اینکه اسلام محمد رسول‏الله(ص) را در مقابلش ذبح کنیم، عنوان کرده است: همه بدانند که آنها به چیزى غیر از نابودى اسلام راضى نیستند، آنها یک قدم بنفع ما بر نمى‏دارند الا اینکه از تمامى آرمانهاى اسلامیمان دست بر داریم. این سخن صریح امام است که اگر روزى غرب از ما تعریف کند آن روز روزى است که ما باید در خودمان شک کنیم و خدا آن روز را نیاورد. ما باید متکى به مردممان باشیم، باید متکى به کارشناسان خودمان باشیم، متکى به فرهنگ خودمان باشیم و گول غرب را نخوریم.(اردیبهشت 71)

وی تاکید کرده است: روحانیت معظم به عنوان رهبران سیاسى و مذهبى مردم به این معنا توجه کنند که مسائل و مشکلات داخلى موجب نشود خطر قدرتهاى خارجى را کم رنگ جلوه بدهیم.(اسفند 73)

*حمایت از آزادى بیان و انتقاد سازنده‏؛

نظام ما با انتقاد رشد پیدا مى‏کند

بحث آزادانه از جاذبه‏هاى اصلى یک نظام اسلامى و مردمى است

طلاب و دانشجویان باید در کمال آزادى حرف خود را بزنند

احترام به عقاید و دیدگاههاى گوناگون ضامن سلامت و رشد فرهنگ انقلاب است

مرحوم حاج احمد خمینی با بیان اینکه امروز خیلى راحت مى‏شود به هر دستگاه اعتراض کرد یا خیلى راحت مى‏شود تجلیل و چاپلوسى نمود ولى ما باید سعى کنیم که در نظاممان چاپلوسى جا نیفتد، عنوان کرده است: چون اگر امروز چاپلوسى جا بیفتد منشاء تمام خطرات براى نظام خواهد بود. شما یادتان است که وقتى فردى از امام تجلیل مى‏کرد که از آن چاپلوسى و تملق فهمیده مى‏شد امام با آن برخورد مى‏نمودند. باید سعى کنیم چاپلوسى در کار نباشد.

وی افزوده است: اگر خداى ناکرده امروز ما تخم چاپلوسى را در کشورمان بپاشیم مطمئناً افرادیکه اهل تملق نیستند از صحنه خارج مى‏شوند و اگر جلو این مسئله که الحمدلله در نظام ما زیاد نیست گرفته نشود قدم بقدم بسمتى مى‏رویم که نظام ما را صدمه خواهد زد، و شما آقایان و سایر کسانى که دستتان به روزنامه‏ها و رسانه‏ها مى‏رسد باید روى این مسئله که اصلى‏ترین مسئله نظام است توجه زیادى بنمایید.

یادگار امام با تاکید بر اینکه انتقاد از آن چیزهائی است که اگر تصور کنیم نظام با آن صدمه مى‏خورد اشتباه کرده‏ایم، تصریح کرده است: نظام ما با انتقاد رشد پیدا مى‏کند و الان نظام ما در دنیا به عنوان یک نظام قدرتمند مطرح است، پس اگر ما از انتقاد چشم بپوشیم و ملاحظاتى باعث بشود که ما انتقاد نکنیم، دریچه آزادى را که یکى از اصول انقلاب و یکى از شعارهاى خدشه‏ناپذیر انقلاب ماست را بسته‏ایم، پس روى این مسئله باید پا فشارى کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله آزادى اگر از نظام گرفته شود نظام صدمه جدى مى‏خورد که جبران آن کار مشکلى است، خاطر نشان کرده است: البته انتقاد با اشکال تراشى و چوب لاى چرخ گذاشتن فرق مى‏کند و ممکن است خیلى از کسانى که بیرون گود هستند راحت اشکال تراشى و اعتراض بکنند. (فروردین 69)

به گفته مرحوم حاج احمد خمینی اگر حدود و ثغور آزادى بیان مشخص شود مسلماً ثمرات ارزشمندى به دنبال خواهد داشت ولى اگر محدوده مشخص نباشد مردم و مسئولین سردرگم مى‏شوند و هر کسى که بخواهد از مسئولى انتقاد نماید ویا مطلبى را عنوان کند که به نفع نظام و انقلاب باشد از ترس این که مبادا مورد هجوم قرار گیرد ترجیح مى‏دهد به مجامله پناه ببرد.

وی ادامه داده است: اما وقتى که فردى از مسئول بخصوصى در نظام انتقاد نماید، ضعف آن مسئول آشکار مى‏شود و او را بیشتر مورد سئوال قرار مى‏دهد در نتیجه این کار موجبات شکوفایى را فراهم مى‏سازد زیرا در اینجا فرع فداى اصل مى‏شود، اصل، آزادى بیان است و فرع، فلان مسئول یا کار و محیط کار آن مسئول است و از طرف دیگر فرد مسئول وقتى که با دلسوزى و صداقت نقطه ضعف خود را برطرف کرد، دیگر باکى از انتقاد نخواهد داشت.

یادگار امام با بیان اینکه اگر زمینه انتقادات صادقانه در جامعه وجود نداشته باشد نقاط قوّت و ضعف مسئولین در پرده‏اى از ابهام مى‏ماند، عنوان کرده است: مردم با این رشد بالاى سیاسى که دارند متوجه مسأله مى‏شوند. وقتى مردم نقطه ضعف را فهمیدند و دیدند که مسئولین بدان توجهى نکرده‏اند آن وقت آنان را نادان فرض مى‏کنند. این بهتر است که همه مسئولین را نادان فرض کنند و یا نقاط ضعف‏ها هر چه باشند با صداقت بیان گردد و روى آنها بحث شود؟! ایجاد زمینه شهامت در ابراز نظرات و انتقادات به عهده وسایل ارتباط جمعى خصوصاً مطبوعات است.

به گفته وی، ما باید همه این را بپذیریم که هیچکس مطلق نیست، مطلق خداست. همه کم یا زیاد اشتباه مى‏کنیم، باید عیب‏ها و ایرادها را دوستانه گفت و راه درست را از نادرست مشخص کرد.

مرحوم حاج احمد آقا با بیان اینکه اگر کسى صریحاً مطالب را نگوید مجامله کرده است و مجامله زمینه فساد را مهیا مى‏کند، اظهار کرده است: مجامله و سکوت در برابر کژى‏ ها و کاستى ‏ها مقدمه رشد افراد متملق و مجامله‏گر است و هر کس که در بیان عیب‏ها و نقایص کوتاهى کند از حقیقت گویان مجال ابراز عقیده را خواهد گرفت.

به گفته وی، در این راستا روزنامه‏ها و همه وسایل ارتباط جمعى لازم است که حق و حقیقت را با روشنى و صراحت لهجه براى مردم بیان کنند و از ثناگویى بیهوده و مجامله بپرهیزند زیرا در غیر اینصورت کم کم افراد انقلابى و مؤمن جاى خود را به افراد متملق و مجامله‏گر خواهند داد و نتیجتاً انقلاب از درون فرو مى‏پاشد و پوسته‏اى بیشتر باقى نمى‏ماند و در یک حرکت خرد شده و از بین مى‏رود و در این مواقع است که کودتاها موفق مى‏شوند.(اردیبهشت 69)

مرحوم حاج احمد آقا با بیان اینکه یکى از مسائل مهم و مورد تأکید حضرت امام دفاع از حریم آزادى واقعى و اسلامى است، گفته است: طلاب و دانشجویان باید در کمال آزادى حرف خود را بزنند و انتقادات و آراء خود را مطرح کنند و اصلا بحث آزادانه از جاذبه‏هاى اصلى در یک نظام اسلامى و مردمى است.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید خودسانسورى را کنار بگذارند و در بیان مشکلات و مسائل جامعه مشارکت فعالانه داشته باشند، عنوان کرده است: اگر بخواهیم دانشگاهها و مجامع علمى پشتوانه قوّى نظام و انقلاب باشند باید فاصله این قشر شریف را از حاکمیت و کارگزاران کم کنیم. اگر مسائل گوناگون سیاسى- اقتصادى و فرهنگى با تبادل نظر کارگزاران و صاحبنظران دانشگاهى مورد بررسى قرار بگیرد مسلماً مى‏تواند در راهگشایى مشکلات موجود مؤثر باشد. ما باید براى هدایت نسلها و تثبیت ارزشهاى انقلاب و جوابگویى به مسائل جهان اسلام به دنبال رشد و تعالى همه جانبه آحاد ملت اسلامى بخصوص دانشگاهیان و طلاب باشیم و اگر حرکت دانشگاهها و حوزه‏ها به درستى هدایت نشود در آینده یقیناً ضربه خواهیم خورد.(مهر70)

وی با بیان اینکه تقواى سیاسى و مذهبى لازمه موضع‏گیرى منطبق بر عدل و انصاف است و همه ما در برابر مقدرات جامعه مسئولیم، اظهار کرده است: کلکم راع و کلکم مسئول. اما مسئولیت روحانیت شاخص و متعهد و داراى موقعیت و مکنت در نظام اسلامى بیشتر از سایر آحاد ملت است، لذا باید سعى کند بیش از سایرین در متن فعالیت‏هاى سیاسى و اجتماعى جانب عدل و انصاف را در نظر بگیرد و روحانیت متعهد و مسئول باید با تمامى جناحهاى سیاسى و اجتماعى ارتباط تنگاتنگ داشته باشد، حرف تمامى خطوط مختلف را بشنود تا به یک جمع‏بندى و استنتاج درست برسد.

یادگار امام با تاکید بر اینکه امروز باید بیشتر از گذشته ثناگویان مبتذل، متملقان بى‏تقوا و فرصت‏طلبان تفرقه‏افکن از صفوف روحانیت مسئول و کارگزاران انقلاب و نظام طرد شوند، گفته است: کسانى که موقعیت و محبوبیتى در نزد مردم دارند باید بیش از دیگران مواظب گفتار و عمل خویش باشند زیرا ممکن است خداى نکرده با یک موضع‏گیرى نادرست آبروى افراد بى‏گناه را بریزند یا حقى را پایمال کنند و یا مثلا در پیچ و خمهاى سیاسى گرفتار ثناگویان مبتذل، متملقان بى‏تقوا و فرصت‏طلبان تفرقه‏افکن بشوند و از معیارهاى الهى- اسلامى دورى جویند.

به گفته وی، اگر قرار است امتیازى به افراد داده شود باید در صدر ادله صلاحیت و تقواى آنها در نظر باشد و مسئولین نظام بخصوص روحانیت باید موافق و مخالف جریانهاى سیاسى را با یک دید بنگرند، اصلا دیدگاه مسئولین باید در وراى مسائل گروهى و شخصى قرار داشته باشد. مسئولین و روحانیون کارگزار نظام باید کاملًا اطرافیان خود را بشناسند. اگر یک مرجع یک مدرس و یا یک روحانى وابسته به حکومت مجذوب اطرافیان خود شوند به نحوى که از شناخت واقعیت‏هاى جارى و ملموس جامعه غافل گردند آن شخص روحانى یا مقام مسئول دیگر خودش نیست بلکه شخصى از خود بیگانه است که به دور از واقعیت‏ها، حرف اطرافیان را تکرار مى‏کند.

مرحوم حاج احمد آقا با بیان اینکه طرح آزادانه دیدگاهها و آراء مختلف براى حفظ و بقاء اصول اساسی و ارکان نظام و انقلاب ضرورى است، تصریح کرده است: یک روحانى چه امام جمعه چه پیش نماز چه منبرى چه مرجع و چه شخصیت حکومتى باید دائماً به افراد نزدیک این مسأله را گوشزد کند که آزادگى لازمه دین است و اینگونه گمان نکنند که فلانى شخصیت بزرگى است و هیچ کس نباید بگوید بالاى چشم او ابروست و بجز رعایت حریم رهبرى معظم انقلاب اسلامى که وظیفه همه است مسئولیتها هر اندزه بزرگتر باشد مردم باید نسبت به طرح نقطه نظرات و انتقادات خود درباره آنها حساس‏تر باشند.

وی ادامه داده است: یک روحانى باید با محبت باشد، تلخى و عدم گذشت موجب مى‏شود که افراد عادى و حتى دوستانش از انتقال واقعیات به او صرفنظر کنند و از ترس این که مبادا موقعیت شغلى‏اش به خطر افتد تنها مطالبى را که خوشایند اوست منتقل نمایند. در این صورت بدترین وجه ممکن یعنى ثناگویى مبتذل، چاپلوسى و تملق، ابزارى در دست اطرافیان آن مقام مسئول و شخصیت مى‏شود تا علاوه بر از خود بیگانگى و دورى از واقعیات کم کم اطرافیان هم باورشان بشود که شاخص حق و باطل برایشان آن شخصیت است و نقش خود را که باید حافظ منزلت و حرمت شخصیت باشند و مسائل را آنگونه که هست به او بگویند، فراموش کنند.

یادگار امام با بیان اینکه احترام به عقاید و دیدگاههاى گوناگون ضامن سلامت و رشد فرهنگ انقلاب است و شخصیت‏هاى سیاسى و روحانى هرگز نباید خود را عقل کل بدانند، اظهار کرده است: همه ما کم و بیش ممکن است دچار اشتباه شویم باید با صراحت به اشتباهات اعتراف کنیم تا مردم اعتمادشان از ما سلب نشود. یکى از گرفتاریهایى که متأسفانه بعضیها به آن دچار شده‏اند این است که نمى‏توانند نظرات مخالف خود را تحمل کنند. این شیوه عمل منجر به دیکتاتورى مى‏شود و با فرهنگ انقلاب و اصول بنیادین نظام اسلام ما مغایرت دارد.

(آبان 70)

به گفته وی، طرح آراء و دیدگاههاى گوناگون در جامعه نشانه آزادى اندیشه در عرصه‏هاى گوناگون سیاسى، فرهنگى و اجتماعى و وجود آراء و اندیشه‏هاى متفاوت در یک جامعه لازمه پیشرفت و تعالى است و ما هرگز از طرح اندیشه‏هاى مخالف واهمه نداریم زیرا معتقد هستیم که ایدئولوژى اسلامى حاکم بر کشور جوابگوى مسائل و نیازهاى جامعه است و ایران اسلامى یکى از آزادترین کشورهاى جهان است و اصل آزادى به عنوان یکى از سه رکن بنیادین نظام و انقلاب اسلامى در سایه ایمان، اراده و روح حق طلبى ملت ما همواره باید محفوظ بماند.

وی با بیان اینکه برخورد آراء و نقطه نظرات مختلف در مراکز فرهنگى، علمى، آموزشى و تربیتى موجب شکوفایى و خلاقیت این گونه مراکز خواهد شد و ما نباید توقع داشته باشیم همه افراد جامعه یکسان بیندیشند، خاطر نشان کرده است: برخورد آراء و اندیشه‏ها در حوزه، دانشگاه، مراکز علمى، آموزشى و تربیتى موجب شکوفایى خلاقیت و نبوغ افراد جامعه اسلامى مى‏شودو نظام و انقلاب باید همیشه فضاى سالم تعالى و تبادل افکار و اندیشه‏ها را حفظ کند تا همه بتوانند حرفشان را بزنند و با حربه تکفیر و تهدید نمى‏توان نیازهاى فرهنگى جامعه را پاسخ داد، ما باید به نحوى جوابگوى نیازهاى جامعه باشیم که مرز بین حق و باطل مخدوش نشود. براى ترویج حق طلبگى باید زمینه طرح اندیشه‏هاى گوناگون مهیا باشد و در مراکز علمى و آموزش، تضارب اندیشه‏ها را قدر بدانیم.

یادگار امام عنوان کرده است: صدا و سیما- مطبوعات و دیگر رسانه‏هاى ارتباط جمعى باید حقیقتاً براى جوابگویى به نیازهاى اجتماعى و فرهنگى مردم تلاش کنند. سلب اعتماد مردم از رسانه‏ها موقعى رخ خواهد داد که آنها به جاى پاسخگویى به نیازهاى جامعه راه دیگرى در پیش گیرند.(بهمن 71)

وی با تاکید بر اینکه دستگاههاى خبرى کشور باید به گونه‏اى عمل کنند که انقلاب و نظام از مسیر حقیقى‏ خود منحرف نشوند، گفته است: قبل از آنکه رسانه‏هاى بیگانه ضعفهاى ما را بزرگ کنند، خودمان برنامه‏ها و نتایج سیاستهایمان را نقد و بررسى کنیم.

مرحوم حاج احمد با تاکید بر اینکه دیدگاهى که بیان ضعفها را باعث تضعیف نظام مى‏داند، دیدگاه اشتباهى است، نقد یک حرکت و سیاست بد دقیقاً عین حمایت از نظام است و رسانه‏ها و دستگاههاى خبرى کشور باید در این زمینه به نحو احسن ایفاى نقش نمایند، یادآور شده است: مردم انتظار دارند در اخبار گزارش‏ها و تحلیل‏هاى شما دیدگاههایشان را ببینند و بزرگترین ضعف دستگاه خبرى در یک جامعه این است که رسانه‏هاى بیگانه جلوتر از آنها اطلاعات مورد نیاز آن جامعه را تأمین کنند. کار شما بسیار ظریف و حساس است و گاهى خطرناک و پرحادثه، اما کسى که شغل و تخصص خبرى را انتخاب مى‏کند باید پذیراى مشکلات آن باشد. میزان تشخیص حق و باطل و ملاک عمل براى ما رهنمودهاى مقام رهبرى به عنوان ولى و پایه اساسى نظام و انقلاب است و حکم ایشان حرف نهایى در همه صحنه‏هاست. بحمدالله رسانه‏ها از نظر کمى و کیفى در کشور ما رشد خوبى داشته‏اند و از آزادى وسیعى برخوردارند که ضرورت دارد این آزادى حفظ و گسترش یابد، چون آزادى بیان موجب پیشرفت و شکوفایى هر جامعه انقلابى است.

وی با بیان اینکه مردم ایران در طول سالهاى گذشته به کرات ثابت کرده‏اند که از آگاهى و شعور سیاسى بالایى برخوردارند، گفته است: اگر رسانه‏هاى خبرى ما با صراحت واقعیت رویدادها را به مردم بگویند آنها خود توان تشخیص حق و باطل، سره و ناسره را دارند و این وظیفه اول یک رسانه خبرى است و خبرگزارى باید در تهیه و انتقال اخبار به گونه‏اى عمل کند که مصالح نظام و انقلاب به عنوان یک اصل اساسى حفظ و در عین حال اخبار و گزارش‏ها در برگیرنده دیدگاههاى اقشار مختلف جامعه باشد. دانشجو و کارگر و کارمند باید بتواند به راحتى دیدگاهى موافق یا مخالف را مطرح کند و این رمز پیشرفت و موفقیت نظام اسلام است. به گفته وی، خبرگزارى زبان نظام است و باید تلاش کند که واقعیتها را آنگونه که هست به مردم منتقل کند.

یادگار امام با اشاره به اینکه متأسفانه بعضى‏ها به غلط معتقدند اگر از سیاستى و یا عملکرد مسئولى در یک گوشه‏اى از کشور انتقاد شود، نظام تضعیف شده است، ادامه داده است: این تفکر غلط به تدریج کار را به جایى مى‏رساند که مسئولى در منطقه‏اى از کشور عمل خود را عین اسلام و حرف خود را حکم اسلامى دانسته و باورش مى‏شود که‏ اسلام و انقلاب همان است که من مسئول فکر مى‏کنم. این‏ها باورهاى غلطى است. اگر رسانه‏هاى گروهى و خبرگزارى ما خوب عمل کنند، این گونه روحیه‏ها ترویج نمى‏شود.

وی با بیان اینکه حضرت امام (س) شدیداً با چنین روحیه‏هایى مخالف بودند و امروز ما نباید اجازه بدهیم روحیه دیکتاتورى دوران ستمشاهى دوباره به جامعه اسلامى و انقلابى ما بازگردد، عنوان کرده است:

اینگونه روحیات و نفوذ آن به جامعه مقدمه دیکتاتورى است و رسالت رسانه‏هاى خبرى و خبرگزارى جمهورى اسلامى این است که با آن مقابله کنند.(خرداد 72)

یادگار امام همچنین حذف حصارهاى خودسانسورى را لازمه تحقق جامعه سالم دانسته و گفته است: مردم، انقلاب، نظام، امام، و رهبرى و کشورشان را دوست دارند. بنابراین لازم است در کمال آزادى حرفشان را بزنند، این جوى که درست کرده‏اند و مردم را از دستگاه اطلاعات مى‏ترسانند به مصلحت انقلاب و نظام نیست. نباید این جو باشد، چرا که مطبوعات و نمایندگان مجلس بعد از موضع رئیس محترم جمهورى جرأت پیدا مى‏کنند و حرف دلشان را بیان مى‏کنند، همین حرفها را که قبل از سخنرانى رئیس جمهورى مى‏دانستند چرا نمى‏گفتند. در یک جامعه سالم مردم هرگز دچار خودسانسورى و ترس نمى‏شوند. سعى کنید مردم را تشویق و تهییج کنید تا حرفشان را بزنند. باید این شجاعت را در افراد ایجاد کنیم که اگر وزیرى مرتکب اشتباه شد همه بتوانند عملکرد او را نقد و بررسى کنند. امام جمعه، نویسنده روزنامه‏نگار و مردم کوچه و بازار به او اعتراض کنند، چرا که وجدان عمومى بهتر از هر فردى واقعیت‏ها را مى‏فهمد.

وی با بیان اینکه این مسأله که هر انتقادى را تضعیف دولت و نظام بدانیم دقیقاً به عکس است و تذکر دلسوزانه و انتقاد موجب مى‏شود که قبل از اینکه مشکل به معضل تبدیل شود، راه یابى و حل گردد و احتیاج به بسیج عمومى نشود، تصریح کرده است: ما این جو را که اطلاعات نمى‏گذارد مردم و رسانه‏ها حرف خودشان را بزنند، باید بشکنیم، دستگاه اطلاعات به ضد انقلاب، نفوذى، منافق و سلطنت‏طلب اجاز ابراز وجود نخواهد داد، ولى باید از خدا بخواهد که رسانه‏هاى عمومى حرف مردم را بزنند و واقعاً هم مى‏خواهد.(مهر 73)

*حمایت از محرومین و مستضعفین‏؛

اسلام با بى بند و بارى اقتصاد مخالف است

مسئولین باید خود را حقیقتاً خدمتگزار سرمایه‏هاى اصلى جامعه انقلابى و اسلامى بدانند

در یک نظام اسلامى هیچ خدمتى بالاتر از خدمت به محرومین، کارگران و توده‏هاى زحمتکش وجود ندارد

مرحوم حاج احمد خمینی با بیان اینکه بعضى از دستورات اصولى ائمه اطهار(ع) هم‏سو بودن با مستضعفین و محرومین، ایستادگى در مقابل قدرت‏هاى ظالم، برخورد با فئودالها و سرمایه‏داران زالو صفت از خدا بى‏خبر، مستقل بودن در تمامى‏ زمینه‏ها، دورى از هواهاى نفسانى، اطاعت از امر مولا و عامل به دستورات قرآن و رسول است، عنوان کرده است: حال ما معتقدیم که شیعه ائمه اطهار هستیم آیا زندگى ما فرهنگ حاکم بر خود و خانواده ما همسو با مستضعفین و محرومین است؟ آیا حاضریم از خود و فرزندان خود کم گذاشته و به فقرا و نیازمندان کمک کنیم؟ صرف شعار بنفع محرومین بدون عمل چیزى است که مورد طعن و لعن قرار گرفته است. اگر ما عامل به دستورات نباشیم چگونه ادعا مى‏کنیم که شیعه امیرالمؤمنین هستیم؟ مى‏شود شیعه على بود ولى سر سفره‏هایى نشست که غذاهاى گوناگون آن را زینت داده است؟ مى‏شود ادعاى شیعه ائمه اطهار بودن را کرد ولى فرزندانمان به بهترین وجه زندگى کنند، از بهترین وسائل استفاده کنند و فرزندان فقرا حسرت یک شب نان سیر خوردن را بکشند؟ مى‏شود شیعه على بودن را یدک کشید در حالیکه برادران مسلمانمان در شهرهاى مختلف و روستاهاى کشورهاى اسلامى با فلاکت زندگى کنند؟ اگر مانند فقرا زندگى کردیم شیعه ائمه اطهار هستیم و به یکى از اهداف ائمه اطهار رسیده‏ایم.(خرداد 69)

وی ادامه داده است: هرگز اجازه نمى‏دهیم، سرمایه‏داران زالو صفت که به خون حزب‏الله عزیز و محرومان و پابرهنگان تشنه‏اند، با در اختیار گرفتن مقدرات اقتصادى، در بدنه این نظام مقدس و الهى نفوذ کنند. امروز اردوگاه استکبار براى انحراف انقلاب اسلامى تلاش مضاعفى به کار گرفته است، همه باید هوشیار باشیم و بدانیم که اقتصاد از سیاست و فرهنگ جدایى‏ناپذیر است.(شهریور 70)

به گفته وی، انبیاء از طبقه فقرا و محرومین جامعه خود محسوب مى‏شوند و هرگز چیزى از مال دنیا بجز تعالیم الهى از خود به ارث نمى‏گذارند. انبیاء همواره با اغنیاء در جنگ هستند و جنگ بین فقر و غنا از تعالیم همه ادیان الهى است. علما اگر بخواهند وارث راستین انبیاء باشند نباید از مال دنیا چیزى به ارث بگذارند و باید همواره جنگ بین فقر و غنا را سرلوحه رفتار و سلوکشان قرار دهند علماء مربیان و معلمان باید مسیر تعلیماتشان به پیروى از پیامبران (ع) جنگ بین فقر و غنا باشد زیرا جنگ فقر و غنا جنگ مکتبى ماست. بادگار امام با بیان اینکه مکتب ما بر چارچوب عدالت استوار است و معناى عدالت برابر با قسط در تمام زمینه‏هاست، عنوان کرده است: در مکتب ما همانند سایر مکاتب الهى جنگ بین فقر و غنا از جنگ‏هاى مقدس و بنیادین محسوب مى‏شود و این جنگ در تمامى طول تاریخ تا نابودى ظالمین، استثمارگران و مستکبران وجود خواهد داشت. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جنگ بین فقر و غنا همانند نماز و سایر واجبات دینى براى ما از طرف پیامبران ترسیم شده است و حکم عبادت را دارد. علما، معلمان و مربیان از انبیاء تعالیم الهى‏

را به ارث مى‏برند و تبیین جنگ بین فقر و غنا از تعالیم گرانقدر پیامبران است.(آبان 70)

وی با بیان اینکه از ابتداى شکل‏گیرى انقلاب اسلامى، محرومین و توده‏هاى شریف و متدین تکیه‏گاه اصلى انقلاب بوده و هستند، اظهار کرده است: مسئولین باید خود را حقیقتاً خدمتگزار سرمایه‏هاى اصلى جامعه انقلابى و اسلامى بدانند چرا که در یک نظام اسلامى و متکى بر معنویت هیچ خدمتى بالاتر از خدمت به محرومین، کارگران و توده‏هاى زحمتکش وجود ندارد.(مرداد 72)


یادگار امام با بیان اینکه متأسفانه امروز هم خون مستضعفین را سرمایه‏داران بزرگ و کوچک مى‏ مکند، گفته است: بعضى خیال مى‏کنند به بخش خصوصى بهاء دادن به معناى آزادى عمل سرمایه‏داران به شکلى است که هر اندازه خواستند خون مظلومین را در شیشه بکنند. این گونه نمى‏شود. امام راحل از اول گفته‏اند که روحانیت به خون سرمایه‏داران زالو صفت تشنه است، زیرا آنها نمى‏گذارند مردم مستضعف زندگى عادى و سالمى داشته باشند. مشکل ما تنها این نیست که دولتهاى غربى با ما مخالف هستند، اگر ما با سرمایه‏داران بزرگ به طور سنجیده‏اى برخورد مى‏کردیم آنها نمى‏توانستند در برابر دولت و ملت یک مسأله‏اى را ایجاد کنند.

وی تصریح کرده است: از موقعى که سرمایه‏داران تحت لواى بخش خصوصى به تخریب اقتصادى مشغول هستند هر روز سنگى در مقابل توان اقتصادى مردم مظلوم و مستضعف انداخته و هر روز سیاست‏هاى اقتصادى دولت به بازى گرفته مى‏شود، هرگاه سر نخ این تخریب‏ها دنبال شد، چند نفر سرمایه‏دار بزرگ را در پشت صحنه مى‏بینیم. اگر ما با سرمایه‏داران همانند منافقین برخورد مى‏کردیم اوضاع کشور به این صورت در نمى‏آمد، یک عده سرمایه‏دار زالو صفت به این بهانه که اقتصاد دولتى مضر است به حال خود رها شده و به جان این ملت افتاده‏اند.

مرحوم حاج احمد خمینی در این باره ادامه داده است: کسى منکر این نیست که اقتصاد دولتى مضراتى دارد اما به این بهانه نباید لجام گسیختگى اقتصاد حاکم شود، امروز آزادترین اقتصادها هم داراى مکانیزمهاى کنترل و ارشاد مخصوص به خود هستند و درست است که مارکسیسم به عنوان یک نظام فکرى و اقتصادى شکست خورد، ما آن را از اول قبول نداشتیم، اما اسلام با سرمایه‏دارى مطلق و بى چون و چرا هم مخالف است. اسلام با بى بند و بارى اقتصاد مخالف است، ما نباید تابع سیاستهاى اقتصادى درهاى باز غرب باشیم، اگر تابع این سیاستها باشیم مانند شوروى سابق مطمئناً در آینده کارمان از شرایط کنونى مشکل‏تر مى‏شود.(مهر 73)

منبع: نشریه حضور شماره 10

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.