پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش فاینشنال تایمز از صفحه فیس بوک محمدجواد ظریف و «کمپین نه به تحریم»؛

فاینشنال تایمز در گزارشی نوشت: در حالی که بیش از دو هفته از زمانی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران محمد جواد ظریف را به عنوان نامزد خود بر سر وزارت خارجه دولت جموری اسلامی را به مجلس معرفی کرده است نمی گذزد، این دیپلمات 53 ساله دهها هزار نفر از هواداران جدید را در شبکه اجتماعی فیس بوک به خود جلب کرده است.

آقای ظریف، که در گذشته سفیر ایران در سازمان ملل متحد بوده، بیش از چهار سال پیش به فیس بوک پیوست، و با تنها چند هزار نفر طرفدار قابل مفایسه با محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق با 80000، یا میرحسین موسوی نبوده است.

از زمانی که او یک عکس از خود در حال خواندن مقاله در روز قبل از رای اعتماد از پارلمان در صفحه خود گذاشت، تعداد طرفدارانش به طرز چشمگیری بالا رفتند. حالا سیاستمدار که بسیاری از ایرانیان امیدوارند که با نقش آفرینی او در مذاکرات پیش رو تحریم های فلج کننده اقتصادی رفع شود، بیش از 64000 نفر طرفداردارد.

هر یک از عکس ها یا فیلم ها ی وزیر جدید امور خارجه که معمولا رسمی است و توسط او یا فرزنداش در این صفحه قرار داده می شود، مورد توجه و علاقه هزاران نفری شود و این در حالی است که بسیاری از مردم در ذیل این عکس یا فیلم ها خواستار پایان دادن به تحریم ها هستند. تحلیلگران می گویند محبوبیت او در فیس بوک، همراه شده است با کمپین مدنی در برابر تحریم، که شکل گرفته است و این نشان از یک خواست عمومی عمیق برای تغییر در ایران است.

" یک تحلیلگر رسانه در تهران میگوید: حتی اگر او [آقای ظریف] در آینده نتواند صفحه شخصی خود را به درستی مدیریت کنید، این صفحه برای کسانی که [در ایران] خواهان تحولات و تغییرات جدید هستند به یکی از صفحات پر بازدید در فیس بوک تبدیل خواهد شد.

دسترسی به سایت های شبکه های اجتماعی در ایران محدود است، اما بسیاری از مردم با استفاده از نرم افزارهای ضد فیلتر مانند VPN و سایفون این امکان را میسر می کنند. از این رو در صفحه آقای ظریف از وزیر امور خارجه به شوخی پرسیده می شود که از کدام نرم افزار ضد فیلتر استفاده می کند و برخی نیز امیدوارند که حضور ایشان در فیس بوک موجبات کاهش محدودیت ها در دسترسی به این سایت ها را رقم زند.

یک روز پس ازآنکه ایشان به سمت وزارت امور خارجه رسید، آقای ظریف یک پیام بر روی صفحه فیس بوک خود قرار داد. او در این پیام گفت "مسئولیت سنگینی برای بهبود شرایط بین المللی[کشور] و کاهش فشار اقتصادی بر مردم عزیز [ایرانی] به من واگذار شده است. سپس هواداران صفحه وی در پیام های بسیاری بعد از آن از او خواستند تا از سیاست های رادیکال دنبال شده توسط رئیس جمهور سابق محمود احمدی نژاد، اجتناب کند.

ماشاءالله شمس الواعظین، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات می گوید: حال که مردم می بینند یکی از مهم ترین چهره های سیاست خارجی(کشور) به فیس بوک پیوسته است، از آن به عنوان محلی برای ارائه نظرات و بیان مطالبات خود استفاده می کنند.

رئیس جمهور جدید مسائل اقتصادی را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده است. -به عقیده اقتصاددانان و مردم عادی نرخ تورم دست کم 37.5 درصد است و این در حالی است که بیکاری جوانان حدود 28.3 درصد می باشد وارزش پول ملی، ریال، نسبت به سال گذشته به نصف کاهش یافته است. روحانی میانه رو (حسن روحانی) حذف تحریم های بین المللی را به عنوان کلیدی برای احیای رشد اقتصادی می بیند. هنگامی که آقای ظریف آخر هفته پیش به تصدی وزارت رسید، آقای روحانی گفت که مردم خواهان یک "تحول" در عرصه سیاست خارجی هستند، تا دوباره یک مسیر روشن است محقق گردد.
(صحبت های روحانی) قطعا هم ساز با نظراتیست که از طرف مردم بر روی صفحه فیس بوک آقای ظریف گذاشته می شود. در یکی از هزاران نظر آمده است: "آقای ظریف! تعامل با جهان می تواند تحریم ها را حذف کند... دسترسی به غذا و دارو راحت تر شود... مردم می توانند زندگی بهتری را داشته باشند. "

یک نظر دیگر به این گونه است: "من امیدوارم که شما بتوانید به تحقق وعده های دکتر روحانی از طریق بازسازی روابط مناسب بر اساس احترام متقابل با غرب، به ویژه ایالات متحده کمک کنید. و در نظر دیگر آمده است: "ما می خواهیم شما و آقای روحانی با حل مشکلات هسته ای و تحریم به قهرمانان ما تبدیل شوید "

" معلوم نیست که چه میزان آقای ظریف قادر خواهد بود به این مهم دست یابد. در داخل کشور، این موفقیت به سطح مسئولیت هسته ای و حمایت رهبر(ایران) وابسته است، که تصور میرود این حمایت از او شده است. هنوز تایید نشده است که آیا او مسئولیت بیشتری در پرونده هسته ای، که تا کنون بر عهده ی شورای عالی امنیت ملی بوده است، دارد اما تحلیلگران و رسانه های داخلی این انتظار را دارند. در هر صورت، حرکت برای تغییر شرایط شروع شده است.

گروهی از فعالان جوان، با حمایت اقتصاددانان اصلاح طلب و اتاق بازرگانی ایران، در مبارزه مدنی برابر تحریم ها، پیشقدم شدند. در حالی که کمپین نه به تحریم در ابتدای کار خود است، 8000 نفر مخاطب در سایت خود و بیش از 11000 طرفدار در شبکه اجتماعی فیسبوک دارد. این جنبش در تلاش است تا صدای ایرانیان معترض در مقابل "تحریم های غیرانسانی و نامشروع" را به گوش جهانیان برساند.

یک تحلیلگر اقتصادی در این رابطه می گوید: ""مردم می خواهند تا مخالفت خود با اعمال تحریم ها را اعلام کنند زیرا بر این باورند که دولت آقای روحانی حقیقتا حافظ منافع ملی است. بر خلاف احمدی نژاد که به منافع ملی آتش زد و این سوء ظن در میان ایرانیان به وجود آورد که دولت او طرفدار تحریم های بیشتری است.نک:

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.